Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.7.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 07 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 07 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest szczegółowe wprowadzenie w tematykę ksiąg mądrościowych i dydaktycznych Starego Testamentu, wymienionych powyżej, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy historycznej, literackiej i teologicznej. Uwzględniając możliwości czasowe wprowadzenie to zakłada również analizę najważniejszych tekstów ksiąg według kryterium ich aktualnego przesłania ze szczególnym zwróceniem uwagi na psalmy mesjańskie w ich odniesieniu do Nowego Testamentu i osoby Jezusa Chrystusa oraz na praktyczne pouczenia etyczne zawarte w księgach historyczno-dydaktycznych. |
Pełny opis: |
1. Ogólny wstęp do literatury mądrościowej na tle zjawiska tekstów mądrościowych w narodach ościennych, 2. Prezentację Psałterza (liczba i numeracja psalmów, podział, geneza; autorstwo czas powstania, nagłówki i ich znaczenie, forma poetycka oraz gatunki literackie), 3. Psalmy złorzeczące 4. Myśl teologiczna Psałterza; 5. wprowadzenie do ksiąg mądrościowych: 6. Księga Przysłów i poemat o dzielnej niewieście (Prz 31) 7. Księga Hioba i problem cierpienia, 8. Księga Koheleta i pesymizm aksjologiczny. 9. Pieśni nad pieśniami i obrazy miłości; 10. Księga Syracydesa i postawy konieczne do przyjęcia mądrości; 11. Księga Mądrości i problem śmierci ludzi sprawiedliwych 12. Księga Rut i otwarcie na inne narody, 13. Księga Tobiasza i wierność Bogu na emigracji, 14. Księga Judyty i wartość ponadczasowa wytrwania przy Bogu, 15. Księga Estery i szczególna odpowiedzialność pośredników przed Bogeim. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć T. BRZEGOWY, Pisma mądrościowe Starego Testamentu (Academica 68) (Tarnów 2007). T. BRZEGOWY, Psalmy i Księga Lamentacji (Academica 65) (Tarnów 2007). B. POLOK, Wprowadzenie do ksiąg Starego Testamentu (Podręczniki i skrypty 3; Opole 1999). J. S. SYNOWIEC, Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka (Kraków 1997). A.2. studiowana samodzielnie przez studenta S. POTOCKI Rady mądrości. Przewodnik po mądrościowej literaturze Starego Testamentu (Jak rozumieć Pismo Święte 5) (Lublin 1993); ST. POTOCKI – J. WARZECHA – T. BRZEGOWY – B. PONIŻY, Mądrość starotestamentalnego Izraela (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 6; Warszawa 1999); A. STRUS † – J. WARZECHA – J. FRANKOWSKI, Pieśni Izraela. Pieśń nad pieśniami, Psalmy, Lamentacje (red. J. FRANKOWSKI) (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 7; Warszawa 1988); J. St. SYNOWIEC, Wprowadzenie do Księgi Psalmów (Kraków 1996). B. Literatura uzupełniająca P. BEAUCHAMP, Psalmy nocą i dniem (Warszawa 1985); A. BONORA, Księga Koheleta. Rozumieć Stary Testament. Komentarz duchowy (Kraków 1997); W. BOROWSKI, Psalmy. Komentarz biblijno-ascetyczny (Kraków 1983); G. RAVASI, Psalmy I. Wprowadzenie i Psalmy 1–19 (wybór) (Kraków 2007); E. ZAWISZEWSKI, Księgi dydaktyczne Starego Testamentu. Wstęp szczegółowy i egzegeza wybranych fragmentów (Pel-plin 1997). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01 P7S_WG W2 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej TMA_W04 P7S_WG W3 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia TMA_W10 P7S_WG W4 ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego PTkMA_W03 7S_WG Umiejętności U1 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów TMA_U02 P7S_UW U2 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy TMA_U08 P7S_UW U3 posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim TMA_U19 P7S_UU Kompetencje społeczne (postawy) K1 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02 P7S_KR K2 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym TMA_K06 P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: – ocena niedostateczna Wiedza Student nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Nie ma uporządkowanej, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Nie zna procesu i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Nie ma pogłębionej wiedzy z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Nie posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązy-wanie złożonych problemów Nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Nie posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Nie rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym – ocena dostateczna Wiedza Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Student zna niektóre procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Student ma podstawową wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Rozumie podstawową potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym. Dobra Wiedza Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego Umiejętności Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowy Student posiada umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim Kompetencje społeczne (postawy) Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Herok | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.