Teologia pastoralna i katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.2.04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia pastoralna i katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 02 Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laettitia", Kraków 2016. Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Christus vivit", Kraków 2019. Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020. |
Skrócony opis: |
Teologia pastoralna to subdyscyplina nauk teologicznych, która czerpie z wiary zasady i kryteria działalności ewangelizacyjnej i duszpasterskiej. Wśród zasad i kryteriów szczególnie ważne miejsce zajmuje ewangeliczne rozeznanie sytuacji społeczno-kulturalnej i religijnej, w której prowadzona jest współczesna działalność duszpasterska Kościoła (PDV 57). Dydaktyka pastoralna obejmuje katechetykę, homiletykę, liturgikę, misjologię. Aktualnym wyzwaniem dla teologii pastoralnej jest nowa ewangelizacja dla przekazu wiary oraz wychowanie, socjalizacja i edukacja, która nauczyłyby krytycznego myślenia i proponowała proces dojrzewania w kręgu wartości (EG 64). |
Pełny opis: |
1. Ewangelizacyjne przeobrażenie Kościoła 2. „Duszpasterstwo w nawróceniu” – nawrócenie pastoralne 3. Koncepcja teologii pastoralnej jako „żywego Kościoła” – deuterokatechumenat (F. Blachnicki) 4. Współpraca pasterzy i liderów świeckich w misji Kościoła 5. Pismo Święte wielkim kodem kulturowym – źródłem posługi słowa w Kościele 6. Animacja biblijna duszpasterstwa i wychowania w wierze 7. Katechetyka w odnowionym pastoralnym programie ewangelizacji 8. Szanse i możliwości ewangelizacyjne katechezy szkolnej 9. Katecheza ewangelizacyjna w nowych ruchach i wspólnotach kościelnych 10. Katecheza wobec krytyki Kościoła 11. Mass media narzędziem czy środowiskiem katechezy? 12. Formacja religijna dorosłych i seniorów. |
Literatura: |
ALBERICH E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik do katechezy fundamentalnej, Warszawa 2003. BLACHNICKI F., Kerygmatyczna odnowa katechezy. Pisma katechetyczne, t. I-III, Warszawa 2005-2011. BLACHNICKI F., Teologia pastoralna ogólna. Pisma pastoralne, t. I-II, Warszawa 2013-2015. KAMIŃSKI R., Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Kraków 2001. KOCHEL J., MAREK Z., Pedagogia biblijna w katechezie, Kraków 20 Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, Lublin 2006. Leksykon katechetyczny, red. J. Kochel, J. Kostorz, Kielce 2021 [w druku] Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013. Nowa Ewangelizacja. Kerygmatyczny impuls w Kościele, red. P. Sowa, K. Kaproń, Gubin 2012. PRADO FLORES J.H., Nowi ewangelizatorzy dla Nowej Ewangelizacji, Poznań 2013. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia korelują z opisem kierunkowych efektów uczenia się dla kierunku teologia. Student (wiedza i zrozumienie): – ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01); – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06); – ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii nowej ewangelizacji oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii (P7S_WG/K; TK-MA_W07). Student (umiejętności): – posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (P7S_UW; TMA_U01); – posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (P7S_UW; TK-MA_U02); – posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego (P7S_UU; TK-MA_U11). Student (kompetencje społeczne): – rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (P7S_KR; TMA_K01); – posiada umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (P7S_KR; TK-MA_K03); – jest gotowy do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (P7S_KR; TK-MA_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego dzieła sztuki) – 40%. Zaliczenie pisemne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 40%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kochel | |
Prowadzący grup: | Jan Kochel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.