Zarządzanie zasobami ludzkimi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.Z-P.27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni Zarządzanie-profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. E. Gross-Gołacka, Zarządzanie różnorodnością, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. 2. J. Penc, Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa 2000. 3. Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, pod red. Z. Jasińskiego, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2001. 4. Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, pod red. T. Witkowskiego, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001. 5. B. Nogalski, R. Ronkowski, Współczesne przedsiębiorstwa, problemy funkcjonowania i zatrudnienia, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2007. 6. E. McKenna, N. Beech, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999. 7. W. Bańka W., Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000. 8. M. Kostera, Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 2000. |
Skrócony opis: |
Prezentacja istoty zarządzania zasobami ludzkimi, poszczególnych obszarów funkcjonalnych. Wykazanie roli zzl w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, miejsca komórki personalnej w różnych rozwiązaniach strukturalnych, rozumienie istoty i prawidłowości zachowań organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funkcjonowanie organizacji. |
Pełny opis: |
WYKŁADY Wprowadzenie do przedmiotu, przedstawienie obszaru, jakim się zajmuje, omówienie literatury oraz zasad zaliczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Składniki otoczenia funkcji personalnej. Modele organizacyjne w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Wykazanie roli planowania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Rekrutacja pracowników, dobór kandydatów i wprowadzenie ich do pracy. Motywowanie materialne i niematerialne. Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Ocenianie pracowników (zasady, kryteria, techniki, ryzyko). Doskonalenie pracowników (aparatura pojęciowa, rodzaje, techniki, korzyści). Rozwój karier pracowników (podstawowe pojęcia, kierowanie i zarządzanie karierą, etapy rozwoju, strategie). Kształtowanie warunków i stosunków pracy. Derekrutacja (podstawowe pojęcia, typy zwolnień i odejść pracowników, rola organizacji związkowych, outplacement). Kultura organizacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Zjawisko wypalenia zawodowego. Koncepcja W-LB. Podsumowanie. ĆWICZENIA Analiza podstawowych obszarów zadaniowych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Budowanie modeli kompetencyjnych w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji. Zaprojektowanie procesu rekrutacyjno-selekcyjnego. Wykorzystanie w ramach tego procesu modeli kompetencyjnych. Konstruowanie systemów wynagrodzeń. Wykorzystanie teorii motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Przygotowanie zestawu kryteriów, będących podstawą oceny. Planowanie ścieżek karier. Analiza warunków pracy. Outsourcing – propozycje alternatyw dla omawianej organizacji. Zjawisko wypalenia zawodowego i sposoby przeciwdziałania. Podsumowanie. |
Literatura: |
1. B. Mikuła, T. Myjak, H. Trzcińska, Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi. Funkcje i instrumenty, Wydawnictwo Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2023. 2. C.G. Ramachandra, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2020. 3. D. Lewicka, Zarządzanie kapitałem ludzkim a zaangażowanie pracowników, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019. 4. Zarządzanie kadrami, pod. red T. Listwana, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004. 5. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 6. T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 5. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2008. 6. A. Lipka, Inwestycje w kapitał organizacji w okresie koniunktury i dekoniunktury, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010. 7. J. Strużyna, Rozwój zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo AE im. Karola Adamieckiego, Katowice 2008. 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Uwarunkowania-Instrumenty-Trendy, red. naukowa R. Oczkowska, PWN Warszawa 2019. 9. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, red. nauk. M. Tomczak, B. Krawczyk-Bryłka, Difin Warszawa 2017. 10. M. Gableta, Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003. 11. Praktyka kierowania, pod red. D. M. Steward, PWE, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA k-W-1 Student zna i rozumie podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi oraz instrumentarium oddziaływania na zespół pracowniczy wraz z systemem motywacyjnym k-W-4 Student zna i rozumie znaczenie jednostki w realizacji celów organizacji k-W-6 Znajomość możliwości oferowanych przez moduł analizy danych kadrowych w systemie ERP MS Dynamics. UMIEJĘTNOŚCI k-U-1 Student potrafi budować modele kompetencyjne w odniesieniu do planowania zasobów ludzkich w organizacji i ścieżki rozwoju zawodowego k-U-2 Student potrafi identyfikować i analizować warunki pracy oraz konstruować systemy wynagrodzeń k-U-3 Raportowanie za pomocą programu ERP MS Dynamics danych na temat obsługi pracowników. KOMPETENCJE SPOŁECZNE k-K-3 Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołowej, przyjmując w niej różne role, jest otwarty na propozycje innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY F1 - kolokwium sprawdzające wiedzę zdobytą podczas wykładów i umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania problemów praktycznych. 50% F2 - Aktywność studentów podczas wykładów, przejawiająca się poprzez przygotowanie, udział w dyskusji, samodzielne formułowanie pytań dotyczących omawianego tematu, analizę studiów przypadków itp. 40% Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F2. Studenci będą oceniani w oparciu o gamifikację. ĆWICZENIA (lub inna forma zajęć) F1 – zadania realizowane podczas zajęć (50%) F2 - aktywność i zaangażowanie na zajęciach (40%) F3 – aktywności dodatkowe, nieobowiązkowe (10%) Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3. Studenci będą oceniani w oparciu o gamifikację. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Laura Płatkowska-Prokopczyk | |
Prowadzący grup: | Laura Płatkowska-Prokopczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.