Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.01.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr II (letni)

Profil kształcenia:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Podstawowa wiedza biblijna w zakresie historii zbawienia, wstępu ogólnego do Pisma Świętego, języka greckiego i ewangelii synoptycznych.

Literatura uzupełniająca:

J. CZERSKI, Literatura epistolarna Nowego Testamentu, Opole 2013;

A.S. JASIŃSKI [I INNI] (oprac.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997;

J. GNILKA, Paweł z Tarsu, Kraków 2001;

H. LANGKAMMER, Apostoł Paweł i jego dzieło (OBT 46), Opole 2001;

R. PENNA, Św. Paweł z Tarsu, Kraków 2008

T. JELONEK, Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998

M. ROSIK (red.), Teologia Nowego Testamentu, t. III: Listy Pawłowe, Katolickie i List do Hebrajczyków, Wrocław 2008;

L. FELDMAN, Judaizm palestyński i diaspory w I wieku, w: H. SHANKS (red.), Chrześcijaństwo i judaizm rabiniczny, Warszawa 2013, s. 25-87.

J. GNILKA, Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, Kraków 2004;

Skrócony opis:

Poznanie treści i egzegeza wybranych tekstów z Dziejów Apostolskich, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych przemówień w tej księdze.

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń każdy student przygotuje tekst na temat wybranej przez siebie perykopy z Dziejów Apostolskich, Corpus Paulinum, Listu do Hebrajczyków lub jednego z Listów Katolickich, do wygłoszenia podczas prezentacji (ok. 30 minut), z wykorzystaniem środków multimedialnych. Wybór perykopy powinien być zgłoszony wcześniej prowadzącemu zajęcia i przez niego zaaprobowany.

Proponowany jest następujący schemat prezentacji: 1. Wprowadzenie, uzasadniające wybór perykopy; 2. Delimitacja tekstu wg kryterium zmiany miejsca, czasu, bohaterów, tematu; 3. Podstawowe zagadnienia literackie: podgatunek literacki, słownictwo, struktura perykopy; 4. Egzegeza tekstu z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu (przede wszystkim komentarzy i artykułów); 5. Teologia tekstu; 6. Odczytanie perykopy przez pisarzy chrześcijańskich (komentarze patrystyczne) oraz ewentualna obecność jej tematyki w dziedzictwie kulturowym (literatura, malarstwo, film); 7. Aktualizacja przesłania perykopy; 8. Zakończenie.

Na zakończenie ćwiczeń będzie miała miejsce dyskusja nad prezentacją, kierowana przez prowadzącego, w której wezmą udział wszyscy studenci uczestniczący w zajęciach.

Literatura:
Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - TMA_W05; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów w tej materii oraz prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim - TMA_U18; P7S_UU

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR;

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR;

K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

- samodzielna praca studenta nad wybraną perykopą (z wykorzystaniem literatury przedmiotu i komentarzy biblijnych);

- przedstawienie wyników w dyskusji nad omawianą perykopą

- pisemne kolokwium z zagadnień omawianego fragmentu. Suma

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie ma wiedzy o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych;

W2. Student nie ma elementarnej wiedzy z zakresu teologii biblijnej;

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi prawidłowo przeprowadzić analizy wybranego tekstu biblijnego, syntezy różnych idei i poglądów w tej materii ani zaprezentować wyników;

U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

U3. Student nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w języku polskim;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;

K3. Student nie potrafi pracować w grupie.

• ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych;

W2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;

W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych, ale nie potrafi dokonać syntezy różnych idei i poglądów w tej materii lub prawidłowo zaprezentować wyników;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną

U3. Student potrafi przygotować proste wystąpienie ustne w języku polskim;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;

K3. Student potrafi pracować w grupie.

• ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu;

W2. Student ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii biblijnej;

W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii, ale nie potrafi prawidłowo, w sposób jasny, zaprezentować wyników;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

U3. Student potrafi przygotować dłuższe wystąpienie ustne w języku polskim.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności;

K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki;

K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.

• ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;

W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej;

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii a także prawidłowo, w ciekawy i przekonujący sposób zaprezentować wyniki swojej pracy;

U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze;

U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób;

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

K3. Student potrafi bardzo efektywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Demitrów
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)