Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza ekonomiczno-finansowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.FiR.50
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza ekonomiczno-finansowa
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Finanse i rachunkowość, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Harmonogram II roku Finanse i Rachunkowość studia stacjonarne I' sem. Letni
Harmonogram II roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram II roku Finansów i rachunkowości - studia stacjonarne I' semestr letni
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

pierwszy stopień stacjonarne

Kierunek studiów:

Finanse i Rachunkowość

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr drugi

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Ukończony kurs z finansów, sprawozdawczości finansowej oraz nauki o przedsiębiorstwie

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca


1.Mączyńska E. (red) Bankructwa przedsiębiorstw. Wybrane aspekty instytucjonalne. Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2008.


2.Turyna J., Standardy sprawozdawczości finansowej, MSSF, US GAAP, Polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa 2006.


3.Duraj J., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.

Założenia:

Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami analizy ekonomiczno-finansowej oraz z wybranymi metodami, wskaźnikami i narzędziami z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej w ujęciu opisowym i ilościowym. Poznanie roli i znaczenia analizy ekonomiczno-finansowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się

Skrócony opis:

Wykłady omówienie roli i znaczenia analizy ekonomiczno-finansowej w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Poznanie metod i narzędzi oceny. Ćwiczenia- praktyczne zastosowanie metod i narzędzi analizy ekonomiczno-finansowej w rozwiązywaniu zadań.

Pełny opis:

WYKŁADY

Treść zajęć/ Temat zajęć

Wprowadzenie do przedmiotu. Rola i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Pojęcie, cele, zadania i kryteria podziału analizy ekonomicznej. Źródła analizy ekonomicznej i zasady ich weryfikacji.

Podstawowe etapy metodyczne badań analitycznych. Procedura oceny działalności przedsiębiorstwa

Metody analizy ekonomicznej: jakościowe i ilościowe.

Metoda porównań. Porównania w czasie, porównania z wielkościami postulowanymi.

Omówienie wybranych metod deterministycznych i stochastycznych

Wykorzystanie analizy wskaźnikowej do oceny przedsiębiorstwa. Analiza wskaźnikowa: wady zalety.

Podsumowanie wiadomości.

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do zajęć

Studium przypadków. Etap I analizy: analiza wstępna sprawozdania finansowego: Bilans. Wskaźniki struktury; wskaźniki dynamiki.

Studium przypadków. Etap II analizy: analiza wskaźnikowa: Bilans; wskaźniki płynności finansowej; sprawności działania; zadłużenia; rentowności.

Zadania, przykłady liczbowe. Obliczanie i interpretacja wskaźników finansowych: wskaźniki płynności finansowej; sprawności działania; zadłużenia; rentowności.

Studium przypadków. Etap I analizy: analiza wstępna sprawozdania finansowego: Rachunek zysków i strat. Wskaźniki struktury; wskaźniki dynamiki. Etap II analizy: analiza wskaźnikowa

Studium przypadków. Etap I analizy: analiza wstępna; Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych sprawozdania finansowego:

Studium przypadków. Etap II analizy: analiza wskaźnikowa: Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych

Podsumowanie wyników z przeprowadzonej analizy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych

Przykłady liczbowe. Zastosowanie w zadaniach wybranych metod deterministycznych. Metoda kolejnych podstawień.

Podsumowanie wiadomości

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Gołębiowski G; Tłaczała A., Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Difin. Warszawa 2020

2.Pomykalska B.; Pomykalski P., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

3.Korol T.. Nowe podejście do analizy wskaźnikowej w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.

4.Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007.

4.Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza Ekonomiczna Przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wrocław 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1.Student posiada wiedzę teoretyczną z zakresu analizy ekonomicznej.

2.zna metody, narzędzia analizy ekonomicznej i procedurę prowadzenia badań analitycznych.

3.ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw

UMIEJĘTNOŚCI

1.Student posiada elementarne umiejętności badawcze: wykorzystuje i dobiera w sposób poprawny narzędzia i metody analizy ekonomicznej.

2.potrafi diagnozować i interpretować wyniki przeprowadzonej analizy ekonomicznej wybranego obszaru działalności przedsiębiorstwa.

3.posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1.Jest gotowy do współpracy w grupie, podejmuje inicjatywę i role kierownicze

2.Myśli w sposób innowacyjny i kreatywny

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD-Ocena podsumowująca: egzamin testowy składający się z pytań zamkniętych; skala ocen wielowartościowa: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0.

ĆWICZENIA-F1- praca projektowa: (analiza studium przypadku, rozwiązywanie zadań) wykonana w zespołach max 4 osobowych wielowartościowa skala ocen - skala: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0 (70%)

F2-- aktywność i zaangażowanie na zajęciach (30%)

Ocena podsumowująca-średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Bucka
Prowadzący grup: Maria Bucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-1 (2025-04-18)