Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.7.01.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 07 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 07 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem ćwiczeń jest pochylenie się nad lekturą Księgi Mądrości Syracha. Zajęcia prowadzone w formie konwersatoriów mają przygotować studenta do poprawnej prezentacji zagadnienia dotyczącego funkcji i zadań kapłanów według Księgi Mądrości Syracha, umiejętności stawiania pytań oraz rzeczowej argumentacji w dyskusji nad tekstami biblijnymi. |
Pełny opis: |
1. Ogólne wprowadzenie do Księgi Mądrości Syracha; 2. Funkcje liturgiczne kapłanów; 3. Rodzaje starotestamentalnych ofiar; 4. Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie; 5. Funkcja sędziego; 6. Funkcja nauczyciela; 7. Troska kapłanów o dobro narodu. |
Literatura: |
1. W. CHROSTOWSKI, "Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie", StWł 14 (2012) 51-67. 2. A. PIWOWAR, "Funkcje i zadania arcykapłana według Księgi Mądrości Syracha", VV 17 (2010) 107-132. 3. R. A. SIKORA, "Rytuał składania ofiar w Starym Testamencie", w: Życie religijne w Biblii (red. G. WITASZEK) (Lublin 1999) 193-203. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana - TMA_W01; P7S_WG W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar - TMA_W03; P7S_WG W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: - będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów, ich aktywność na zajęciach oraz podczas pracy w grupach. C. Kryteria oceny: - ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie posiada wiedzy na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana; W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar; W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków; U2. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim; U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K3. Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różnych ról. - ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana; W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar; W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków; U2. Student posiada nieznaczną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim; U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K3. Student w minimalnym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role. - ocena dobra WIEDZA: W1. Student posiada wiedzę na temat historii Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana; W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar; W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy; U2. Student w średnim stopniu nabył umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się; K3. Student średnio potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role. - ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana; W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar; W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski; U2. Student z łatwością potrafi uwzględniać w swoich badaniach źródła w języku greckim i hebrajskim; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K3. Student doskonale potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Herok | |
Prowadzący grup: | Piotr Herok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.