Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia moralna: cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.04.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia moralna: cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

szósty (6)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 20 godz. / 0,7 ECTS

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (konsultacje): 5 godz.


B. Praca własna studenta: 10 godz. / 0,3 ECTS

- przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury): 6 godz.

- przygotowanie referatu: 4 godz.

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z zakresu teologii moralnej szczegółowej, dotyczącej problematyki cnót kardynalnych, teologalnych i religijności. Chodzi ponadto o zaznajomienie z właściwymi oraz niewłaściwymi ujęciami cnoty religijności, a także o udoskonalenie umiejętności oceny moralnej konkretnych dylematów związanych z problematyką aretologiczną.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium:

1) Historia cnoty

2) Cztery cnoty kardynalne

3) Trzy cnoty teologalne

4) Cnota religijności

5) Nowe cnoty

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć:

JAN PAWEŁ II, Encyklika "Fides et ratio", Watykan 1998.

BENEDYKT XVI, Wiara, nadzieja, miłość. Przewodnik po życiu chrześcijańskim, opr. T. Samulnik, Kraków 2022.

KEENAN J.F., Cnoty na co dzień, Kraków 2003.

MRÓZ M. (red.), Mądrość życia. W szkole cnót chrześcijańskich, Toruń 2003.

RATZINGER J., Patrzeć na Chrystusa, Kraków 2005.

RAVASI G., Powrót do cnót, Kraków 2011.

Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:

FRANCISZEK, Encyklika "Lumen fidei", Watykan 2013.

BENEDYKT XVI, Encyklika "Spe salvi", Watykan 2007.

BENEDYKT XVI, Encyklika "Deus caritas est", Watykan 2005.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej – cnót kardynalnych, teologalnych i cnoty religijności (TMA_W06; P7S_WG).

W2. Zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_W08; P7S_WG).

W3. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie aktywności religijnej człowieka, rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (TMA_W19; P7S_WG).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02; P7S_UW).

U2. Umie prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje pomiędzy nimi (TMA_U12; P7S_UW).

U3. Potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-moralnym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską, charytatywną w Kościele katolickim (TkMA_U02; P7S_UK).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-moralnego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób (TMA_K02; P7S_KR).

K2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem religijnym człowieka, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (TnMA_K02; P7S_KR; Rozp. I_2_3).

K3. Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną (TkMA_K05; P7S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

- zadania cząstkowe (efekty W1-K3)

B. Materiał obowiązujący do zaliczenia:

- znajomość zadanych lektur

- treść referatów

C. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:

- kolokwia z lektur (60%)

- referat na zadany temat (20%)

- aktywność na zajęciach (20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Podzielny
Prowadzący grup: Janusz Podzielny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)