Społeczna odpowiedzialność biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.Z-P.29 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczna odpowiedzialność biznesu |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni Zarządzanie-profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | zarządzanie |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Ewolucja sprawozdawczości a potrzeby informacyjne interesariuszy, red. K. Chłapek, S. Krajewska, P.Zieniuk, Difin, Warszawa 2020. P. Bloom, C. Rhodes Świat według prezesów: jak korporacje kontrolują nasze życie? PWN, Warszawa 2019. H. Sikacz, Działalność przedsiębiorstwa w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego : teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2019. B. Fryzeł, Smoki i gazele : rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. Ewaluacja społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw, A. Lulewicz-Sas, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2016. M. Aluchna, Strategies of sustainable business, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 30 h/ 1,20 ECTS Udział w zajęciach: 30 h B. Praca własna studenta: 45 h / 1,80 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30 h Przygotowanie do zaliczenia: 15 h |
Skrócony opis: |
Poznanie przez studentów kluczowych zagadnień dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Rozwijanie wśród studentów świadomości negatywnych skutków działania przedsiębiorstw Rozwijanie umiejętności przeprowadzania krytycznej oceny działań przedsiębiorstw w ramach społecznej odpowiedzialności Kształtowanie umiejętności zarządzania inicjatywami społecznymi przedsiębiorstwa i ich komunikowania |
Pełny opis: |
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – ujęcie historyczne Modele społecznej odpowiedzialności organizacji Teoria interesariuszy a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa Działania pro środowiskowe jako wymiar społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Strategiczne aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w zarządzaniu kadrami Uwarunkowania podejmowania w przedsiębiorstwie działań społecznie odpowiedzialnych Skutki podejmowania w przedsiębiorstwie społecznie odpowiedzialnych Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Społecznie odpowiedzialne inwestowanie Działania społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce |
Literatura: |
P. Zaborek, Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki przedsiębiorstw: krytyczna analiza metodyki i rezultatów badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021. A. Doś, Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw: ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020. Społeczna odpowiedzialność biznesu: w poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020. Biznes społecznie nieodpowiedzialny, red. G. Aniszewska-Banaś, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019. K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu : nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa 2017. M. Rojek-Nowosielska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw : model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2017. Społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w naukach o zarządzaniu : aspekty teoretyczne i aplikacyjne, red. J. Ejdys, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 2016. J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013. G. Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa 2011. M. Rybak, Etyka menedżera społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie mechanizmy negatywnego wpływu działalności organizacji na różne obszary jej otoczenia oraz uwarunkowania podejmowania nieetycznych praktyk w organizacji, a także instrumenty wykorzystywane w ramach koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (k_W01). Umiejętności: 2. Student potrafi dokonać trafnej diagnozy wpływu organizacji na poszczególne kategorie jej interesariuszy wykorzystując różne metody badawcze (k_U05). 3. Student potrafi przeprowadzić poprawny proces raportowania społecznej odpowiedzialności na potrzeby zarządzania organizacją (k_U10). Kompetencje społeczne: 4. Student jest gotów do podejmowania w organizacji działań prospołecznych i uwzględniania w swoich decyzjach konsumenckich oraz zawodowych wpływu praktyk organizacji na różne kategorie ich interesariuszy (k_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
praca zaliczeniowa, aktywność na zajęciach, prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szwiec | |
Prowadzący grup: | Paweł Szwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | nauki o zarządzaniu i jakości |
|
Literatura uzupełniająca: | Ewolucja sprawozdawczości a potrzeby informacyjne interesariuszy, red. K. Chłapek, S. Krajewska, P.Zieniuk, Difin, Warszawa 2020. P. Bloom, C. Rhodes Świat według prezesów: jak korporacje kontrolują nasze życie? PWN, Warszawa 2019. H. Sikacz, Działalność przedsiębiorstwa w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego : teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2019. B. Fryzeł, Smoki i gazele : rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. Ewaluacja społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw, A. Lulewicz-Sas, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2016. M. Aluchna, Strategies of sustainable business, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015. |
|
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
|
Skrócony opis: |
Poznanie przez studentów kluczowych zagadnień dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Rozwijanie wśród studentów świadomości negatywnych skutków działania przedsiębiorstw Rozwijanie umiejętności przeprowadzania krytycznej oceny działań przedsiębiorstw w ramach społecznej odpowiedzialności Kształtowanie umiejętności zarządzania inicjatywami społecznymi przedsiębiorstwa i ich komunikowania |
|
Pełny opis: |
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – ujęcie historyczne Modele społecznej odpowiedzialności organizacji Teoria interesariuszy a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa Działania pro środowiskowe jako wymiar społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Strategiczne aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w zarządzaniu kadrami Uwarunkowania podejmowania w przedsiębiorstwie działań społecznie odpowiedzialnych Skutki podejmowania w przedsiębiorstwie społecznie odpowiedzialnych Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa Społecznie odpowiedzialne inwestowanie Działania społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce |
|
Literatura: |
P. Zaborek, Społeczna odpowiedzialność biznesu a wyniki przedsiębiorstw: krytyczna analiza metodyki i rezultatów badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021. A. Doś, Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw: ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020. Społeczna odpowiedzialność biznesu: w poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020. Biznes społecznie nieodpowiedzialny, red. G. Aniszewska-Banaś, P. Płoszajski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019. K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu : nowa wartość konkurencyjna, PWE, Warszawa 2017. M. Rojek-Nowosielska, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw : model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2017. Społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w naukach o zarządzaniu : aspekty teoretyczne i aplikacyjne, red. J. Ejdys, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 2016. J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013. G. Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa 2011. M. Rybak, Etyka menedżera społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa 2018 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.