Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności kierowniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.Z-P.30
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności kierowniczych
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Zarządzania- studia stacjonarne I' sem. Letni
Zarządzanie-profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

zarządzanie

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Manual „zarządzanie mała firmą”

Manual „zarządzanie biznesem”

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 30 h/ 1,20 ECTS

Udział w zajęciach: 30 h

B. Praca własna studenta: 45 h / 1,80 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30 h

Przygotowanie do zaliczenia: 15 h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętności posługiwania się odpowiednimi narzędziami w codziennej działalności menedżerskiej. Praktyka wskazuje, ż e stanowiska kierownicze zajmowane są często przez osoby nie posiadąjaące elementarnej wiedzy w tym zakresie co skutkuje wymiernymi stratami dla podmiotów, którymi kierują. Z kolei absolwenci kierunku Zarządzanie z reguły przez wiele lat muszą pracować na stanowiskach wykonawczych aby móc osiągnąć jakikolwiek poziom kierowania. Umiejętn ości te to przede wszystkim kompetencje miękkie gdzie ludzie w organizacji są jednocześnie najważniejszym podmiotem ale też i „wąskim gardłem”. Równie ważna jest umiejętność wyboru priorytetów, znajomość kontekstu organizacji, ryzyk jakim podlegają współ czesne podmioty gospodarcze z uwzględnieniem coraz większej dynamiki prowadzenia biznesu.

Pełny opis:

Przedsiębiorca a menedżer – role, umiejętności, kompetencje, cechy

Przywództwo i style kierowania

Rozwiązywanie problemów decyzyjnych

Planowanie, strategia i zmiany w organizacji

Priorytety i zarządzanie czasem

Komunikacja i postępowanie w sytuacjach konfliktowych

Ryzyko oraz zarządzanie w warunkach kryzysu

Literatura:

B Goranczewski, Klient wewnętrzny a organizacyjne zachowania obywatelskie. Perspektywa humanistyczna, wyd. Scholar, Warszawa 2018

P. Drucker, Menedżer skuteczny, wyd. MT Biznes, Warszawa 2017

Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 naj ważniejszych umiejętności lidera; wyd. Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. k_W01/ P6S_WG Ma zaawansowaną wiedzę o zasadach i metodach zarządzania, zależnościach między elementami organizacji, jak również relacji między organizacją a jej otoczeniem

Umiejętności : student potrafi

2. K_U02/ P6S_UW Potrafi wykorzystać wiedzę z dziedziny zarządzania, aby opisać i w sposób praktyczny poddać analizie procesy i zjawiska. Posiadaną wiedzę wykorzystuje w celu formułowania i rozwiązywania problemów

zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, przeprowadzenie krytycznej analizy i syntezy tych informacji oraz dokonania oceny i/lub dobór i zastosowanie właściwych m etod i narzędzi,

w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

3. k_U04/ P6S_UW Umie praktycznie wykorzystać metody i techniki gromadzenia i analizowania danych umożliwiających identyfikację struktur i relacji społeczno -gospodarczych oraz zjawisk i procesów rynkowych

wpływających na osiąganie celów przez organizacje

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_K02 / P6S_KK rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz do komunikowania się z ekspertami w przypadku braku możliwości s amodzielnego rozwiązania problemu a także do współdziałania i

podejmowania różnych ról w zespole

5. K_K05 / P6S_KK prawidłowego określania priorytetów służących realizacji celów i zadań w sposób zapewniający dbałość o dorobek i tradycje zawodu, przestrzegan ia podstawowych zasad etyki zawodowe

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne, prezentacja, aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Szwiec
Prowadzący grup: Paweł Szwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o zarządzaniu i jakości

Literatura uzupełniająca:

Manual „zarządzanie mała firmą”

Manual „zarządzanie biznesem”

Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętności posługiwania się odpowiednimi narzędziami w codziennej działalności menedżerskiej. Praktyka wskazuje, ż e stanowiska kierownicze zajmowane są często przez osoby nie posiadąjaące elementarnej wiedzy w tym zakresie co skutkuje wymiernymi stratami dla podmiotów, którymi kierują. Z kolei absolwenci kierunku Zarządzanie z reguły przez wiele lat muszą pracować na stanowiskach wykonawczych aby móc osiągnąć jakikolwiek poziom kierowania. Umiejętn ości te to przede wszystkim kompetencje miękkie gdzie ludzie w organizacji są jednocześnie najważniejszym podmiotem ale też i „wąskim gardłem”. Równie ważna jest umiejętność wyboru priorytetów, znajomość kontekstu organizacji, ryzyk jakim podlegają współ czesne podmioty gospodarcze z uwzględnieniem coraz większej dynamiki prowadzenia biznesu.

Pełny opis:

Przedsiębiorca a menedżer – role, umiejętności, kompetencje, cechy

Przywództwo i style kierowania

Rozwiązywanie problemów decyzyjnych

Planowanie, strategia i zmiany w organizacji

Priorytety i zarządzanie czasem

Komunikacja i postępowanie w sytuacjach konfliktowych

Ryzyko oraz zarządzanie w warunkach kryzysu

Literatura:

B Goranczewski, Klient wewnętrzny a organizacyjne zachowania obywatelskie. Perspektywa humanistyczna, wyd. Scholar, Warszawa 2018

P. Drucker, Menedżer skuteczny, wyd. MT Biznes, Warszawa 2017

Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 naj ważniejszych umiejętności lidera; wyd. Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)