Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia moralna wobec wyzwań współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.STP.2.05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia moralna wobec wyzwań współczesności
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Podyplomowe Studia Teologiczno-Pastoralne - sem. 02
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia podyplomowe

Kierunek studiów:

Studia Teologiczno-Pastoralne

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr drugi

Profil kształcenia:

Profil ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.

Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015.

Kraj T., Katolik wobec pluralizmu etycznego na przykładzie bioetyki. Studium teologicznomoralne, Kraków 2023.

Machinek M., Nowy tęczowy świat. Próba diagnozy, Pelplin 2021.

Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.

Orzeszyna J., Teologia moralna wobec wyzwań współczesności, „Teologia i Moralność” 14 (2019) nr 1, s. 61-78.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy księży przygotowujących się do bycia proboszczami na temat współczesnych problemów moralnych oraz umiejętność lepszego ich rozstrzygania w świetle katolickiej teologii moralnej. Chodzi zwłaszcza o przybliżenie zagadnień związanych z antropologią, bioetyką oraz etyką społeczną, jakie budzą dziś w świecie wiele kontrowersji.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Charakterystyka współczesnej teologii moralnej

2. Aktualny kryzys moralności

3. Wiara a moralność

4. Wybrane wyzwania współczesności:

a) antropologiczne (ludzka płciowość, etyka małżeńska)

b) bioetyczne (aborcja, sztuczna prokreacja, śmierć i umieranie)

c) społeczne (polityka, etyka gospodarcza, ekologia)

Literatura:

Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor”, Watykan 1993.

Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”, Watykan 1995.

Franciszek, Encyklika „Laudato si’”, Watykan 2015.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Laudate Deum”, Watykan 2023.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza moralnej (SPTP_W04; P7S_WG)

W2. Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat kwestii moralnych (SPTP_W09; P7S_WG)

W3. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii moralnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych ( SPTP_W10; P7S_WG)

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska etyczno-społeczne oraz wzajemne relacje między nimi (SPTP_U09; P7S_UW)

U2. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach współczesnej kultury na podstawie wiedzy teologicznomoralnej i doświadczenia (SPTP_U10; P7S_UW)

U3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (SPTP_U11; P7S_UW)

KOMPETENCJE:

K1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych (SPTP_K05; P7S_KO)

K2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (SPTP_K09; P7S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

A. Weryfikacja efektów uczenia się:

- zadania cząstkowe (efekty W1-K2)

- egzamin ustny (efekty W1-K2)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:

- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (m.in. udział w dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50%

- egzamin ustny – 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Podzielny, Robert Sadlak
Prowadzący grup: Konrad Glombik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)