Filozofie orientalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.6.0.1.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofie orientalne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr pierwszy (zimowy) |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wymagania: - znajomość wykładanego materiału, - znajomość zadanych lektur. |
Literatura uzupełniająca: | LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990. Chadwick H., Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego. Od czasów apostolskich do Soboru Florenckiego, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009. Copleston F., Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219–248. Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum.J. Mrukówna, Warszawa 1988. Mazurek S., Filantrop czyli nieprzyjaciel i inne szkice o rosyjskim renesansie religijno-filozoficznym, Warszawa 2004. Mazurek S., Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofii religijnej, Warszawa 2006. Morrisson C. i in. (red.), Świat Bizancjum, t. I–III, tłum. A. Graboń, Kraków 2007–2013. Palusińska A., Filozofia bizantyjska, w: Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, red. A. Kijewska, Kraków 2012, s. 79–96. Said E.W., Orientalizm, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań 2005. Viglas K., Zarys historyczny filozofii bizantyjskiej i jej podstawowe zagadnienia, tłum. S. Tokariew, S. Lemańczyk, „Peitho – Examina Antiqua” 1 (2010), s. 121–144 (dostępny na stronie: http://peitho.amu.edu.pl/volume1/Viglas.pdf). |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: I. Godziny kontaktowe: 1. Udział w zajęciach: 30 godzin / 1 ECTS; 2. Konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS II. Praca własna studenta: 1. Studiowanie literatury i realizacja zadań: 30 godzin / 1 ECTS; 2, Przygotowanie do egzaminu - 45 godzin / 1,5 ECTS. |
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, rosyjska, judaistyczna, arabska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, rosyjska, judaistyczna, arabska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
Pełny opis: |
W trzydziestogodzinnym wykładzie omawia się następujące zagadnienia: I. Filozofia chrześcijańskiego Wschodu: 1. Okres patrystyczny (od Orygenesa do Jana z Damaszku); 2. Filozofia bizantyjska (humanizm bizantyjski, Focjusz I Wielki, Michał Psellos. Grzegorz Palamas); 3. Rosyjski renesans filozoficzno-religijny ( Władimir Sołowjow, Paweł Florenski; Sergiusz Bułgakow,, Nikołaj Bierdiajew). II. Filozofia judaistyczna: 1. Starożytność (Biblia, wpływ hellenizmu, Talmud); 2. Średniowiecze (recepcja neoplatonizmu i kalamu, Izaak Izraeli, Mojżesz Majmonides); 3. Czasy nowożytne i współczesne (istota nowożytnej filozofii judaistycznej, nowe tematy filozoficzne: nacjonalizm, syjonizm, Shoah). III. Filozofia arabska (islamska): 1. Początki filozofii arabskiej (ruch translatorski, kalam); 2. Falsafa: średniowieczna filozofia arabska (Awicenna, Al-Ghazali, Awerroes); 3. Czasy nowożytne i współczesne (modernizm, tradycjonalizm, islamizm). |
Literatura: |
LITERATURA: Adamson P., Taylor R.C., Historia filozofii arabskiej, tł. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. Fiedorowicz M., Teologia Ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, tłum. W. Szymona, Kraków 2009. Frank D.H., Leaman O., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, tłum. H. Paprocki, Kęty 2000. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszawa 2008. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tł. J. Prokopiuk. Warszawa 1984. Tatakis B., Filozofia bizantyńska, tłum. S. Tokariew, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza: (1) Słuchacz zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG); (2) zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania (OCL_W11; P6S_WK). II. Umiejętności: (1) Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW); (2) potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań (OCL_U10;P6S_UU). Kompetenncje społeczne: (1) Słuchacz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (UCL_K01; P6S_KK); (2) docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (UCL_K02; P6S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2) 2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje: - treść wykładów, - zawartość przekazywanych materiałów, - znajomość zadanych lektur. 3. Weryfikacja efektów uczenia: 3.1. W zakresie wiedzy: egzaminowany student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytanie egzaminacyjne dotyczące zawartości treściowej poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu. 3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania egzaminacyjne dotyczące: - porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności); - mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych; - własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych. 3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące: - aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań; - żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej. 4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Wolsza | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Wolsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Klasyczna joga indyjska, oprac. i tł. L. Cyboran, Warszawa 1986. Klejnowski-Różycki D., Uwarunkowania filozofii i religijności chińskiej, Opole 2012. Kudelska M. (red.), Filozofia Wchodu. Wybór tekstów, Kraków 2002. Mazurek S., Filantrop czyli nieprzyjaciel i inne szkice o rosyjskim renesansie religijno-filozoficznym, Warszawa 2004. