Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.5.02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Starego Testamentu: Księgi prorockie
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest szczegółowe wprowadzenie w tematykę ksiąg prorockich Starego Testamentu, wymienionych powyżej, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej. Uwzględniając możliwości czasowe wprowadzenie to zakłada również analizę najważniejszych tekstów z poszczególnych ksiąg według kryterium ich znaczenia dla dziejów Ludu wybranego oraz ich aktualnego przesłania ze szczególnym uwzględnieniem proroctw mesjańskich w ich odniesieniu do Nowego Testamentu i osoby Jezusa Chrystusa.

Pełny opis:

1. Ogólny wstęp do literatury prorockiej na tle zjawiska profetyzmu w innych narodach,

2. Prorocy VIII w. przed. Chr.

a. Amos,

b. Ozeasz,

c. Micheasz,

d. Izajasz 1–39);

3. Prorocy przełomu VII/VI w. przed Chr.

a. Sofoniasz,

b. Nahum,

c. Habakuk,

d. Jeremiasz

e. Lamentacje Jeremiasza

f. Księga Barucha,

4. Prorocy wygnania babilońskiego

a. Ezechiel,

b. Izajasz 40–55,

5. Prorocy po wygnaniu babilońskim

a. Aggeusz,

b. Zachariasz,

c. Izajasz 56–66,

d. Malachiasz,

6. Prorocy epigoni

a. Abdiasz,

b. Joel,

c. Jonasz

6. Księga Daniela jako przykład literatury apokaliptycznej rozwijającej się na przedłużeniu profetyzmu.

Literatura:

1. BARANIAK M., Prorok jak Mojżesz (Pwt 18,9-22). Hermeneutyka prawa o urzędzie proroka w Izraelu, RSB 19, Warszawa 2005.

2. BRZEGOWY T., Prorocy Izraela, cz. I i II, Tarnów 1999/2003.

3. FRANKOWSKI J., BRZEGOWY T. (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4), Warszawa 2001.

4. Frankowski J., BRZEGOWY (red.), Wielki świat starotestamentalnych proroków. Od końca Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 5), Warszawa 2001

5. GĄDECKI S.,Wstęp do ksiąg prorockich Starego Testamentu, Gniezno 1993

6. GOŁĘBIEWSKI M., Prorocy mniejsi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990

7. JASIŃSKI A.S., Prorocy epoki królewskiej wobec obcych narodów, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 163-194.

8. JELONEK T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007.

9. NAWROT J., Profetyzm pozabiblijny na kartach Starego Testamentu, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 363-429.

10. RUMIANEK R., Prorocy okresu niewoli babilońskiej, Warszawa 2004.

11. SALAS A., Prorocy. Zwiastuni Boga żywego, Częstochowa 1999

12. STACHOWIAK L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980.

13. STACHOWIAK L., Profetyzm. Prorocy więksi, [w:] Wprowadzenie do Starego Testamentu, Poznań 1990

14. SYNOWIEC J.S., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1994

15. WITASZEK G., Moc słowa prorockiego, seria: Jak rozumieć Pismo święte?, cz. 7, Lublin 1995

16. WITASZEK G., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG

W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG

W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG

W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG

Umiejętności

U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW

U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW

U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR

K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

egzamin ustny

B. Kryteria oceniania

– ocena niedostateczna

Wiedza

Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej

Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia

Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego

Umiejętności

Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów

Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy

Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim

Kompetencje społeczne (postawy)

Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym

– ocena dostateczna

Wiedza

Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej

Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia

Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego

Umiejętności

Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów

Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy

Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim

Kompetencje społeczne (postawy)

Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.

–ocena dobra

Wiedza

Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej

Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia

Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego

Umiejętności

Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów

Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy

Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim

Kompetencje społeczne (postawy)

Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Jasiński
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)