Prawo kanoniczne ogólne: Księgi I-III KPK
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.5.04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo kanoniczne ogólne: Księgi I-III KPK |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 05 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 05 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr V |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999. J. Krukowski, Wstęp do nauki o państwie i prawie, Lublin 2002, s. 57-161. W. Kacprzyk, M. Sitarz (red.), Ustrój hierarchiczny Kościoła. Wybór źródeł, Lublin 2006. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 32 godz. / 1 ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, egzaminie): 2 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS Lektura: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest poznanie i interpretacja norm kanonów zawartych w księgach I-III Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r. (zwanego dalej KPK). |
Pełny opis: |
Podczas wykładu z prawa kanonicznego w zakresie Ksiąg I-III KPK scharakteryzowane w pierwszej kolejności zostaną kanony zawarte w Księdze I zawierającej przepisy ogólne. Ich poznanie i umiejętność interpretacji jest kwestią podstawową, ponieważ znajdują one zastosowanie w wielu przypadkach przy interpretacji pozostałych przepisów KPK. Istotne jest również to, że przy ich interpretacji student zapozna się z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii prawa. W dalszej kolejności scharakteryzowane zostaną normy zawarte w Księdze II KPK dotyczące Ludu Bożego oraz Księdze III dotyczącej nauczycielskiego zadania Kościoła. Zakres tematów: 1. Ustawy kościelne. Zwyczaj. Dekrety ogólne oraz instrukcje. 2. Poszczególne akty administracyjne. 3. Statuty i przepisy porządkowe. 4. Osoby fizyczne i prawne. 5. Czynności prawne. 6. Władza rządzenia. 7. Urzędy kościelne. 8. Przedawnienie i obliczanie czasu. 9. Wierni. 10. Najwyższa władza Kościoła. 11. Kościoły partykularne oraz ich zespoły. 12. Instytuty życia konsekrowanego. 13. Stowarzyszenia życia apostolskiego. 14. Posługa słowa Bożego i wyznanie wiary. 15. Misyjna działalność Kościoła. 16. Wychowanie katolickie. 17. Środki społecznego przekazu. |
Literatura: |
A1. wykorzystywana podczas zajęć Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus, (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski (P. Majer we wsp. z L. Adamowicz) zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Poznań 2022. P. Majer (red.), Codex Iuris Canonici. Kodeks prawa kanonicznego. Komentarz, Warszawa 2023. A2. studiowana samodzielnie przez studenta T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Zagadnienia wstępne i normy ogólne, t. I, Olsztyn 2010. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Lud Boży jego nauczanie i uświęcanie, t. II, Olsztyn 2010, s. 1-318. |
Efekty uczenia się: |
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_W09; P7S_WG; W2. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej – TMA_U01; P7S_UW; U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK; U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – U13; P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK; K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO; K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego – TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Egzamin pisemny - test (100%) B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna: Student: WIEDZA W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; W2. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; • ocena dostateczna: WIEDZA Student: W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; W2. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. W ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi posługiwać się w ograniczonym zakresie systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; • ocena dobra: WIEDZA Student: W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; W2. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga większość dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; • ocena bardzo dobra: WIEDZA Student: W1. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; W2. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi bardzo dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego norm ogólnych, struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy o różnym stopniu złożoności — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu struktury organizacyjnej Ludu Bożego i wypełniania przez Kościół zadania nauczycielskiego; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gura | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.