Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.Z-P.27
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie-profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. E. Gross-Gołacka, Zarządzanie różnorodnością, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.

2. J. Penc, Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa 2000.

3. Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, pod red. Z. Jasińskiego, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2001.

4. Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, pod red. T. Witkowskiego, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001.

5. B. Nogalski, R. Ronkowski, Współczesne przedsiębiorstwa, problemy funkcjonowania i zatrudnienia, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2007.

6. E. McKenna, N. Beech, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999.

7. W. Bańka W., Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.

8. M. Kostera, Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 2000.

Skrócony opis:

Prezentacja istoty zarządzania zasobami ludzkimi, poszczególnych obszarów funkcjonalnych. Wykazanie roli zzl w systemie zarządzania

przedsiębiorstwem, miejsca komórki personalnej w różnych rozwiązaniach strukturalnych, rozumienie istoty i prawidłowości zachowań

organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funkcjonowanie organizacji.

Pełny opis:

WYKŁADY

Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć.

Składniki otoczenia funkcji personalnej. Modele organizacyjne w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.

Wykazanie roli planowania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.

Rekrutacja pracowników, dobór kandydatów i wprowadzenie ich do pracy.

Motywowanie materialne i niematerialne. Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Ocenianie pracowników (zasady, kryteria, techniki, ryzyko).

Doskonalenie pracowników (aparatura pojęciowa, rodzaje, techniki, korzyści).

Rozwój karier pracowników (podstawowe pojęcia, kierowanie i zarządzanie karierą, etapy rozwoju, strategie).

Kształtowanie warunków i stosunków pracy.

Derekrutacja (podstawowe pojęcia, typy zwolnień i odejść pracowników, rola organizacji związkowych, outplacement).

Kultura organizacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Zjawisko wypalenia zawodowego. Koncepcja W-LB.

Podsumowanie.

ĆWICZENIA

Analiza podstawowych obszarów zadaniowych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.

Budowanie modeli kompetencyjnych w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji.

Zaprojektowanie procesu rekrutacyjno-selekcyjnego. Wykorzystanie w ramach tego procesu modeli kompetencyjnych.

Konstruowanie systemów wynagrodzeń.

Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Przygotowanie zestawu kryteriów, będących podstawą oceny.

Planowanie ścieżek karier.

Analiza warunków pracy.

Outsourcing – propozycje alternatyw dla omawianej organizacji.

Zjawisko wypalenia zawodowego i sposoby przeciwdziałania.

Podsumowanie.

Literatura:

1. B. Mikuła, T. Myjak, H. Trzcińska, Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi. Funkcje i instrumenty, Wydawnictwo Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2023.

2. C.G. Ramachandra, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2020.

3. D. Lewicka, Zarządzanie kapitałem ludzkim a zaangażowanie pracowników, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019.

4. Zarządzanie kadrami, pod. red T. Listwana, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004.

5. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

6. T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

5. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2008.

6. A. Lipka, Inwestycje w kapitał organizacji w okresie koniunktury i dekoniunktury, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

7. J. Strużyna, Rozwój zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo AE im. Karola Adamieckiego, Katowice 2008.

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Uwarunkowania-Instrumenty-Trendy, red. naukowa R. Oczkowska, PWN Warszawa 2019.

9. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, red. nauk. M. Tomczak, B. Krawczyk-Bryłka, Difin Warszawa 2017.

10. M. Gableta, Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.

11. Praktyka kierowania, pod red. D. M. Steward, PWE, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

k-W-1 Student zna i rozumie podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi oraz instrumentarium oddziaływania na zespół pracowniczy wraz z systemem motywacyjnym

k-W-4 Student zna i rozumie znaczenie jednostki w realizacji celów organizacji

k-W-6 Znajomość możliwości oferowanych przez moduł analizy danych kadrowych w systemie ERP MS Dynamics.

UMIEJĘTNOŚCI

k-U-1 Student potrafi budować modele kompetencyjne w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji i ścieżki rozwoju zawodowego

k-U-2 Student potrafi identyfikować i analizować warunki pracy oraz konstruować systemy wynagrodzeń

k-U-3 Raportowanie za pomocą programu ERP MS Dynamics danych na temat obsługi pracowników.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

k-K-3 Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołowej, przyjmując w niej różne role, jest otwarty na propozycje innych.

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

F1 - kolokwium sprawdzające wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych. 50%

F2 - Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp. 40%

Ocena podsumowująca:

Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F2. Studenci będą oceniani w oparciu o gamifikację.

ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć)

F1 – zadania realizowane podczas zajęć (50%)

F2 - aktywność i zaangażowanie na zajęciach (40%)

F3 – aktywności dodatkowe, nieobowiązkowe (10%)

Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3. Studenci będą oceniani w oparciu o gamifikację.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Laura Płatkowska-Prokopczyk
Prowadzący grup: Laura Płatkowska-Prokopczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)