Kościół wobec błędów modernizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.F.18/19L.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kościół wobec błędów modernizmu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Na przełomie XIX i XX w. modernizm stał się jednym z poważniejszych wyzwań dla Kościoła. Stawiał sobie za cel konieczność nowatorskiego ujęcia religii Jezusa Chrystusa, dostosowanego do wiedzy, osiągnięć i uwarunkowań współczesności. Stolica Apostolska dostrzegła jednak w modernistycznej myśli zagrożenie najgorsze z możliwych - niebezpieczeństwo unicestwienia chrześcijaństwa w ogóle. |
Pełny opis: |
1. Geneza i istota modernizmu 2. Tendencje reformistyczne katolicyzmu na przełomie XIX i XX w. 3. Alfred Loisy - ojciec modernizmu 4. Ewolucja myśli modernistycznej 5. Antymodernistyczna reakcja Urzędu Nauczycielskiego Kościoła 6. Konsekwencje modernizmu i antymodernizmu |
Literatura: |
1. Pius X, Pascendi Dominici gregis 2. Pius X, Lamentabili 3. C. Arnold, Mała historia modernizmu, Kraków 2009. 4. L. Billot, Tradycja kontra modernizm, Warszawa 2017. 5. W. Carroll, Historia chrześcijaństwa, t. VI, Wrocław 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 - student stosuje terminologię historycznokościelną z zakresu dziejów Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_W03; P7S_WG W2 - student opisuje współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_W13; P7S_WG/K UMIEJĘTNOŚCI U1 - student samodzielnie wyszukuje i analizuje informacje z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_U01; P7S_UW U2 - student opracowuje, rozwiązuje i prezentuje problemy badawcze w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_U02; P7S_UW U3 - student interpretuje podstawowe źródła z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_U04; P7S_UW U4 - student samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem i poszerza umiejętności badawcze w tym zakresie - TMA_U05; P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1 - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów zwłaszcza z uwzględnieniem faktora historycznokościelnego - TMA_K05; P7S_KO K2 - student dba o kształt dziedzictwa chrześcijańskiego będącego wynikiem działalności Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem - TMA_K07; P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - aktywność na zajęciach B. Kryteria oceniania: - Ocena niedostateczna: WIEDZA: Student nie zna terminologii historycznokościelnej i nie ma aktualnej wiedzy w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem, a także nie zna zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie; UMIEJĘTNOŚCI: Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzy, interpretować źródeł ani opracowywać problemów badawczych z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student nie ma świadomości wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem. - Ocena dostateczna WIEDZA: Student wybiórczo zna terminologię historycznokościelną i ma wybiórczą wiedzę w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem oraz w małym stopniu zna zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie; UMIEJĘTNOŚCI: Student w małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzę, interpretować źródła i opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student ma niską świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem. - Ocena dobra WIEDZA: Student zna większość terminologii historycznokościelnej i ma znaczną wiedzę w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem oraz zna większość zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie; UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła i zdobywać wiedzę oraz w znacznym stopniu poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student ma znaczną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem. - Ocena bardzo dobra WIEDZA: Student zna w całości terminologię historycznokościelną i ma pogłębioną wiedzę w zakresie historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem oraz zna w pełni zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie; UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać wszelkie informacje z zakresu historii Kościoła i sprawnie zdobywać wiedzę oraz całkowicie poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać bardziej złożone problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student ma pełną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w czasie konfrontacji z modernizmem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.