Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.7.01.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 07
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 07
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zasadniczym celem ćwiczeń jest pochylenie się nad lekturą Księgi Mądrości Syracha. Zajęcia prowadzone w formie konwersatoriów mają przygotować studenta do poprawnej prezentacji zagadnienia dotyczącego funkcji i zadań kapłanów według Księgi Mądrości Syracha, umiejętności stawiania pytań oraz rzeczowej argumentacji w dyskusji nad tekstami biblijnymi.

Pełny opis:

1. Ogólne wprowadzenie do Księgi Mądrości Syracha;

2. Funkcje liturgiczne kapłanów;

3. Rodzaje starotestamentalnych ofiar;

4. Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie;

5. Funkcja sędziego;

6. Funkcja nauczyciela;

7. Troska kapłanów o dobro narodu.

Literatura:

1. W. CHROSTOWSKI, "Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie", StWł 14 (2012) 51-67.

2. A. PIWOWAR, "Funkcje i zadania arcykapłana według Księgi Mądrości Syracha", VV 17 (2010) 107-132.

3. R. A. SIKORA, "Rytuał składania ofiar w Starym Testamencie", w: Życie religijne w Biblii (red. G. WITASZEK) (Lublin 1999) 193-203.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW

U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR

K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

- będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów, ich aktywność na zajęciach oraz podczas pracy w grupach.

C. Kryteria oceny:

- ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie posiada wiedzy na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;

W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;

U2. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;

U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K3. Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różnych ról.

- ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;

W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;

U2. Student posiada nieznaczną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K3. Student w minimalnym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.

- ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada wiedzę na temat historii Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;

W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;

U2. Student w średnim stopniu nabył umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się;

K3. Student średnio potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.

- ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;

U2. Student z łatwością potrafi uwzględniać w swoich badaniach źródła w języku greckim i hebrajskim;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;

K3. Student doskonale potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Herok
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)