Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia pastoralna ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.9.07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia pastoralna ogólna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 09
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 09
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie z zagadnieniami teologii pastoralnej; pojęcie i problematyka teologii pastoralnej, jej teologiczny i praktyczny charakter, metody teologii pastoralnej oraz stosunek omawianego przedmiotu do innych dyscyplin naukowych; wykład podejmuje też tematykę teologii duszpasterstwa (eklezjologia pastoralna, teologia pośrednictwa zbawczego, podmiot duszpasterstwa, podstawowe funkcje Kościoła); teologię znaków czasu (kairologia ogólna, współczesne warunki realizowania duszpasterstwa w Polsce, Kościół wobec problemów ekologicznych, rola dialogu w życiu Kościoła); Duszpasterstwo jako działalność zorganizowaną (funkcja kierownicza Kościoła, etapy działalności zorganizowanej).

Pełny opis:

Treści programowe

1. Pojęcie i problematyka teologii pastoralnej, jej charakter teoretyczny i praktyczny. Metody teologii pastoralnej. Teologia pastoralna a inne dyscypliny naukowe.

2. Historyczny rozwój teologii pastoralnej.

3. Soborowe ujęcie Kościoła. Kościół uniwersalny i Kościoły partykularne.

4. Instytucjonalny i wspólnotowy wymiar wymiar Kościoła. Działalność Kościoła "ad intra" i "ad extra".

5. Podstawowe funkcje Kościoła

6. Urzeczywistnianie się Kościoła w diecezji

7. Zrzeszenia religijne miejscem urzeczywistniania się Kościoła

8. Znaki czasu i ich rozpoznawanie

9. Inkulturacja Kościoła

10. Zjawisko sekt i nowych ruchów religijnych

11. Realizacja apostolatu hierarchicznego

12. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego

13. Laikat i formy apostolstwa świeckich

Literatura:

1. F. Blachnicki, Problem metody w teologii pastoralnej, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne VI (1973), 145-154.

2. W. Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 346 (1966), 300-309.

3. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, I., Lublin 2000.

4. M. Fijałkowski, Formacja chrześcijańska katolików świeckich, Lublin 2010.

5. M. Rusecki, Teologiczne podstawy duszpasterstwa, w: R. Kamiński (red.) Teologia pastoralna t, I. Lublin 2000, s. 293–344.

6. D. Bourgeios, Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.

7. M. Marczewski, Posługa zbawcza Kościoła w ujęciu Ks. Franciszka Blachnickiego, Lublin 2000.

8. J. Mikołajec, Posługa teologów świeckich w Kościele w Polsce, Opole 2000.

9. Franciszek, Evangelii gaudium, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; P7S_WG, TMA_W08;

W2. ma uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społeczno-eklezjalnych, prawidłowościach nimi rządzących oraz o różnych strukturach społecznych i instytucjach eklezjalnych, a także o zachodzących między nimi relacjach; P7S_WG, TMA_W17;

W3. ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych, a także pastoralno-charytatywnych; P7S_WG, TMA_W19;

W4. posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; P7S_WG/K

P7S_WK, TMA_W18.

Umiejętności

U1. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową; P7S_UW, TMA_U05;

U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; P7S_UW, TMA_U01;

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; P7S_UK, TMA_U09;

U4. umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny; P7S_UK, TMA_U10;

U5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego; P7S_UO, TMA_U15;

Kompetencje społeczne (postawy)

K1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; P7S_KR, TMA_K03;

K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; P7S_KO, TMA_K07;

K3. potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpa-sterskie Kościoła katolickiego; P7S_UW

P7S_UO, TkMA_U01;

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (70%)

oraz zadanej lektury (30%)

C. Kryteria oceny:

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz nie zna podstawowych dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat działalności zbawczej Kościoła;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat historii rozwoju teologii pastoralnej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów teologów mających wpływ na rozwój teologii pastoralnej oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu teologii praktycznej;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i

społecznym;

K2. nie interesuje się bieżącymi wydarzeniami duszpasterskimi wspólnoty eklezjalnej;

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat teologii pastoralnej;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i kształtowania się teologii pastoralnej jako dziedziny naukowej;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych teologów i koncepcji pastoralnych;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się życiem Kościoła i jego aktualną działalnością w świecie.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania pastoralne Kościoła oraz jego dokumenty i nauczanie związane z działalnością zbawczą wspólnoty eklezjalnej;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii oraz aktualnego nauczania Kościoła na tematy duszpasterskie;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych teologów, wybranych koncepcji teologii pastoralnej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii praktycznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi Kościoła i ich osiągnięciami.

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz wykazuje się znajomością dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji duszpasterskiej;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii teologii pastoralnej oraz jej kształtowania się jako dziedziny naukowej;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół teologicznych i koncepcji pastoralnych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii praktycznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnym nauczaniem Kościoła na tematy związane z organizacją misji zbawczej Kościoła, prowadzonej w różnych sytuacjach życia człowieka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Sadlak
Prowadzący grup: Robert Sadlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)