Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.01.c |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Jednolite studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr I (zimowy) |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | 1. Aktywny udział w konwersatoriach. 2. Znajomość treści tekstów filozoficznych czytanych na zajęciach i indywidualnie (zadania). 3. Zaliczenie kolokwiów międzysemestralnych. |
Literatura uzupełniająca: | Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. M. Jędraszewski, Poznań 2001 Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. B. Markiewicz, Warszawa 1987 (i inne wydania). Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cackowski, M. Hetmański, Wrocław - Warszawa - Kraków 1992 Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, red. E. Jung, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: (I) Godziny kontaktowe: (1) Udział w zajęciach: 15 godzin / 0,5 ECTS; (2) Konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS; (II) Praca własna studenta: (1) Studiowanie literatury i realizacja zadań: 15 godzin / 0,5 ECTS; (2) Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin / 0,5 ECTS. |
Założenia: | Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Zaznajomienie się z fragmentami wybranych tekstów klasycznych oraz kształcenie umiejętności krytycznej lektury jest głównym celem zajęć. |
Skrócony opis: |
W doborze tekstów, lekturze oraz w komentarzach uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne epoki starożytnej i średniowiecznej. Ze względu na kierunek studiów (teologię) zwraca się uwagę na wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych. Konwersatorium jest skorelowane z wykładami, lecz akcent położony jest na lekturę wybranych tekstów z wprowadzeniem, komentarzem i ewentualnie dyskusją. |
Pełny opis: |
Przewiduje się lekturę następujących tekstów: 1. Platon, Timaios (atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego). 2. Arystoteles, Metafizyka (księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela). 3. Augustyn, Wyznania (znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie). 4. Anzelm z Canterbury, Proslogion (pojęcie Boga, dowód ontologiczny, interpretacje logiczne). 5. Bonawentura, Droga duszy do Boga (istota doświadczenia mistycznego, dowód ontologiczny). 5. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie (pojęcie bytu i inne podstawowe pojęcia metafizyki). 6. Mistrz Eckhart, Kazania (specyfika języka mistycznego, synteza metafizyki i mistyki). |
Literatura: |
Platon, Dialogi t. I-II, Kęty 1999. Arystoteles, Metafizyka, Warszawa 1984. Augustyn, Wyznania, Kraków 2018. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Warszawa 1992. Bonawentura, Droga duszy do Boga i inne traktaty, Poznań 2001, Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, Lublin 1981. Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, Warszawa 1988. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): (1) Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG; (2) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii: TMA_W09; P7S_WG. II. Umiejętności ("Student potrafi"): (1) Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW; (2) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW. III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."): (1) Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; (2) Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) - Zaliczenie z oceną: 2. Materiał obowiązujący do zaliczenia obejmuje: - treść tekstów czytanych i komentowanych na zajęciach, - znajomość treści zadanych lektur. 3. Weryfikacja efektów uczenia: 3.1. W zakresie wiedzy: student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytania (w kolokwiach) dotyczące poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu. 3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące: - porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności); - mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych; - własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych. 3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące: - aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań; - żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej i archimedejskiej. 4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Wolsza | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Wolsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | filozofia |
|
Literatura uzupełniająca: | Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. M. Jędraszewski, Poznań 2001 Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. B. Markiewicz, Warszawa 1987 (i inne wydania). Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cackowski, M. Hetmański, Wrocław - Warszawa - Kraków 1992 Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, red. E. Jung, Warszawa 2000. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Zaznajomienie się z fragmentami wybranych tekstów klasycznych oraz kształcenie umiejętności krytycznej lektury jest głównym celem zajęć. |
|
Skrócony opis: |
W doborze tekstów, lekturze oraz w komentarzach uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne epoki starożytnej i średniowiecznej. Ze względu na kierunek studiów (teologię) zwraca się uwagę na wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych. Konwersatorium jest skorelowane z wykładami, lecz akcent położony jest na lekturę wybranych tekstów z wprowadzeniem, komentarzem i ewentualnie dyskusją. |
|
Pełny opis: |
Przewiduje się lekturę następujących tekstów: 1. Platon, Timaios (atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego). 2. Arystoteles, Metafizyka (księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela). 3. Augustyn, Wyznania (znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie). 4. Anzelm z Canterbury, Proslogion (pojęcie Boga, dowód ontologiczny, interpretacje logiczne). 5. Bonawentura, Droga duszy do Boga (istota doświadczenia mistycznego, dowód ontologiczny). 5. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie (pojęcie bytu i inne podstawowe pojęcia metafizyki). 6. Mistrz Eckhart, Kazania (specyfika języka mistycznego, synteza metafizyki i mistyki). |
|
Literatura: |
Platon, Dialogi t. I-II, Kęty 1999. Arystoteles, Metafizyka, Warszawa 1984. Augustyn, Wyznania, Kraków 2018. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Warszawa 1992. Bonawentura, Droga duszy do Boga i inne traktaty, Poznań 2001, Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, Lublin 1981. Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, Warszawa 1988. |
|
Uwagi: |
Teologia, stacjonarne, sem. 01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.