Teologia dogmatyczna: o Bogu Jedynym w Trójcy Osób
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.5.03.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: o Bogu Jedynym w Trójcy Osób |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Próba porównania koncepcji Boga w judaizmie i chrześcijaństwie. Uzasadnienie monoteizmu chrześcijańskiego w oparciu o teksty biblijne i patrystyczne. Charakterystyka błędnych ujęć. Odmienne interpretacja relacji w Trójcy Świętej – schizma wschodnia i jej reperkusje. Zarys komplementarnych ujęć współczesnej Trynitologii (prawosławnych, katolickich i protestanckich). |
Pełny opis: |
1. Biblijne podstawy monoteizmu chrześcijańskiego 2. Kategoria „ojcostwa” w teologicznym mówieniu o Bogu 3. Postulaty teologii feministycznej 4. Prawda o Bożej Opatrzności 5. Tajemnica Trójcy Świętej w Piśmie św. 6. Tajemnica trzech osób oraz jednej natury wg teologii przednicejskiej 7. Pierwsze błędy trynitarne i odpowiedź Kościoła Krystalizacja nauki o Trójcy Świętej na Wschodzie i Zachodzie 8. Trójca Święta w pierwszych symbolach wiary 10. Problem „Filioque” 11. Osoby i relacje w Bogu 12. Współczesne interpretacje prawdy o Trójcy Świętej: Teoria osobowego spotkania (Heinrich Ott) Teoria pośrednictwa (Joseph Ratzinger) Teologiczno-historyczne ujęcie (Walter Kasper) Historiozbawcze ujęcie (Henry de Lubac) Teoria współcierpiącej miłości (Hans Urs von Balthasar) Staurologiczne ujęcie (Jürgen Moltmann) Teoria ukrzyżowanej miłości (Eberhard Jüngel) |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć F. Courth, Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997 (AMATECA, t. 6). W. Breuning, Nauka o Bogu. Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, Kraków 1999, s. 141-205. Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 2000, s. 163-244. G. Greshake, Wierzę w Boga Trójjedynego, tł. T. Szymona, Kraków 2001. J. Szymik, Traktat o Bogu Jedynym. Traktat o zbawieniu, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka. Tom 3, Warszawa 2006. E. Piotrkowski,. Traktat o Trójcy Świętej / Traktat o Duchy Świętym i łasce, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka. Tom 4, Warszawa 2007. P. Lenhardt, L’Unité de la Trinité. À l’écoute de la tradition d’Israël, Paris 2011. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 1970, s. 115-142. W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I, Lublin 1972, s. 345-369 B. Literatura uzupełniająca T. Wilski, Trójca Święta, w: Z. Pawlak (red.), Katolicyzm A-Z, Poznań 1982, s. 375-377. K. Rahner, H. Vorgrimler, Trójca Święta, w: Mały Słownik Teologiczny, Warszawa 1987, s. 115-118. W. Kasper, Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996, s. 298-391. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna elementarną terminologię ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie teologii dogmatycznej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej 2. Posiada podstawową wiedzę z innych dyscyplin teologicznych 3. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii Umiejętności 1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej 2. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych 3. Potrafi prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny Kompetencje społeczne (postawy) 1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską 3. Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • wykład z prezentacją multimedialnąSposób zaliczenia • egzamin B. Formy zaliczenia • egzamin ustny • wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji C. Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa: przygotowanie prezentacji – 20% 2. Znajomość zadanych lektur – 20% 3. Wiedza prezentowana na egzaminie – 60 % |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Rabiej | |
Prowadzący grup: | Stanisław Rabiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.