Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.Z-P.29
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczna odpowiedzialność biznesu
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie-profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

zarządzanie

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Ewolucja sprawozdawczości a potrzeby informacyjne interesariuszy, red. K. Chłapek, S. Krajewska, P.Zieniuk, Difin, Warszawa 2020.

P. Bloom, C. Rhodes Świat według prezesów: jak korporacje kontrolują nasze życie? PWN, Warszawa 2019.

H. Sikacz, Działalność przedsiębiorstwa w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego : teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2019.

B. Fryzeł, Smoki i gazele : rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

Ewaluacja społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw, A. Lulewicz-Sas, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2016.

M. Aluchna, Strategies of sustainable business, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 30 h/ 1,20 ECTS

Udział w zajęciach: 30 h

B. Praca własna studenta: 45 h / 1,80 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30 h

Przygotowanie do zaliczenia: 15 h

Skrócony opis:

Poznanie przez studentów kluczowych zagadnień dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Rozwijanie wśród studentów świadomości negatywnych skutków działania przedsiębiorstw

Rozwijanie umiejętności przeprowadzania krytycznej oceny działań przedsiębiorstw w ramach społecznej odpowiedzialności

Kształtowanie umiejętności zarządzania inicjatywami społecznymi przedsiębiorstwa i ich komunikowania

Pełny opis:

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – ujęcie historyczne

Modele społecznej odpowiedzialności organizacji

Teoria interesariuszy a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Działania pro środowiskowe jako wymiar społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Strategiczne aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w zarządzaniu kadrami

Uwarunkowania podejmowania w przedsiębiorstwie działań społecznie odpowiedzialnych

Skutki podejmowania w przedsiębiorstwie społecznie odpowiedzialnych

Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Społecznie odpowiedzialne inwestowanie

Działania społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce

Literatura:

P. Zaborek, Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki przedsiębiorstw: krytyczna analiza metodyki i rezultatów badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

A. Doś, Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw: ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020.

Społeczna odpowiedzialność biznesu: w poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020.

Biznes społecznie nieodpowiedzialny, red. G. Aniszewska-Banaś, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019.

K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu : nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa 2017.

M. Rojek-Nowosielska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw : model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2017.

Społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w naukach o zarządzaniu : aspekty teoretyczne i aplikacyjne, red. J. Ejdys,

Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 2016.

J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.

G. Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa 2011.

M. Rybak, Etyka menedżera społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa 2018

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna i rozumie mechanizmy negatywnego wpływu działalności organizacji na różne obszary jej otoczenia oraz

uwarunkowania podejmowania nieetycznych praktyk w organizacji, a także instrumenty wykorzystywane w ramach koncepcji

społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (k_W01).

Umiejętności:

2. Student potrafi dokonać trafnej diagnozy wpływu organizacji na poszczególne kategorie jej interesariuszy wykorzystując różne

metody badawcze (k_U05).

3. Student potrafi przeprowadzić poprawny proces raportowania społecznej odpowiedzialności na potrzeby zarządzania

organizacją (k_U10).

Kompetencje społeczne:

4. Student jest gotów do podejmowania w organizacji działań prospołecznych i uwzględniania w swoich decyzjach konsumenckich

oraz zawodowych wpływu praktyk organizacji na różne kategorie ich interesariuszy (k_K03).

Metody i kryteria oceniania:

praca zaliczeniowa, aktywność na zajęciach, prezentacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Szwiec
Prowadzący grup: Paweł Szwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o zarządzaniu i jakości

Literatura uzupełniająca:

Ewolucja sprawozdawczości a potrzeby informacyjne interesariuszy, red. K. Chłapek, S. Krajewska, P.Zieniuk, Difin, Warszawa 2020.

P. Bloom, C. Rhodes Świat według prezesów: jak korporacje kontrolują nasze życie? PWN, Warszawa 2019.

H. Sikacz, Działalność przedsiębiorstwa w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego : teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2019.

B. Fryzeł, Smoki i gazele : rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

Ewaluacja społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw, A. Lulewicz-Sas, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2016.

M. Aluchna, Strategies of sustainable business, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015.

Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe

Skrócony opis:

Poznanie przez studentów kluczowych zagadnień dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Rozwijanie wśród studentów świadomości negatywnych skutków działania przedsiębiorstw

Rozwijanie umiejętności przeprowadzania krytycznej oceny działań przedsiębiorstw w ramach społecznej odpowiedzialności

Kształtowanie umiejętności zarządzania inicjatywami społecznymi przedsiębiorstwa i ich komunikowania

Pełny opis:

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – ujęcie historyczne

Modele społecznej odpowiedzialności organizacji

Teoria interesariuszy a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Działania pro środowiskowe jako wymiar społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Strategiczne aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w zarządzaniu kadrami

Uwarunkowania podejmowania w przedsiębiorstwie działań społecznie odpowiedzialnych

Skutki podejmowania w przedsiębiorstwie społecznie odpowiedzialnych

Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Społecznie odpowiedzialne inwestowanie

Działania społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce

Literatura:

P. Zaborek, Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki przedsiębiorstw: krytyczna analiza metodyki i rezultatów badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

A. Doś, Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw: ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020.

Społeczna odpowiedzialność biznesu: w poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020.

Biznes społecznie nieodpowiedzialny, red. G. Aniszewska-Banaś, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019.

K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu : nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa 2017.

M. Rojek-Nowosielska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw : model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2017.

Społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w naukach o zarządzaniu : aspekty teoretyczne i aplikacyjne, red. J. Ejdys,

Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 2016.

J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.

G. Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa 2011.

M. Rybak, Etyka menedżera społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)