Teologia pastoralna szczegółowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.11.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia pastoralna szczegółowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 11 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami ogólnocywilizacyjnych i specyficznie polskich wyznaczników działalności Kościoła. Podjęcie problematyki miejsca (parafii, dekanatu, diecezji), podmiotu (prezbiterium parafialne, parafialna rada duszpasterska, małe wspólnoty religijne) oraz form (duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne, posługa charytatywna Kościoła, apostolat społeczny) jej realizacji. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: I. Formy urzeczywistniania się Kościoła. 1. Dzieje form urzeczywistniania się Kościoła 2. Duszpasterstwo podstawową formą urzeczywistniania się Kościoła 3. Służebny charakter urzędów i posług 4. Działalność charytatywna 5. Duszpasterstwo ponad parafialne II. Wspólnoty urzeczywistnianie się Kościoła: 1. rodzina 2. zrzeszenia religijne 3. parafia 4. dekanat 5. diecezja |
Literatura: |
1. R. Kamiński, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007. 2. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, II., Lublin 2002. 3. B. Drożdż, Wychowawcza funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica 1997. 4 W. Przygoda, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004. 5. R. Kamiński, Duszpasterstwo w społeczeństwie pluralistycznym, Lublin 1997. 6. B. Drożdż, Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego; P7S_WG, TMA_W04; W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, ekumenicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego; P7S_WG, TMA_W08. Umiejętności U1.potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego; P7S_UW, TMA_U05; U2. potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim; P7S_UW, TMA_U11; U3.umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup; P7S_UO, TMA_U15; Kompetencje społeczne (postawy) K1. Podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób; P7S_KK, TMA_K01; K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską; P7S_KK P7S_KO, TMA_K06; K3. umie uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności; P7S_KR, TMA_K02; K4. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej oraz w odniesieniu do dóbr materialnych Kościoła; P7S_KO, TMA_K07; |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: • zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (80%) oraz zadanej lektury (20%) • ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, o jego istocie, naturze i genezie; W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa; W3. nie zna podstawowego podziału duszpasterstwa i działalności z nim związanej. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralnej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań; U2. nie potrafi przeprowadzić analizy duszpasterskich działań Kościoła i wypływających z nich implikacji pastoralnych; U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską; K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła w świecie. • ocena dostateczna WIEDZA W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa; W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej oraz niektórych imperatywów działalności zbawczej Kościoła. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół pastoralnych i ich koncepcji duszpasterskich; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła. • ocena dobra WIEDZA W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na tematy duszpasterskie; W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii pastoralnej; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i duszpasterstwem na poszczególnych płaszczyznach eklezjalnych (diecezja, dekanat, parafia). • ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktyczne; W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Sadlak | |
Prowadzący grup: | Robert Sadlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.