Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.5.02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest szczegółowe wprowadzenie w tematykę ksiąg prorockich Starego Testamentu, wymienionych powyżej, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej. Uwzględniając możliwości czasowe wprowadzenie to zakłada również analizę najważniejszych tekstów z poszczególnych ksiąg według kryterium ich znaczenia dla dziejów Ludu wybranego oraz ich aktualnego przesłania ze szczególnym uwzględnieniem proroctw mesjańskich w ich odniesieniu do Nowego Testamentu i osoby Jezusa Chrystusa. |
Pełny opis: |
1. Ogólny wstęp do literatury prorockiej na tle zjawiska profetyzmu w innych narodach, 2. Prorocy VIII w. przed. Chr. a. Amos, b. Ozeasz, c. Micheasz, d. Izajasz 1–39); 3. Prorocy przełomu VII/VI w. przed Chr. a. Sofoniasz, b. Nahum, c. Habakuk, d. Jeremiasz e. Lamentacje Jeremiasza f. Księga Barucha, 4. Prorocy wygnania babilońskiego a. Ezechiel, b. Izajasz 40–55, 5. Prorocy po wygnaniu babilońskim a. Aggeusz, b. Zachariasz, c. Izajasz 56–66, d. Malachiasz, 6. Prorocy epigoni a. Abdiasz, b. Joel, c. Jonasz 6. Księga Daniela jako przykład literatury apokaliptycznej rozwijającej się na przedłużeniu profetyzmu. |
Literatura: |
1. BARANIAK M., Prorok jak Mojżesz (Pwt 18,9-22). Hermeneutyka prawa o urzędzie proroka w Izraelu, RSB 19, Warszawa 2005. 2. BRZEGOWY T., Prorocy Izraela, cz. I i II, Tarnów 1999/2003. 3. FRANKOWSKI J., BRZEGOWY T. (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4), Warszawa 2001. 4. Frankowski J., BRZEGOWY (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od końca Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 5), Warszawa 2001 5. GĄDECKI S.,Wstęp do ksiąg prorockich Starego Testamentu, Gniezno 1993 6. GOŁĘBIEWSKI M., Prorocy mniejsi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990 7. JASIŃSKI A.S., Prorocy epoki królewskiej wobec obcych narodów, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 163-194. 8. JELONEK T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007. 9. NAWROT J., Profetyzm pozabiblijny na kartach Starego Testamentu, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 363-429. 10. RUMIANEK R., Prorocy okresu niewoli babilońskiej, Warszawa 2004. 11. SALAS A., Prorocy. Zwiastuni Boga żywego, Częstochowa 1999 12. STACHOWIAK L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980. 13. STACHOWIAK L., Profetyzm. Prorocy więksi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990 14. SYNOWIEC J.S., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1994 15. WITASZEK G., Moc słowa prorockiego, seria: Jak rozumieć Pismo święte?, cz. 7, Lublin 1995 16. WITASZEK G., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG Umiejętności U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU Kompetencje społeczne (postawy) K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia egzamin ustny B. Kryteria oceniania – ocena niedostateczna Wiedza Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym – ocena dostateczna Wiedza Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. –ocena dobra Wiedza Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jasiński | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.