Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia dogmatyczna: Eschatologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.9.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia dogmatyczna: Eschatologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia jednolite magsiterskie

Kierunek studiów:

teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IX

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na uwadze zapoznanie z nauką Pisma św., Ojców Kościoła, orzeczeń Magisterium Kościoła i współczesnej teologii na temat ostatecznego losu człowieka, ludzkości i świata, czyli spełnienia całego stworzenia w Bogu; ukazanie znaczenia eschatologii dla współczesnej refleksji teologicznej i praktyki życia chrześcijańskiego.

Pełny opis:

1. Eschatologiczny wymiar teologii chrześcijańskiej.

2. Pojęcie eschatologii jako dyscypliny ściśle teologicznej;

3. Potrzeba chrystologicznej reinterpretacji eschatologii;

4. Tendencje współczesnej eschatologii;

5. Teologiczne rozumienie śmierci; śmierć momentem kończącym czas zasługi i winy;

6. Śmierć a definitywna odpłata;

7. Sąd szczegółowy;

8. Stan pośredni po śmierci człowieka;

9. Czyściec jako proces oczyszczenia przez miłość;

10. Paruzja, czyli chwalebne przyjście Jezusa Chrystusa;

11. Zmartwychwstanie umarłych;

12. Sąd ostateczny (powszechny);

13. Odnowienie świata;

14. Piekło, czyli możliwość potępienia;

15. Niebo jako stan zbawienia i życia wiecznego.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

M. Kowalczyk SAC, Z. Danielewicz, Dogmatyka, t. 6: Traktat o stworzeniu; Traktat o rzeczywistości osta-tecznej, Warszawa 2005;

T.D. Łukaszuk, Ostateczny los człowieka i świata w świetle wiary katolickiej, Kraków 2006;

J. Finkenzeller, Eschatologia, Kraków 2000;

J. Ratzinger, Eschatologia. Śmierć i życie wieczne, Warszawa 1986, 20002;

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

H. Szmulewicz, Po tamtej stronie życia. Zarys eschatologii, Tarnów 2003;

A. Nossol, Problem chrystologicznej reinterpretacji eschatologii, ZNKUL 21 (1978) nr 3-4, s. 3-9;

W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 2, Lublin 1972.

B. Literatura uzupełniająca

W. Granat, Dogmatyka katolicka: Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata, t. 8, Lublin 1962;

L. Boros, Mysterium mortis, Warszawa 1974;

L. Boros, Istnienie wyzwolone, Warszawa 1979, s. 99-146;

J. Buxakowski, Wieczność i człowiek (Antropologia nadprzyrodzona II), Pelplin 1988.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii - TMA_W06; P7S_WG

2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG

3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW

2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO

2. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest skałdową ocen ze znajmości zadanej lektury oraz końcowego egzaminu ustnego w oparicu o przedłożone wcześniej tezy (zagadnienia) egzaminacyjne. Wagi poszczególmnych ocen: 1) Znajomość zadanej lektury (dwa pisemne kolokwia) – 20%; 2) Wynik egzaminu ustnego – 80%.

Kolokwia weryfikują osiągnięcie zakałdanych umiejętności. Egzamin ustny służy weryfikacji zakładanej wiedzy i kompetencji społecznych.

Ocena niedostateczna (2)

WIEDZA

W1. Nie ma wiedzy z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.

W2. Nie ma wiedzy o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

W3. Nie ma znajomości zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Nie posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.

U2. Nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z finalnością życia ludzkiego i całego świata.

K2. Nie interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.

Ocena dostateczna (3,0)

WIEDZA

W1. Ma podstawową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.

W2. Zna niektóre powiązania eschatologii z innymi dziedzinami nauki, w tym także z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalające na częściowe integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

W3. Ma podstawową znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych.

U2. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.

K2. Słabo interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.

Ocena dobra (4,0)

WIEDZA

W1. Ma wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.

W2. Ma wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

W3. Ma znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów.

U2. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.

K2. Interesuje się niektórymi współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii

Ocena bardzo dobra (5,0)

WIEDZA

W1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.

W2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.

U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.

K2. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rajmund Porada
Prowadzący grup: Rajmund Porada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)