Teologia fundamentalna, dogmatyczna i ekumenizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.2.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia fundamentalna, dogmatyczna i ekumenizm |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 02 Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia kanoniczna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr letni 2022/2023 |
Profil kształcenia: | Studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | Hocken P., Druga paradygmatyczna zmiana katolickiego ekumenizmu?, w: Ekumenizm dla ewangelizacji, red. P. Kantyka, S. Pawłowski, Lublin 2015, s. 101-114. Kasper W., Papież Franciszek. Rewolucja czułości i miłości, tłum. K. Markiewicz, Warszawa 2015. Kijas Z.J., Papież Franciszek i nasze marzenia o Kościele, Kraków 2013. Kluz M., Chrystocentryzm wiary w Lumen fidei papieża Franciszka, „Analecta Cracoviensia” 50 (2018), s. 79-99. Koch K., Symfonia jedności. Z kardynałem ... rozmawia ks. Robert Biel, Lublin 2015. Kotlewski T., Duchowość papieża Franciszka. „Otwarty umysł i wierzące serce”, „Studia Bobolanum” (2014) nr 1, s. 33-48. Scalfari E., Papież Franciszek: rozmowy z niewierzącym, Kraków 2013. |
Nakład pracy studenta: | 15 godz.: udział w wykładzie 25 godz.: praca z zasobami bibliotecznymi 60 godz.: lektura i analiza źródeł |
Założenia: | 1. Badania ekumenicznych założeń pontyfikatu papieża Franciszka 2. Badania dotyczące wpływu papieża Franciszka na kształtowanie relacji międzykościelnych a. Ekumenizm doktrynalny papieża Franciszka b. Ekumenizm duchowy papieża Franciszka c. Ekumenizm praktyczny papieża Franciszka 3. Formacyjna wartość ekumenicznej pedagogii papieża Franciszka |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja istotnych elementów ekumenicznej pedagogii papieża Franciszka. |
Pełny opis: |
Ekumeniczna pedagogia papieża Franciszka charakteryzuje się przełamywaniem stereotypów, wzajemnych uprzedzeń i schematów społecznych, które przez wieki determinowały teologiczne myślenie, a co za tym idzie, także międzykościelne relacje. Ma szczególną wartość formacyjną. Kształtuje bardziej otwartą tożsamość kościelną. Wnosi w życie Kościoła oraz w światową kulturę nową wrażliwość. Jej szczególnymi cechami są prostota, otwartość i gotowość do przełamywania kościelnych i społecznych schematów. |
Literatura: |
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, AAS 105 (2013), s. 1014-1115. Franciszek, Encyklika Laudato si, Kraków 2015. Franciszek, Homilia wygłoszona w czasie ekumenicznego nabożeństwa w katedrze w Lund (31.10.2016), http://www.radiomaryja.pl/multimedia/homilia-papieza-franciszka-wygloszona-ekumenicznego-nabozenstwa-katedrze-luteranskiej-lund/ (10.11.2016). Franciszek, Wolton D., Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2018. Glaeser Z., Ekumenizm w nauczaniu papieży po Soborze Watykańskim II, Kamień Śląski – Opole 2017. Glaeser Z., Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus, Göttingen 2021. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie TK-MA_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG TK-MA_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG TK-MA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TK-MA_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG TK-MA_W06 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG Umiejętności: absolwent potrafi TK-MA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TK-MA_U02 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów P7S_UW TK-MA_U04 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW TK-MA_U05 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW TK-MA_U06 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TK-MA_U07 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW TK-MA_U08 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia rzeczowej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK TK-MA_U09 umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny P7S_UK Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do TK-MA_K01 krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7S_KK TK-MA_K02 własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób P7S_KR TK-MA_K04 określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przewidywania wielokierunkowych skutków swojej działalności P7S_KK; P7S_KO TK-MA_K05 Interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów P7S_KO TK-MA_K06 rozwiązywania dylematów doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK; P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział w zajęciach 50% 2. Aktywność i umiejętność prowadzenia dyskusji 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zygfryd Glaeser | |
Prowadzący grup: | Zygfryd Glaeser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.