Dydaktyka katechezy dzieci młodszych - praktyka śródroczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.6.07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka katechezy dzieci młodszych - praktyka śródroczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Dydaktyka katechezy dzieci” zaznajamia studentów z praktyką katechezy dzieci w młodszym wieku szkolnym, w tym ze sposobami prowadzenia lekcji religii i spotkań parafialnych. |
Pełny opis: |
Problematyka praktyk śródrocznych jest skorelowana z tematyką zajęć „Dydaktyka katechezy dzieci”. Jest to studencka praktyka przedmiotowo-metodyczna. Stanowi ona integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela religii. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć: Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018. Wybrane serie podręczników i materiałów katechetycznych do nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej oraz do katechezy parafialnej. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018. Wybrane serie podręczników i materiałów katechetycznych do nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej oraz do katechezy parafialnej. B. Literatura uzupełniająca: Stala J. (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003. Stala J. (red.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2003. Stala J. (red.), Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 – potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Obserwacja wybranych lekcji religii oraz ich udokumentowane w formie wypełnionych kart obserwacji i w dzienniku praktyk – 20% 2. Prowadzenie lekcji religii w wybranej klasie – 40% 3. Przygotowany konspekt lekcji religii – 40% Kryteria oceniania: Student: - na ocenę dostateczną (3): W1. Wyjaśnia pojęcie „katecheza dzieci” W2. Omawia cele i zadania katechezy dzieci W3. Opisuje aspekty organizacyjne katechezy dzieci U1. Projektuje konspekt katechezy dzieci U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia katechezy dzieci U3. Stosuje podstawową wiedzę z dydaktyki katechezy dzieci w planowaniu lekcji religii K1. Współpracuje w zespole K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela religii w przedszkolu i szkole K3. Dostrzega współczesne problemy nauczania religii - na ocenę dobrą (4): W1. Opisuje proces planowania różnych form katechezy dzieci W2. Wskazuje na cechy dobrej katechezy inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III) W3. Omawia zróżnicowane koncepcje katechezy mistagogicznej (klasy IV-VI) U1. Analizuje różne rozwiązania katechetyczne U2. Właściwie projektuje nauczanie religii dzieci U3. Ocenia programy i pomoce katechetyczne adresowane do dzieci K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji katechezy dzieci w szkole i w parafii K3. Wykazuje aktywność własną w pracy katechetycznej - na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w katechezie dzieci W2. Wskazuje na wartość dydaktyki katechezy dzieci W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane ze współpracą katechety z rodzicami dzieci, które uczestniczą w katechezie inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III), a także w katechezie mistagogicznej (klasy IV-VI). U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne w katechezie dzieci U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania problemów katechetycznych U3. Uzasadnia potrzebę odnowy i reaktywacji katechezy dzieci w parafii K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych i duszpasterskich K2. Podejmuje dialog katechetyczny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych K3. Podejmuje wyzwania katechetyczne w szkole i w parafii |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiot „Dydaktyka katechezy dzieci – praktyka śródroczna” przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej. Pozwala zdobywać doświadczenie zawodowe oraz rozwijać kompetencje merytoryczne i metodyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN PR-D
PR-D
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka dydaktyczna, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Kostorz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Kostorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka dydaktyczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.