Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Makroekonomia II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.FiR.17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Makroekonomia II
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram I roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne II' semestr zimowy
Harmonogram I roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne II' semestr zimowy
Harmonogram I roku Finansów i Rachunkowości II'- sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Finanse i rachunkowość

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Wymagania:

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu Makroekonomii, zdobytą w ramach kursu (Makroekonomia, Podstawy makroekonomii, Podstawy ekonomii, Ekonomia itp.) realizowanego na studiach licencjackich.

Literatura uzupełniająca:

1. Baka W., Bankowość centralna. Funkcje – metody – organizacja, Biblioteka

2. Menedżera i Bankowca, Warszawa 2001.

3. Barczyk R., Kąsek L., Lubiński M., Marczewski K., Nowe oblicza cyklu koniunkturalnego, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2006.

4. Blanchard O., Makroekonomia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2020.

5. Bywalec Cz., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010.

6. Jaworski W., Zawadzka Z. (red.), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2001.

7. Keynes J., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, Wydawnictwo

8. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

9. Mishkin F., Ekonomika pieniądza, bankowości i rynków finansowych, PWN, Warszawa 2002.

10. Orlik K., Makroekonomia behawioralna, CeDeWu, Warszawa 2022.

11. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

12. Owsiak S., Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2015.

13. Ratajczak M. (red.), Współczesne teorie ekonomiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005.

14. Schaal P., Pieniądz i polityka pieniężna, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996.

15. Snowdon B., Vane H., Wynarczyk P.; Współczesne nurty teorii makroekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warsza-wa 1998.

16. Tokarski T., Ekonomia matematyczna: modele makroekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.

17. Warsh D., Wiedza i bogactwo narodów. Historia odkrycia ekonomicznego, PWN, Warszawa 2012.


Literatura anglojęzyczna:

1. Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R., Economics, McGraw-Hill Education 2014.

2. Blanchard O., Macroeconomics, Pearson Education, 2017.

3. Keynes J.M., General Theory of Employment, Interest and Money, Macmillan 1936.

4. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, WORTH PUBLISHERS INC.,U.S., 2018.

5. Mankiw G., Taylor M., Macroeconomics, Cengage, 2020.

6. Mishkin F., Economics of Money, Banking and Financial Markets, PEARSON, 2012.

7. Nordhaus W., Samuelson P., Economics, McGraw-Hill Higher Education, 2009.

8. Sloman J., Garratt D., Essentials of Economics, PEARSON 2016.

Skrócony opis:

C1. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zawansowanymi teoriami i modelami makroekonomicznymi.

C2. Celem zajęć jest także wykształcenie wśród studentów umiejętności interpretowania wpływu poszczególnych czynników ekonomicznych na gospodarkę w ujęciu modelowym, jak również umiejętności wiązania informacji płynących z modeli makroekonomicznych ze współczesnymi problemami gospodarczymi.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Równowaga na rynku dóbr i usług oraz na rynku pieniężnym w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej. Model IS-LM w gospodarce zamkniętej i otwartej.

2. Nowe nurty w makroekonomii – teoria wzrostu endogenicznego, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań.

4. Kryteria niezależności banku centralnego. Inflacja a polityka pieniężna

5. Nowe teorie bezrobocia – model histerezy, model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy

6. Nowe podejście do cyklu koniunkturalnego. Modele wzrostu gospodarczego

7. Modele kapitału ludzkiego i postępu technologicznego. Modele niedoskonałej informacji Lucasa

8. Konsumpcja w warunkach pewności i niepewności

KONWERSATORIUM:

1. Model IS-LM w gospodarce zamkniętej – konstrukcja krzywych IS i LM

2. Model IS-LM – polityka fiskalna i monetarna w gospodarce zamkniętej

3. Model IS-LM w gospodarce otwartej – krzywa bilansu płatniczego

4. Rola Banku Centralnego we współczesnej gospodarce. Kryteria niezależności banku centralnego.

5. Teoria niedoskonałej informacji Lucasa

6. Model wzrostu Solowa

7. Teorie wzrostu endogenicznego

8. Analiza konsumpcji i oszczędzania teorie: J. Duesenberry’ego, F. Modiglianiego, M. Friedmana.

9. Behawioralna hipoteza cyklu życia i teoria perspektywy

10. Model histerezy, model poszukiwań

11. Analiza zależności międzyokresowych w polityce makroekonomicznej Edmunda Phelpsa.

Literatura:

1. Begg D., Dornbusch R., Fisher S., Vernasca G., Makroekonomia. PWE, Warszawa 2014.

2. Hall R., Taylor J., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

3. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

4. Mankiw G.N, Taylor M.P., Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016.

5. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

6. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

7. Nowak A.Z, Zalega T. (red.), Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020.

8. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, Wydawnictwo

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna dorobek teoretycznych szkół w ekonomii oraz doktryny w odniesieniu do zaawansowanych problemów makroekonomicznych (k_W01).

2. Zna i rozumie znaczenie modelowania dla poznania kontroli przebiegu procesów zachodzących w gospodarce (k_W02).

3. Zna role, zakres działania oraz specyficzne uwarunkowania działania instytucji w odniesieniu do funkcjonowania gospodarki (k_W8).

Umiejętności: student potrafi

4. Potrafi pozyskać wiarygodne dane, a następnie ich podstawie identyfikować zależności między procesami zachodzącymi w Sali całej gospodarki (wykorzystuje poznane metody i techniki). Potrafi interpretować uzyskane wyniki lub ogólnie dostępne wskaźniki makroekonomiczne (k_U01).

5. Potrafi implementować i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz dziedzin pokrewnych (k_U03)

6. Student potrafi wyrażać swoje stanowisko oraz poglądy w odniesieniu do teoretycznych zagadnienie makroekonomii oraz bieżącej sytuacji ekonomicznej danego państwa. Umiejętności te wykorzystuje podczas dyskusji oraz przy przygotowywaniu projektów (k_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. Ma świadomość, że krytyczna ocena swojego poziomu wiedzy i umiejętności, pozwala na poprawę oraz uzupełnienie braków uniemożliwiających pełne zrozumienie w odniesieniu do problemów podnoszonych podczas zajęć (k_k01).

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin pisemny z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi

Konwersatoria:

F1 - kolokwium pisemne z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi (50%)

F2 - realizacja projektu indywidualnego (40%)

F3 - aktywność i postawa podczas zajęć (10%)

Ocena podsumowująca:

Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał
Prowadzący grup: Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)