Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Nowego Testamentu: Ewangelie synoptyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.5.01.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Nowego Testamentu: Ewangelie synoptyczne
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 5

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 15 godz. / 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 15 godz.


B. Praca własna studenta: 45 godz. / 1,5 ECTS

Lektura: 10 godz.

Przygotowanie prezentacji: 15 godz.

Przygotowanie wystąpienia i aktywizacji grupy: 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 10 godz.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie wybranych ewangelii apokryficznych.

Pełny opis:

W ramach konwersatorium studenci poznają kanon biblijny (kolejność ksiąg biblijnych) oraz niektóre ewangelie apokryficzne. Podczas zajęć poszczególne grupy - w oparciu o prezentację multimedialną - zaznajamiają słuchaczy z treścią danego apokryfu, wskazują na ewentualne podobieństwa i różnice zachodzące pomiędzy apokryfem i ewangeliami kanonicznymi, moderują dyskusję nad przekazanymi treściami oraz dokonują rekapitulacji.

Tematy zajęć:

(1) kanon biblijny;

(2) Ewangelia gruzińska;

(3) Ewangelia arabska Jana;

(4) Ewangelia Barnaby;

(5) Protoewangelia Jakuba;

(6) Ewangelia Pseudo-Mateusza;

(7) Legenda o św. Józefie cieśli;

(8) Ewangelia Nikodema.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, praca z tekstem biblijnym, praca z tekstem ewangelii apokryficznych, praca w grupach, dyskusja

Literatura:

L.M. MCDONALD, Kanon Biblii (Warszawa 2021).

A. SANECKI, Kanon biblijny w perspektywie historycznej, teologicznej i egzegetycznej (Kraków 2008).

M. STAROWIEYSKI (red.), Apokryfy Nowego Testamentu. Tom 1. Ewangelie apokryficzne. Część 1. Fragmenty. Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa (Kraków 2020).

M. STAROWIEYSKI (red.), Apokryfy Nowego Testamentu. Tom 1. Ewangelie apokryficzne. Część 2. Św. Józef i św. Jan Chrzciciel, Męka i Zmartwychwstanie Jezusa, Wniebowzięcie Maryi (Kraków 2020).

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą tematykę kanonu biblijnego oraz treść ewangelii apokryficznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej - TMA_W01; P7S_WG

2. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów biblijnych i tekstów apokryficznych - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

3. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie egzegezy ewangelii apokryficznych, obejmujące zwłaszcza odnajdywanie i analizę egzegetyczną apokryfów oraz formułowanie wniosków - TMA_U02; P7S_UW

4. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

5. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim - TMA_U18; P7S_UU

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

6. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR;

7. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR;

8. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwium z kanonu biblijnego (efekty: 1)

Wystąpienie, prezentacja multimedialna i aktywizacja grupy (efekty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie kolokwium z kanonu biblijnego (30%) oraz wystąpienia, prezentacji multimedialnej i aktywizacji grupy (70%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Florczyk
Prowadzący grup: Łukasz Florczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)