Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia fundamentalna, dogmatyczna i ekumenizm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.1.2.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia fundamentalna, dogmatyczna i ekumenizm
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 02
Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia kanoniczna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr letni 2022/2023

Profil kształcenia:

Studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

Hocken P., Druga paradygmatyczna zmiana katolickiego ekumenizmu?, w: Ekumenizm dla ewangelizacji, red. P. Kantyka, S. Pawłowski, Lublin 2015, s. 101-114.

Kasper W., Papież Franciszek. Rewolucja czułości i miłości, tłum. K. Markiewicz, Warszawa 2015.

Kijas Z.J., Papież Franciszek i nasze marzenia o Kościele, Kraków 2013.

Kluz M., Chrystocentryzm wiary w Lumen fidei papieża Franciszka, „Analecta Cracoviensia” 50 (2018), s. 79-99.

Koch K., Symfonia jedności. Z kardynałem ... rozmawia ks. Robert Biel, Lublin 2015.

Kotlewski T., Duchowość papieża Franciszka. „Otwarty umysł i wierzące serce”, „Studia Bobolanum” (2014) nr 1, s. 33-48.

Scalfari E., Papież Franciszek: rozmowy z niewierzącym, Kraków 2013.


Nakład pracy studenta:

15 godz.: udział w wykładzie

25 godz.: praca z zasobami bibliotecznymi

60 godz.: lektura i analiza źródeł

Założenia:

1. Badania ekumenicznych założeń pontyfikatu papieża Franciszka

2. Badania dotyczące wpływu papieża Franciszka na kształtowanie relacji międzykościelnych

a. Ekumenizm doktrynalny papieża Franciszka

b. Ekumenizm duchowy papieża Franciszka

c. Ekumenizm praktyczny papieża Franciszka

3. Formacyjna wartość ekumenicznej pedagogii papieża Franciszka

Skrócony opis:

Celem wykładu jest prezentacja istotnych elementów ekumenicznej pedagogii papieża Franciszka.

Pełny opis:

Ekumeniczna pedagogia papieża Franciszka charakteryzuje się przełamywaniem stereotypów, wzajemnych uprzedzeń i schematów społecznych, które przez wieki determinowały teologiczne myślenie, a co za tym idzie, także międzykościelne relacje. Ma szczególną wartość formacyjną. Kształtuje bardziej otwartą tożsamość kościelną. Wnosi w życie Kościoła oraz w światową kulturę nową wrażliwość. Jej szczególnymi cechami są prostota, otwartość i gotowość do przełamywania kościelnych i społecznych schematów.

Literatura:

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, AAS 105 (2013), s. 1014-1115.

Franciszek, Encyklika Laudato si, Kraków 2015.

Franciszek, Homilia wygłoszona w czasie ekumenicznego nabożeństwa w katedrze w Lund (31.10.2016), http://www.radiomaryja.pl/multimedia/homilia-papieza-franciszka-wygloszona-ekumenicznego-nabozenstwa-katedrze-luteranskiej-lund/ (10.11.2016).

Franciszek, Wolton D., Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2018.

Glaeser Z., Ekumenizm w nauczaniu papieży po Soborze Watykańskim II, Kamień Śląski – Opole 2017.

Glaeser Z., Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus, Göttingen 2021.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

TK-MA_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG

TK-MA_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG

TK-MA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG

TK-MA_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG

TK-MA_W06 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG

Umiejętności: absolwent potrafi

TK-MA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW

TK-MA_U02 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów P7S_UW

TK-MA_U04 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW

TK-MA_U05 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW

TK-MA_U06 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW

TK-MA_U07 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW

TK-MA_U08 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia rzeczowej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK

TK-MA_U09 umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny P7S_UK

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

TK-MA_K01 krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7S_KK

TK-MA_K02 własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób P7S_KR

TK-MA_K04 określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przewidywania wielokierunkowych skutków swojej działalności P7S_KK; P7S_KO

TK-MA_K05 Interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów P7S_KO

TK-MA_K06 rozwiązywania dylematów doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK; P7S_KO

Metody i kryteria oceniania:

1. Udział w zajęciach 50%

2. Aktywność i umiejętność prowadzenia dyskusji 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zygfryd Glaeser
Prowadzący grup: Zygfryd Glaeser
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)