Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka etyki dzieci młodszych - praktyka śródroczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka etyki dzieci młodszych - praktyka śródroczna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Przedmiot „Dydaktyka etyki dzieci – praktyka śródroczna” zaznajamia studentów z praktyką nauczania etyki wśród dzieci.

Pełny opis:

Problematyka praktyki jest skorelowana z dydaktyką etyki dzieci. Jest to studencka praktyka przedmiotowo-metodyczna. Stanowi ona integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela etyki.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. Wykorzystywana podczas zajęć:

Podstawy programowe MEN w zakresie etyki w szkole podstawowej.

Programy nauczania etyki w szkole podstawowej.

A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta:

Wybrane podręczniki i materiały do nauczania etyki w szkole podstawowej.

B. Literatura uzupełniająca:

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.

Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01

– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1

– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1

– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1

– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1

– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1

Umiejętności:

– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01

– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02

– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03

– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04

– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2

– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2

– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2

– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2

– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2

Kompetencje społeczne:

– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03

– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3

– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

1. Obserwacja (wraz z udokumentowaniem) wybranych lekcji etyki – 20%

2. Prowadzenie zajęć w wybranych klasach – 40%

3. Przygotowane konspekty zajęć z etyki dzieci – 40%

Kryteria oceniania:

Student:

- na ocenę dostateczną (3):

W1. Opisuje konspekt zajęć z etyki dzieci

W2. Omawia schemat obserwacji lekcji

W3. Opisuje pomoce dydaktyczne do nauczania etyki w szkole podstawowej

U1. Projektuje konspekt zajęć z etyki dzieci

U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia zajęć z etyki

U3. Stosuje podstawową wiedzę z etyki w planowaniu zajęć

K1. Współpracuje w zespole

K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela etyki

K3. Dostrzega problemy moralne

- na ocenę dobrą (4):

W1. Opisuje proces planowania zajęć z etyki dzieci

W2. Wskazuje na cechy dobrego dydaktyka etyki dzieci

W3. Omawia zróżnicowane koncepcje nauczania etyki dzieci

U1. Analizuje różne rozwiązania etyczne

U2. Właściwie projektuje nauczanie etyki wśród dzieci

U3. Ocenia programy i pomoce metodyczne do nauczania etyki dzieci

K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej

K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji etyki dzieci

K3. Wykazuje aktywność własną w pracy dydaktycznej

- na ocenę bardzo dobrą (5):

W1. Opowiada o zróżnicowanych problemach etycznych

W2. Wskazuje na wartość dydaktyki etyki dzieci

W3. Charakteryzuje aktualne problemy etyczne

U1. Proponuje nowe rozwiązania dydaktyczne

U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania dylematów moralnych

U3. Uzasadnia potrzebę zajęć z etyki dzieci

K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych z zakresu etyki

K2. Podejmuje dialog edukacyjny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań

K3. Podejmuje wyzwania zawodowe

Praktyki zawodowe:

Przedmiot „Dydaktyka etyki dzieci – praktyka śródroczna” przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela etyki. Pozwala zdobywać doświadczenie zawodowe oraz rozwijać kompetencje merytoryczne i metodyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka dydaktyczna, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Kostorz
Prowadzący grup: Jerzy Kostorz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka dydaktyczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)