Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia pastoralna szczegółowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.11.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia pastoralna szczegółowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 11
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami ogólnocywilizacyjnych i specyficznie polskich wyznaczników działalności Kościoła. Podjęcie problematyki miejsca (parafii, dekanatu, diecezji), podmiotu (prezbiterium parafialne, parafialna rada duszpasterska, małe wspólnoty religijne) oraz form (duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne, posługa charytatywna Kościoła, apostolat społeczny) jej realizacji.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

I. Formy urzeczywistniania się Kościoła.

1. Dzieje form urzeczywistniania się Kościoła

2. Duszpasterstwo podstawową formą urzeczywistniania się Kościoła

3. Służebny charakter urzędów i posług

4. Działalność charytatywna

5. Duszpasterstwo ponad parafialne

II. Wspólnoty urzeczywistnianie się Kościoła:

1. rodzina

2. zrzeszenia religijne

3. parafia

4. dekanat

5. diecezja

Literatura:

1. R. Kamiński, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.

2. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, II., Lublin 2002.

3. B. Drożdż, Wychowawcza funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica 1997.

4 W. Przygoda, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004.

5. R. Kamiński, Duszpasterstwo w społeczeństwie pluralistycznym, Lublin 1997.

6. B. Drożdż, Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego; P7S_WG, TMA_W04;

W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, ekumenicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego; P7S_WG, TMA_W08.

Umiejętności

U1.potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego; P7S_UW, TMA_U05;

U2. potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim; P7S_UW, TMA_U11;

U3.umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup; P7S_UO, TMA_U15;

Kompetencje społeczne (postawy)

K1. Podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób; P7S_KK, TMA_K01;

K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską; P7S_KK

P7S_KO, TMA_K06;

K3. umie uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności; P7S_KR, TMA_K02;

K4. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej oraz w odniesieniu do dóbr materialnych Kościoła; P7S_KO, TMA_K07;

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (80%)

oraz zadanej lektury (20%)

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, o jego istocie, naturze i genezie;

W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa;

W3. nie zna podstawowego podziału duszpasterstwa i działalności z nim związanej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralnej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;

U2. nie potrafi przeprowadzić analizy duszpasterskich działań Kościoła i wypływających z nich implikacji pastoralnych;

U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania

problemów;

K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;

K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła w świecie.

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej oraz niektórych imperatywów działalności zbawczej Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół pastoralnych i ich koncepcji duszpasterskich;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na tematy duszpasterskie;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i

wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii pastoralnej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i duszpasterstwem na poszczególnych płaszczyznach eklezjalnych (diecezja, dekanat, parafia).

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktyczne;

W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Sadlak
Prowadzący grup: Robert Sadlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-1 (2025-04-18)