Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Jednolite studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr zimowy (I) |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania: - znajomość wykładanego materiału, - znajomość zadanych lektur. |
Literatura uzupełniająca: | F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1998-2000. E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, Warszawa 1958. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1986. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska,, arabska i żydowska, Warszawa 1986. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 2012 S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa - Wrocław 2000. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: I. Godziny kontaktowe: 1. Udział w zajęciach: 45 godzin / 1 ECTS; 2. Konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS II. Praca własna studenta: 1. Studiowanie literatury i realizacja zadań: 15 godzin / 0,5 ECTS; 2, Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin / 1 ECTS. |
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta wcześniejszej znajomości historii filozofii. W pierwszej części wykładu (historia filozofii starożytnej) akcentuje się problemy, pojęcia i poglądy, które wpłynęły na dalszy rozwój kultury, zwłaszcza nauki, moralności i religii. W części drugiej (historia filozofii średniowiecznej) zwraca się uwagę na specyficzne syntezy filozofii greckiej i tradycji religijnych (judaizmu, islamu i chrześcijaństwa). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej oraz występujących w nich nurtów duchowych. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych (głównie chrześcijańskich, lecz częściowo także judaistycznych i muzułmańskich). |
Pełny opis: |
Część I: Filozofia starożytna 1. Filozofia presokratejska: 1.1. Jońscy filozofowie przyrody 1.2. Eleaci 1.3. Pitagorejczycy 2. Klasyczna filozofia grecka: 2.1. Sokrates 2.2. Platon 2.3. Arystoteles; 3. Szkoły filozoficzne w okresie hellenistycznym: 3.1. Stoicy 3.2. Epikurejczycy 3.3. Sceptycy 4. Filozofia religijna: 4.1. Filon Aleksandryjski 4.2. Filozofia patrystyczna (ogólna charakterystyka) 4.3. Plotyn i neoplatonizm 4.4. Św. Augustyn Część II: Filozofia średniowieczna 1. Główne nurty filozofii średniowiecznej: 1.1. Filozofia arabska (muzułmańska) 1.2. Filozofia żydowska (judaistyczna) 1.3. Filozofia chrześcijańska 2. Scholastyka; 2.1. Anzelm z Canterbury 2.2. Bonawentura 2.3. Tomasz z Akwinu 2.4. Jan Duns Szkot 3. Schyłek filozofii średniowiecznej 3.1. Wilhelm Ockham 3.2. Mistrz Eckhart i mistyka nadreńska 3.3. Średniowieczne korzenie renesansu |
Literatura: |
E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987. R. Heinzmann, Filozofia średniowieczna, Kęty 1999. J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986. J. Legowicz., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1986. W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2002 (lub inne wydania). F. van Steenbergen, Filozofia w wieku XIII, tł. E. I. Zieliński, Lublin 2005. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): (1) Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG; (2) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii: TMA_W09; P7S_WG. II. Umiejętności ("Student potrafi"): (1) Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW; (2) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW. III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."): (1) Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; (2) Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2) 2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje: - treść wykładów, - zawartość przekazywanych materiałów, - znajomość zadanych lektur. 3. Weryfikacja efektów uczenia: 3.1. W zakresie wiedzy: egzaminowany student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytanie egzaminacyjne dotyczące zawartości treściowej poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu. 3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania egzaminacyjne dotyczące: - porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności); - mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych; - własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych. 3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące: - aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań; - żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej i archimedejskiej. 4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Wolsza | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Wolsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | filozofia |
|
Literatura uzupełniająca: | F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1998-2000. E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, Warszawa 1958. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1986. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska,, arabska i żydowska, Warszawa 1986. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 2012 S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa - Wrocław 2000. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta wcześniejszej znajomości historii filozofii. W pierwszej części wykładu (historia filozofii starożytnej) akcentuje się problemy, pojęcia i poglądy, które wpłynęły na dalszy rozwój kultury, zwłaszcza nauki, moralności i religii. W części drugiej (historia filozofii średniowiecznej) zwraca się uwagę na specyficzne syntezy filozofii greckiej i tradycji religijnych (judaizmu, islamu i chrześcijaństwa). |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej oraz występujących w nich nurtów duchowych. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych (głównie chrześcijańskich, lecz częściowo także judaistycznych i muzułmańskich). |
|
Pełny opis: |
Część I: Filozofia starożytna 1. Filozofia presokratejska: 1.1. Jońscy filozofowie przyrody 1.2. Eleaci 1.3. Pitagorejczycy 2. Klasyczna filozofia grecka: 2.1. Sokrates 2.2. Platon 2.3. Arystoteles; 3. Szkoły filozoficzne w okresie hellenistycznym: 3.1. Stoicy 3.2. Epikurejczycy 3.3. Sceptycy 4. Filozofia religijna: 4.1. Filon Aleksandryjski 4.2. Filozofia patrystyczna (ogólna charakterystyka) 4.3. Plotyn i neoplatonizm 4.4. Św. Augustyn Część II: Filozofia średniowieczna 1. Główne nurty filozofii średniowiecznej: 1.1. Filozofia arabska (muzułmańska) 1.2. Filozofia żydowska (judaistyczna) 1.3. Filozofia chrześcijańska 2. Scholastyka; 2.1. Anzelm z Canterbury 2.2. Bonawentura 2.3. Tomasz z Akwinu 2.4. Jan Duns Szkot 3. Schyłek filozofii średniowiecznej 3.1. Wilhelm Ockham 3.2. Mistrz Eckhart i mistyka nadreńska 3.3. Średniowieczne korzenie renesansu |
|
Literatura: |
E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987. R. Heinzmann, Filozofia średniowieczna, Kęty 1999. J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986. J. Legowicz., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1986. W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2002 (lub inne wydania). F. van Steenbergen, Filozofia w wieku XIII, tł. E. I. Zieliński, Lublin 2005. |
|
Uwagi: |
Teologia, stacjonarne, sem. 01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.