Wiara i rozum – filozoficzne podstawy teologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.1.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiara i rozum – filozoficzne podstawy teologii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 01 Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie różnych sposobów ujmowania relacji pomiędzy wiarą religijną a rozumem w aspekcie historycznym, międzywyznaniowym i systematycznym. Proces racjonalizacji wiary religijnej wiązał się z przejęciem przez teologię pojęć filozoficznych oraz sposobów argumentacji stosowanych w filozofii. We współczesnej teologii występują różne modele racjonalności wiary (skrajnymi modelami są: racjonalizm religijny oraz fideizm). |
Pełny opis: |
Podstawowe tematy poruszane podczas zajęć: (1) Założenia epistemologii religii. (2) Rodzaje wiary i wiedzy. (3) Miejsce przekonań w strukturze wiary religijnej. (4) Sposoby uzasadniania przekonań religijnych. (5) Problem racjonalności przekonań religijnych. (6) Modele relacji między wiarą a rozumem oraz filozofią a teologią. |
Literatura: |
1. Sobór Watykański I, Konstytucja dogmatyczna o wierze katolickiej (Dei Filius), w: Dokumenty soborów powszechnych, t. IV: 1511–1870, Kraków 2004, s. 889–911. 2. Jan Paweł II, Fides et ratio. Encyklika o relacjach między wiarą a rozumem, Rzym 1998. 3. J.M. Bocheński, Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa 1993. 4. A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996 5. J. Herbut, Artykuły i szkice. Z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz etyki i metaetyki, Opole 2008. 6. M.A. Krąpiec, Dzieła, t. XXI: Filozofia co wyjaśnia? – Filozofia w teologii, Lublin 2000. 7. P. Moskal, Filozofia Boga i epistemologia przekonań religijnych, Kraków 2008. 8. M. Przełęcki, Poznanie religijne, w: tenże, Poza granicami nauki. Z semantyki poznania pozanaukowego, Warszawa 1996, s. 65–78. 9. Tenże, Problem racjonalności wierzeń religijnych, „Studia Filozoficzne” 1989, nr 1, s. 55–64. 10. J. Wojtysiak, Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu, Kraków 2012. 11. K. Wolsza, Relijne wymiary doświadczenia i myślenia, Opole 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza; student zna i rozumie W1: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TK-MA_W01; P7S_WG; W2: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; TK-MA_W06; P7S_WG; W3: ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii - TK-MA_W07; P7S_WG/K; Umiejętności: student potrafi: U1: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TK-MA_U01; P7S_UW; U2: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; TK-MA_U02; P7S_UW; U3: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych - TK-MA_U02; P7S_UW; Kompetencje społeczne: student jest gotów do: K1: krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - TK-MA_K01; P7S_KK; K2: własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób - TK-MA_K02; P7S_KR; K3: określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przewidywania wielokierunkowych skutków swojej działalności - TK-MA_K04; P7S_KK; P7S_KO; K4: interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów - TK-MA_K05; P7S_KO; K5: rozwiązywania dylematów doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym - TK-MA_K06; P7S_KK; P7S_KO; K6: współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi - TK-MA_K07; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia: • egzamin B. Forma zaliczenia: • egzamin ustny C. Kryteria oceny • Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, analiza tekstów, rozwiązywanie ćwiczeń) – 20% • Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na wskazany temat) – 40% • Zaliczenie pisemne z treści zajęć – 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Kałuża | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Kałuża | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Kałuża | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.