Prawo kanoniczne: Księgi IV-VII KPK - II
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 5.1.0.8.04 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
| Nazwa przedmiotu: | Prawo kanoniczne: Księgi IV-VII KPK - II |
| Jednostka: | Wydział Teologiczny |
| Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 08 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 08 Teologia kapłańska, jednolite magisterskie, 6-letnie, stacjonarne Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Poziom studiów: | studia jednolite magisterskie |
| Kierunek studiów: | teologia |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr VIII |
| Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
| Wymagania: | Zaliczenie wykładów: Prawo Kanoniczne: Księgi I-III KPK oraz Prawo Kanoniczne: Księgi IV-VII cz. I |
| Literatura uzupełniająca: | L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999. K. Mikołajczyk, Pojęcie i cel kary w Kościele. Rys historyczno-prawny, Studia Prawnicze Kul (2016) nr 1, s. 81-106 A. Koronkiewicz, Kultura prawna katolicyzmu jako kultura życia – Kościół katolicki a prawo karne. Wybrane zagadnienia, Acta Universitatis Wratislaviensis Przegląd Prawa i Administracji (2008) nr 77, s. 195-212. |
| Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 32 godz. / 1 ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, egzaminie): 2 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS Lektura: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. |
| Skrócony opis: |
Celem wykładu jest poznanie i interpretacja norm kanonów zawartych w księgach IV-VII Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r. (zwanego dalej KPK) z wyłączeniem księgi dotyczącej prawa małżeńskiego. |
| Pełny opis: |
Podczas wykładu z prawa kanonicznego w zakresie Ksiąg IV-VII KPK (II) scharakteryzowane w pierwszej kolejności zostaną kanony zawarte w Księdze VI KPK dotyczące przestępstw i kar w ogólności. W dalszej kolejności treść wykładu dotyczyć będzie regulacji prawnych odnoszących się do poszczególnych przestępstw i ustanowionych za nie kar. Scharakteryzowane zostaną również normy dotyczące procesów zawarte w Księdze VII KPK. Wykład zakończy przedstawienie zagadnień związanych ze składaniem rekursów. Zakres tematów: 1. Przestępstwa i kary w ogólności. 2. Poszczególne przestępstwa i ustanowione za nie kary. 3. Postępowanie sądowe w ogólności. 4. Proces sporny. 5. Procesy specjalne. 6. Proces karny. 7. Rekurs administracyjny. |
| Literatura: |
A1. wykorzystywana podczas zajęć Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus, (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski (P. Majer we wsp. z L. Adamowicz) zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski, Poznań 2022. P. Majer (red.), Codex Iuris Canonici. Kodeks prawa kanonicznego. Komentarz, Warszawa 2023. A2. studiowana samodzielnie przez studenta Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Doczesne dobra Kościoła. Sankcje w Kościele. Procesy, t. IV, Olsztyn 1990, s. 62-426. J. Syryjczyk, Sankcje w Kościele. Część ogólna. Komentarz, Warszawa 2008. |
| Efekty uczenia się: |
Student: W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego – TMA_W07; P7S_WG; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – TMA_W09; P7S_WG; W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej – TMA_U01; P7S_UW; U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK; U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – U13; P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK; K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO; K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; |
| Metody i kryteria oceniania: |
A. Egzamin pisemny - test. B. Kryteria oceniania • ocena niedostateczna: Student: WIEDZA W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej, prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego; W2. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; W3. nie ma pogłębionej wiedzy o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – związanych z życiem indywidualnym i społecznym; • ocena dostateczna: WIEDZA Student: W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego; W2. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; W3. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. W ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi posługiwać się w ograniczonym zakresie systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; • ocena dobra: WIEDZA Student: W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego; W2. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; W3. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga większość dylematów — zwłaszcza doktrynalnych, etyczno-moralnych oraz prawnokanonicznych z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; • ocena bardzo dobra: WIEDZA Student: W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa kanonicznego; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele; W3. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa kanoniczego z teologią oraz innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawnokanonicznej; U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień prawa kanoniczego w zakresie dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele oraz życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; U4. potrafi bardzo dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu prawa kanonicznego dotyczącego dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K.3. identyfikuje i rozstrzyga dylematy o różnym stopniu złożoności — zwłaszcza doktrynalne, etyczno-moralne oraz prawnokanoniczne z zakresu dóbr doczesnych Kościoła oraz sankcji i procesów, w tym procesów małżeńskich, w Kościele – związane z życiem indywidualnym i społecznym; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Gura | |
| Prowadzący grup: | Grzegorz Gura | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Gura | |
| Prowadzący grup: | Grzegorz Gura | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Gura | |
| Prowadzący grup: | Grzegorz Gura | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
