Teologia dogmatyczna: Teologia wiary
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.11.01.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: Teologia wiary |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 11 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 11 (teologia kapłańska) |
Profil kształcenia: | ogólnouniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | zaliczony przedmiot teologia fundamentalna cz I i cz. II |
Literatura uzupełniająca: | Józef Michalik, Raport o stanie wiary w Polce [wywiad T. Terlikowski, G. Górny], 2011; J. Chatraw, Jak dzielić się wiarą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. Newman, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewiarą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; Wokół po-jęcia wiary „Teologia dogmatyczna” (2010). |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS Udział w zajęciach: 15 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, omówieniu pracy zaliczeniowej, zaliczeniu): 10 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS Przygotowanie do konwersatorium: 15 godz. Przygotowanie do pisemnego zaliczenia: 10 godz. |
Założenia: | Celem konwersatorium jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w czasie wykładu z teologii fundamentalnej na temat wiary (aktu wiary) jako odpowiedzi na Boże Objawienia. |
Skrócony opis: |
Prezentacja teologii wiary. Analiza wiary w ujęciu przedmiotowym - depozytu wiary, prawd wiary (fides quae creditur) oraz w rozumieniu podmiotowym jako osobowego aktu człowieka dokonanego przy współpracy z Bożą łaską (fides qua creditur). |
Pełny opis: |
1. Formy zakwestionowania wiary: ateizm, agnostycyzm, konsumpcjonizm 2. Credo Kościoła: symbole wiary 3. Chrześcijańskie: fides quae 4. Chrześcijańskie fides quae a treści indywidualnych wyznań wiary 5. Wiara wielu a credo Kościoła: możliwe relacje 6. Wiara jako zintegrowany akt ludzki 7. Analiza triady teologicznej: credere Deum; - Deo; - in Deum 8. Rozumność aktu wiary 9. Wolność aktu wiary 10. Cud jako motyw aktu wiary 11. Świadectwo chrześcijańskiego życia jako motyw aktu wiary 12. Świętość życia jako motyw aktu wiary 13. Miłość jako motyw aktu wiary |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć JAN PAWEŁ II, Fides et ratio, 1998; Franciszek, Lumen fidei, 2013; M. RUSECKI, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; TENŻE, Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, t. 1, Lublin 1994; B. KOCHANIEWICZ (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Bieżące art. dotyczące problematyki teologii wiary zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-). B. Literatura uzupełniająca J. MICHALIK, Raport o stanie wiary, (oprac.), T.P. TERLIKOWSKI, G. GÓRNY, Radom 2011; J. SALIJ, Wiara i teologia, Poznań 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06 W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW. KOMPETENCJE K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura (efekty 1, 4, 7) Praca pisemna (efekty 3, 5, 9) Zaliczenie pisemne (efekty 2, 6, 8) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników zaliczenia pisemnego na koniec semestru (50%), przygotowanej pracy pisemnej (30%) oraz aktywności na zajęciach (20%) WIEDZA W1. Student nie posiada uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary W2. nie posiada uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej W3. nie posiada uporządkowanej prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych UMIEJETNOSCI U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii U2. nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. nie posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych KOMPETENCJE K1. nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności K2. nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów K3. nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii • ocena dostateczna WIEDZA W1. Student posiada słabo uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu teologii wiary W2. posiada ograniczoną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej W3. posiada słabo uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych UMIEJĘTNOŚCI U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii U2. posiada niektóre podstawowe umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. posiada pewne umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologicznych KOMPETENCJE K1. rozumie w zawężonym zakresie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości K3. interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii • ocena dobra WIEDZA W1. Student ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii wiary W2. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej W3. ma uporządkowaną prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych UMIEJETNOSCI U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych KOMPETENCJE K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii • ocena bardzo dobra W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii wiary W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych UMIEJĘTNOŚCI U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych KOMPETENCJE K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Józef Michalik, Raport o stanie wiary w Polce [wywiad T. Terlikowski, G. Górny], 2011; J. Chatraw, Jak dzielić się wia-rą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. Newman, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewiarą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; Wokół po-jęcia wiary „Teologia dogmatyczna” (2010). |
|
Założenia: | Zaliczony przedmiot Teologia fundamentalna cz .i i cz. II |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w czasie wykładu z teologii fundamentalnej na temat wiary (aktu wiary) jako odpowiedzi na Boże Objawienia. |
|
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium chodzi zdobycie umiejętności uzasadnienia osobowej decyzji wiary. Teologia wiary w perspek-tywie fundamentalnoteologicznej obejmuje analizę wiary w ujęciu przedmiotowym (depozytu wiary, prawd wiary (fides quae creditur) oraz w rozumieniu podmiotowym jako osobowego aktu człowieka dokonanego przy współpracy z Bożą łaską (fides qua creditur). |
|
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio (1998); Tenże, Listu apostolskiego Tertio millennio adveniente (2000); Benedykt XVI, Encyklika, Deus caritas est (2005); Tenże, List apostolski Porta fidei (Podwoje wiary) (11.10.2011); Franciszek, Encyklika Lumen fidei (2013); Tenże, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary [wywiad], tł. Magdalena Jagiełło, Niepokalanów 2021. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Benedykt XVI, Moja wiara, tł. A. Gogolin, Kraków 2023; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważa-nia na temat korzeni naszej wiary, tł. M. Jagiełło, Niepokalanów 2021; kard. G.L. Müller, Prawda. Raport o stanie Ko-ścioła – kard. Gerhard Ludwig Muller [rozmowa Martin Lohmann], Kraków 2021; T. Terlikowski, Wygasanie. Zmierzch mojego Kościoła, Warszawa 2023. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.