Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.6.01.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Nowego Testamentu: Dzieje Apostolskie i literatura epistolarna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr II (letni) |
Profil kształcenia: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Podstawowa wiedza biblijna w zakresie historii zbawienia, wstępu ogólnego do Pisma Świętego, języka greckiego i ewangelii synoptycznych. |
Literatura uzupełniająca: | J. CZERSKI, Literatura epistolarna Nowego Testamentu, Opole 2013; A.S. JASIŃSKI [I INNI] (oprac.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997; J. GNILKA, Paweł z Tarsu, Kraków 2001; H. LANGKAMMER, Apostoł Paweł i jego dzieło (OBT 46), Opole 2001; R. PENNA, Św. Paweł z Tarsu, Kraków 2008 T. JELONEK, Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998 M. ROSIK (red.), Teologia Nowego Testamentu, t. III: Listy Pawłowe, Katolickie i List do Hebrajczyków, Wrocław 2008; L. FELDMAN, Judaizm palestyński i diaspory w I wieku, w: H. SHANKS (red.), Chrześcijaństwo i judaizm rabiniczny, Warszawa 2013, s. 25-87. J. GNILKA, Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, Kraków 2004; |
Skrócony opis: |
Poznanie treści i egzegeza wybranych tekstów z Dziejów Apostolskich, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych przemówień w tej księdze. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń każdy student przygotuje tekst na temat wybranej przez siebie perykopy z Dziejów Apostolskich, Corpus Paulinum, Listu do Hebrajczyków lub jednego z Listów Katolickich, do wygłoszenia podczas prezentacji (ok. 30 minut), z wykorzystaniem środków multimedialnych. Wybór perykopy powinien być zgłoszony wcześniej prowadzącemu zajęcia i przez niego zaaprobowany. Proponowany jest następujący schemat prezentacji: 1. Wprowadzenie, uzasadniające wybór perykopy; 2. Delimitacja tekstu wg kryterium zmiany miejsca, czasu, bohaterów, tematu; 3. Podstawowe zagadnienia literackie: podgatunek literacki, słownictwo, struktura perykopy; 4. Egzegeza tekstu z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu (przede wszystkim komentarzy i artykułów); 5. Teologia tekstu; 6. Odczytanie perykopy przez pisarzy chrześcijańskich (komentarze patrystyczne) oraz ewentualna obecność jej tematyki w dziedzictwie kulturowym (literatura, malarstwo, film); 7. Aktualizacja przesłania perykopy; 8. Zakończenie. Na zakończenie ćwiczeń będzie miała miejsce dyskusja nad prezentacją, kierowana przez prowadzącego, w której wezmą udział wszyscy studenci uczestniczący w zajęciach. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej - TMA_W05; P7S_WG W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych, syntezę różnych idei i poglądów w tej materii oraz prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim - TMA_U18; P7S_UU KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR; K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR; K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - samodzielna praca studenta nad wybraną perykopą (z wykorzystaniem literatury przedmiotu i komentarzy biblijnych); - przedstawienie wyników w dyskusji nad omawianą perykopą - pisemne kolokwium z zagadnień omawianego fragmentu. Suma B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie ma wiedzy o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych; W2. Student nie ma elementarnej wiedzy z zakresu teologii biblijnej; W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi prawidłowo przeprowadzić analizy wybranego tekstu biblijnego, syntezy różnych idei i poglądów w tej materii ani zaprezentować wyników; U2. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. U3. Student nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w języku polskim; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student w ogóle nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki; K3. Student nie potrafi pracować w grupie. • ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych; W2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej; W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych, ale nie potrafi dokonać syntezy różnych idei i poglądów w tej materii lub prawidłowo zaprezentować wyników; U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną U3. Student potrafi przygotować proste wystąpienie ustne w języku polskim; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki; K3. Student potrafi pracować w grupie. • ocena dobra WIEDZA: W1. Student posiada wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu; W2. Student ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii biblijnej; W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii, ale nie potrafi prawidłowo, w sposób jasny, zaprezentować wyników; U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. U3. Student potrafi przygotować dłuższe wystąpienie ustne w języku polskim. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności; K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki; K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. • ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej teologii w zakresie nauk biblijnych, a w szczególności egzegezy Dziejów Apostolskich i literatury epistolarnej Nowego Testamentu, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; W2. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej; W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi przeprowadzić analizę tekstów biblijnych oraz syntezę różnych idei i poglądów w tej materii a także prawidłowo, w ciekawy i przekonujący sposób zaprezentować wyniki swojej pracy; U2. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze; U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób; K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. K3. Student potrafi bardzo efektywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Demitrów | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.