Odpowiedź teologiczna na problemy przemocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.F.19/20L.04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odpowiedź teologiczna na problemy przemocy |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Bortkiewicz P., Spokój kosztem innych? Czy pacyfizm jest ucieczką od odpowiedzialności?, w: Agresja i przemoc w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, red. M. Machinek, Olsztyn 2002, s. 159-174. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Warszawa 2009. Intoleranz und Gewalt, Hg. Bsteh A., Mahmood T., Moedling 2004. Juergensmeyer M., Terror im Namen Gottes, Freiburg i.B. 2004. Oblicza przemocy. Od przyczyn do przeciwdziałania, red. P. Morciniec, Opole 2012. |
Skrócony opis: |
Przemoc w wielu odsłonach, od indywidualnej i rodzinne, po społeczną i międzyreligijną stanowi dramatyczne wyzwanie moralne współczesności. Dramatyczny apel Jana Pawła II o zatrzymanie "spirali przemocy" każe pytać o konstruktywną odpowiedź na przemoc, którą formułują religie, a zwłaszcza chrześcijaństwo. Zagadnienie jest tym bardziej istotne, że nieraz wskazuje się religie jako źródło przemocy, uproszczająca przywołując starotestamentalne: "oko za oko, ząb za ząb.". |
Pełny opis: |
Struktura konwersatorium zawiera następujące elementy: 1. Pojecie przemocy i jej rodzaje 2. Diagnoza przemocy w różnych formach 3. Przyczyny (źródła) przemocy ze szczególnym uwzględnieniem roli religii 4. Podstawy "non violance" w etyce świeckiej i w teologii moralnej 5. Nauczanie Kościoła na temat przeciwdziałania przemocy (zwł. Vaticanum II i KKK) 6. Szczególna rola ostatnich papieży i ich apele o świat bez przemocy 7. Ślepe uliczki w konfrontacji z przemocą (pacyfizm, bierność, agresja) 8. Praktyczne wprowadzanie w życie zasad teologicznych przeciwdziałania przemocy. |
Literatura: |
"Family Forum" 2019, t. 8 Problem przemocy (lektura obowiązkowa wskazanych tekstów). Chrostowski W., "Gdzie jest brat twój, Abel?" Biblijne spojrzenie na przemoc i gwałt, w: Agresja i przemoc w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, red. M. Machinek, Olsztyn 2002, s. 195-209. Dramat przemocy w historycznej perspektywie, red. J. Chrobaczyński, W. Wrzesiński, Kraków 20024. Johmstone B.V., The war on terorism: a just war? "Studia Moralia" 40(2002), s. 39-61. Mitterhöfer J., Weltreligionen und Gewalt, in: Terrorismus - eine apokalyptische Bedrohung, Hg. H. Pribyl, Heliligenkreuz 2010, s. 87-100. Nagórny J., Oko za oko? Etyczne aspekty dopuszczalności użycia siły, w: Agresja i przemoc w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, red. M. Machinek, Olsztyn 2002, s. 227-257. Wojna sprawiedliwa. Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: TD_WK01 Doktorant zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące przemocy i odpowiedzi na nią w kontekście teologii moralnej, jej uwarunkowań i skutków. TD_WG02 Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii w zakresie non violance. Umiejętności: TD_UW04 Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. TD_UK02 Potrafi inicjować debatę teologiczną dotyczącą problemu przemocy i odpowiedzi na nią. Kompetencje społeczne: TD_KK03 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych, do jakich należy problem przemocy. TD_KR02 Jest gotów do prowadzenia badan teologicznych w sposób samodzielny w zakresie wyznaczonym tematyką konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Analiza tekstów doktrynalnych Kościoła katolickiego Analiza dokumentów istotnych dla problematyki przemocy i jej przeciwdziałania Prezentacje multimedialne Dyskusja w oparciu o przedstawione wprowadzenie merytoryczne. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach konwersatoryjnych - 20% - aktywność w dyskusji i analizach w czasie zajęć - 30% - przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej (wg uzgodnień) - 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.