Kaznodziejstwo dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.10.07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kaznodziejstwo dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 10 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem nauczania tego przedmiotu jest wyjaśnienie na czym winno polegać dobre współczesne przepowiadanie do dzieci, pod względem treści, ale przede wszystkim pod względem metody. Prezentacja przepowiadania do dzieci w Polsce od Soboru Watykańskiego II do 2010 roku. |
Pełny opis: |
Treści programowe Analiza treści Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci i Zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z Dyrektorium; przepowiadanie do dzieci w teorii homiletycznej (adresaci, przepowiadający, cel, treść-tematyka, rekolekcje szkolne dla dzieci); formy przekazu treści (potrzeba, doskonałej formy przekazu treści; propozycje i granice jej urozmaicania, model homilijny); rodzaje przepowiadania do dzieci ze względu na metodę (homilie i kazania: monologowe, dialogowane i kooperatywne [ znak, obraz, przedmiot, wiadomość]); publikowane teksty przepowiadania do dzieci w Polsce po Soborze Watykańskim II; postulaty dla liturgicznego i pozaliturgicznego przepowiadania do dzieci w Polsce; przykłady praktyki przepowiadania do dzieci w parafii św. Józefa Robotnika we Wrzoskach. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania zaliczenia) A.1. wykorzystywana podczas zajęć Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci z udziałem dzieci. Zalecenia duszpasterskie Episkopatu Polski w związku z Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci, w: L. BASSLER, Kościół dla dzieci, Kielce 1993, s. 7-28; R. FROŃ, Poglądowe znaki w przepowiadaniu, WA 18 (1990), nr 3, s. 127-132; TENŻE, Kazania dla dzieci w ujęciu Wolfganga Nastainczyka, WA 19 (1991), nr 3, s. 116-120; H. ŁYSY, Język przekazu religijnego w kaznodziejstwie dla dzieci, w: D. KROK, S. PAWIŃSKI, (red.), Język przekazu religijnego, Opole 2006, s. 91-102; H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011. B. Literatura uzupełniająca W. HOFFSÜMMER, 86 kazań opartych na symbolach, Kielce 2001; H. ŁYSY, Z „Drogą do nieba” w drodze do Jezusa. Zbiór kazań do wykorzystania podczas Mszy świętych Rorate lub Eucharystii tzw. szkolnych, Opole 2007; TENŻE, P. TARLINSKI, Trzynasty apostoł. Śladami świętego Pawła w adwencie, Opole 2006; J. ŚNIEGOCKI, Kazania dla dzieci, AK 89 (1997), z.1, s. 116-131; J. TARNOWSKI, Kto pyta nie błądzi, rok A, Toruń 1995; rok B ,Warszawa 1997; rok C, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. TkMA_W01 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego P7S_WG 2. TkMA_W03 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Słowa Bożego P7S_WG ; P7S_WK 3. TkMA_W05 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego P7S_WG Umiejętności 1. TkMA_U01 Potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego P7S_UW; P7S_UO 2. TkMA_U03 Potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską P7S_UK Kompetencje społeczne TkMA_K05 Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy, prezentacje tekstów homilii, prezentacje multimedialne A. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia zaliczenie ustne C. Podstawowe kryteria 1. Znajomość treści wykładu – 60 % 2. Aktywność na zajęciach – 20 % 3. Znajomość lektur - 20 % |
Praktyki zawodowe: |
Głoszenie homilii w czasie Rorat - na roku VI i w ramach praktyk diakońskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Klementowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Klementowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.