Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.9.02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: Eklezjologia, Mariologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Skrócony opis: |
Cel: Prezentacja teologicznej refleksji na temat sensu, wartości, genezy, istoty, struktury, Kościoła, złożoności jego urzeczywistniania się, jego przymiotów, stanów i posług w nim, rozwoju myśli eklezjologicznej, a także roli i znaczenia Maryi w wydarzeniu Chrystusa i życiu Kościoła. |
Pełny opis: |
3. Problematyka wykładu: I. Co znaczy wierzyć w Kościoł? II. Zarys historycznego rozwoju eklezjologii III. Sens i wartość Kościoła 1. Po co Kościół? 2. Czy jest zbawienie poza Kościołem? IV. Geneza Kościoła 1. Boskie pochodzenie i wkład człowieka 2. Rzeczywistość z posłania Syna i Ducha Świętego V. Ku określeniu istoty Kościoła 1. Bosko-ludzka tajemnica: una realitas complexa 2. Kościół jako nowy lud Boży 3. Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa 4. Kościół jako powszechny sakrament zbawienia 5. Kościół jako wspólnota (communio) VI. Struktura Kościoła pielgrzymującego 1. Katolicka jedność 2. Struktura charyzmatyczna (communio fidelium) 3. Struktura uniwersalno-lokalna (communio Ecclesiarum) 4. Struktura kolegialna (communio hierarchica) VII. Rozmaitość stanów i posług w Kościele 1. Święci szafarze: biskupi, prezbiterzy, diakoni 2. Tożsamość i rola świeckich w Kościele 3. Istota życia konsekrowanego VIII. Znamiona Kościoła: jedność, świętość, powszechność i apostolskość IX. Złożoność urzeczywistniania się Kościoła 1. Rozwój Kościoła ku eschatycznej pełni 2. Uwarunkowania rozwoju Kościoła na ziemi X. Zasadnicze elementy mariologii 1. Maryja w tajemnicy Chrystusa; cztery dogmaty maryjne 2. Maryja w tajemnicy Kościoła |
Literatura: |
Literatura wymagana: Wykorzystywana podczas zajęć: A. CZAJA, M. MARCZEWSKI (red.), Communio w chrześcijańskiej refleksji o Kościele, Lublin 2004; A. CZAJA, Traktat o Kościele, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. 2, Warszawa 2006, s. 289-543; A. CZAJA, Wierzę w Kościół. Katechezy o Bożym domu dla nas, Opole 2013. Samodzielnie studiowana przez studenta: Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”; JAN PAWEŁ II, Christifideles laici; Redemptoris missio; Redemptoris Mater. 5. Literatura uzupełniająca: B. LAMBERT (red.), Nowy obraz Kościoła po Soborze Watykańskim II, Warszawa 1968; CZ. S. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982; A. L. SZAFRAŃSKI, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; H. SEWERYNIAK, Święty Kościół powszechny, Warszawa 1996; M. RUSECKI (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin 1996; P. NEUNER, Eklezjologia – nauka o Kościele, tłum. W. Szymona, Kraków 1999; A. CZAJA, L. GÓRKA, J. PAŁUCKI (red.), W czterdziestolecie Soboru Watykańskiego II. Refleksja Wydziału Teologii KUL, Lublin 2007; A. CZAJA, Szczerze o Kościele. Rozmawia Tomasz Ponikło, Kraków 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu eklezjologii i mariologii 2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym 3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata. Umiejętności 1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników. 2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań 3. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. 2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego 3. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską |
Metody i kryteria oceniania: |
Stosowana metoda: wykład. Sposób zaliczenia a: egzamin ustny b: Podstawowe kryteria 1. Znajomość wykładanego materiału – 75% 2. Znajomość zadanych lektur – 25% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Czaja | |
Prowadzący grup: | Andrzej Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.