Teologia dogmatyczna: Eschatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.9.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna: Eschatologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia jednolite magsiterskie |
Kierunek studiów: | teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IX |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na uwadze zapoznanie z nauką Pisma św., Ojców Kościoła, orzeczeń Magisterium Kościoła i współczesnej teologii na temat ostatecznego losu człowieka, ludzkości i świata, czyli spełnienia całego stworzenia w Bogu; ukazanie znaczenia eschatologii dla współczesnej refleksji teologicznej i praktyki życia chrześcijańskiego. |
Pełny opis: |
1. Eschatologiczny wymiar teologii chrześcijańskiej. 2. Pojęcie eschatologii jako dyscypliny ściśle teologicznej; 3. Potrzeba chrystologicznej reinterpretacji eschatologii; 4. Tendencje współczesnej eschatologii; 5. Teologiczne rozumienie śmierci; śmierć momentem kończącym czas zasługi i winy; 6. Śmierć a definitywna odpłata; 7. Sąd szczegółowy; 8. Stan pośredni po śmierci człowieka; 9. Czyściec jako proces oczyszczenia przez miłość; 10. Paruzja, czyli chwalebne przyjście Jezusa Chrystusa; 11. Zmartwychwstanie umarłych; 12. Sąd ostateczny (powszechny); 13. Odnowienie świata; 14. Piekło, czyli możliwość potępienia; 15. Niebo jako stan zbawienia i życia wiecznego. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć M. Kowalczyk SAC, Z. Danielewicz, Dogmatyka, t. 6: Traktat o stworzeniu; Traktat o rzeczywistości osta-tecznej, Warszawa 2005; T.D. Łukaszuk, Ostateczny los człowieka i świata w świetle wiary katolickiej, Kraków 2006; J. Finkenzeller, Eschatologia, Kraków 2000; J. Ratzinger, Eschatologia. Śmierć i życie wieczne, Warszawa 1986, 20002; A.2. studiowana samodzielnie przez studenta H. Szmulewicz, Po tamtej stronie życia. Zarys eschatologii, Tarnów 2003; A. Nossol, Problem chrystologicznej reinterpretacji eschatologii, ZNKUL 21 (1978) nr 3-4, s. 3-9; W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 2, Lublin 1972. B. Literatura uzupełniająca W. Granat, Dogmatyka katolicka: Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata, t. 8, Lublin 1962; L. Boros, Mysterium mortis, Warszawa 1974; L. Boros, Istnienie wyzwolone, Warszawa 1979, s. 99-146; J. Buxakowski, Wieczność i człowiek (Antropologia nadprzyrodzona II), Pelplin 1988. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii - TMA_W06; P7S_WG 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG 3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI 1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO 2. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest skałdową ocen ze znajmości zadanej lektury oraz końcowego egzaminu ustnego w oparicu o przedłożone wcześniej tezy (zagadnienia) egzaminacyjne. Wagi poszczególmnych ocen: 1) Znajomość zadanej lektury (dwa pisemne kolokwia) – 20%; 2) Wynik egzaminu ustnego – 80%. Kolokwia weryfikują osiągnięcie zakałdanych umiejętności. Egzamin ustny służy weryfikacji zakładanej wiedzy i kompetencji społecznych. Ocena niedostateczna (2) WIEDZA W1. Nie ma wiedzy z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii. W2. Nie ma wiedzy o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. W3. Nie ma znajomości zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych UMIEJĘTNOŚCI U1. Nie posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników. U2. Nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z finalnością życia ludzkiego i całego świata. K2. Nie interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii. Ocena dostateczna (3,0) WIEDZA W1. Ma podstawową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii. W2. Zna niektóre powiązania eschatologii z innymi dziedzinami nauki, w tym także z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalające na częściowe integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. W3. Ma podstawową znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych. U2. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata. K2. Słabo interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii. Ocena dobra (4,0) WIEDZA W1. Ma wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii. W2. Ma wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. W3. Ma znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów. U2. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata. K2. Interesuje się niektórymi współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii Ocena bardzo dobra (5,0) WIEDZA W1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii. W2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników. U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata. K2. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rajmund Porada | |
Prowadzący grup: | Rajmund Porada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.