Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mikroekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.FiR.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mikroekonomia
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Finanse i rachunkowość, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Harmonogram I roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram I roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram I roku Finansów i Rachunkowości I' - sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. Klimczak B. Mikroekonomia, Wyd. AE Wrocław, Wrocław 2012

2. Mankiw N.G., Taylor M.P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2015

3. Varian H. R., Mikroekonomia. Kurs średni – ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa 2006


Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi, zasadami działania podmiotów gospodarczych oraz zrozumienie zależności występujących pomiędzy różnymi kategoriami ekonomicznymi.

Pełny opis:

Opis (zakres tematów):

Wprowadzenie do ekonomii.

Gospodarowanie jako proces dokonywania wyboru.

Istota rynku i jego elementy, w tym: prawo popytu i podaży, determinanty zmian popytu i podaży, elastyczność popytu i podaży, równowaga rynkowa, działanie mechanizmu rynkowego.

Teoria zachowania konsumenta.

Teoria produkcji, w tym: funkcja produkcji w krótkim i długim okresie, koszty przedsiębiorstwa.

Struktury rynku (rynek doskonały i rynki niedoskonałe).

Literatura:

1. Begg D., Vernasca G., Fischer S., DornbuschR., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2014

2. Rekowski M., Mikroekonomia, Wyd. Contact, Poznań 2015

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna koncepcje i nurty teorii ekonomii dotyczące funkcjonowania rynku.

2. Zna, weryfikuje i wyjaśnia pojęcia, prawa ekonomiczne oraz zjawiska z obszaru mikroekonomii.

3. Zna zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, ma wiedzę o równowadze rynkowej i działaniu mechanizmu rynkowego.

4. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii wyboru konsumenta, funkcjonowania przedsiębiorstwa .

Umiejętności: student potrafi

5. Identyfikować i interpretować przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk i procesów ekonomicznych zachodzących na konkretnym rynku; wykorzystując posiadaną wiedzę student analizuje i rozwiązuje problemy z obszaru mikroekonomii oraz interpretuje otrzymane wyniki.

6. Prezentować i argumentować własne pomysły.

7. Badać zależności pomiędzy zjawiskami ekonomicznymi, np. wykorzystując współczynniki elastyczności.

8. Wykorzystując specjalistyczną terminologię, wypowiadać się w mowie i piśmie na temat określonego problemu, zjawiska ekonomicznego.

9. Współdziałać z innymi osobami w realizacji prac zespołowych.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

10. Ma świadomość, że znajomość praw ekonomicznych i zasad działania mechanizmu rynkowego jest konieczna w procesie podejmowania decyzji gospodarczych.

11. Wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu mikroekonomii.

12. Przyjęcia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

13. Kreatywnego myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Wykład: egzamin pisemny testowy (efekt 1,2,3,4)

Konwersatoria: dwa kolokwia cząstkowe (efekt 2,3,5,7,8,11), aktywność i postawa podczas zajęć (6,8,9,10,12,13).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Wykład: ocena z testu

Konwersatoria: ustalenie oceny końcowej na podstawie: punktów uzyskanych z obu kolokwiów cząstkowych (90%), i aktywności i postawy podczas zajęć (10%), .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bobrowska, Aleksandra Piasecka
Prowadzący grup: Agnieszka Bobrowska, Aleksandra Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bobrowska, Aleksandra Piasecka
Prowadzący grup: Agnieszka Bobrowska, Aleksandra Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bobrowska, Romuald Jończy
Prowadzący grup: Agnieszka Bobrowska, Romuald Jończy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)