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszaw 2008. Mazurek S. Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofii religijnej, Warszawa 2006. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tł. J. Prokopiuk. Warszawa 1984. Radhakrishnann S. Filozofia indyjska, t. I-II, tł. Z. Wrzeszcz, Warszawa 1958. Tokarz F., Z filozofii indyjskiej. Kwestia wybrane, Lublin 1990. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (bizantyjska, żydowska, arabska, dalekowschodnia) mają odmienny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z tradycjami filozoficznymi Orientu. Filozofie: bizantyjska, żydowska i arabska stanowiły syntezę tradycji filozofii greckiej oraz specyficznych wpływów religijnych (chrześcijaństwa wschodniego, judaizmu i islamu). Filozofie azjatyckie (indyjska, dalekowschodnia) kształtowały się zaś niezależnie od tradycji greckiej, a nurtem spajającym dla nich był buddyzm. |
|
Pełny opis: |
Wykład składa się z dwóch głównych części. I część - ogólne wprowadzenie - obejmuje następujące zagadnienia: - pojęcie (pojęcia) Orientu; - pojęcie filozofii; - relacja filozofii do doktryn religijnych; - próba zdefiniowania filozofii orientalnych. II część - charakterystyka poszczególnych filozofii - dotyczyć będzie: - filozofii bizantyjskiej (chrześcijańskiego Wschodu), - filozofii żydowskiej (judaistycznej), - filozofii arabsko-islamskiej, - filozofii indyjskiej, - filozofii dalekowschodniej. |
|
Literatura: |
Adamson P., Richard C., Taylor R.C., Historia filozofii arabskiej, tłum. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. Balcerowicz P., Historia klasycznej filozofii indyjskiej, Warszawa 2003. Corbin H., Historia filozofii muzułmańskiej, tłum. K. Pachniak, Warszawa 2005. Frank D.H., Leaman O., Historia filozofii żydowskiej, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009. Frauwallner E., Historia filozofii indyjskiej, t. I-II, tł. L. Żylicz, Warszawa 1990. Jakubczak K., Poza bytem i niebytem. Filozofia buddyjska wobec zarzutu nihilizmu, Kraków 2020. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, tłum. H. Paprocki, Kęty 2000. Szymańska (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Wolsza | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Wolsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | filozofia |
|
Literatura uzupełniająca: | LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990. Chadwick H., Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego. Od czasów apostolskich do Soboru Florenckiego, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009. Copleston F., Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, War-sza¬wa 2000, s. 219–248. Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum.J. Mrukówna, Warszawa 1988. Mazurek S., Filantrop czyli nieprzyjaciel i inne szkice o rosyjskim renesansie religijno-filozoficznym, Warszawa 2004. Mazurek S., Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofii religijnej, Warszawa 2006. Morrisson C. i in. (red.), Świat Bizancjum, t. I–III, tłum. A. Graboń, Kraków 2007–2013. Palusińska A., Filozofia bizantyjska, w: Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, red. A. Kijewska, Kraków 2012, s. 79–96. Said E.W., Orientalizm, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań 2005. Viglas K., Zarys historyczny filozofii bizantyjskiej i jej podstawowe zagadnienia, tłum. S. Tokariew, S. Lemańczyk, „Peitho – Examina Antiqua” 1 (2010), s. 121–144 (dostępny na stronie: http://peitho.amu.edu.pl/volume1/Viglas.pdf). |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, armeńska, gruzińska, rosyjska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. Ze względu na kierunek studiów (orientalistyka chrześcijańska) tematyka wykłady będzie skupiona na orientalnych filozofiach chrześcijańskich. |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, armeńska, gruzińska, rosyjska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. Ze względu na kierunek studiów (orientalistyka chrześcijańska) tematyka wykłady będzie skupiona na orientalnych filozofiach chrześcijańskich. |
|
Pełny opis: |
W trzydziestogodzinnym wykładzie omawia się następujące zagadnienia: I. Wprowadzenie ogólne: 1. Pojęcie Orientu; 2. Pojęcie filozofii; 3. Filozofie orientalne (wybór); 4. Literatura. II. Filozofia chrześcijańskiego Wschodu w okresie patrystycznym: 1. Stosunek Ojców Kościoła do filozofii; 2. Orygenes i orygenizm; 3. Ojcowie kapadoccy; 4. Pseudo-Dionizy Areopagita; 5. Maksym Wyznawca; 6. Jan Damasceński. III. Filozofia bizantyjska: 1. Humanizm bizantyjski; 2. Focjusz I Wielki; 3. Michał Psellos; 4. Grzegorz Palamas. IV. Filozofia armeńska: 1. Patrystyka armeńska; 2. Szkoła hellenofilska; 3. Szkoła w Tatew. V. Filozofia gruzińska: 1. Szkoła kolchidzka i syryjska; 2. Jan Petrici; 3. Arsen z Ikalto. VI. Filozofia rosyjskiego renesansu filozoficzno-religijnego: 1. Pojęcie rosyjskiego renesansu; 2. Władimir Sołowjow; 3. Paweł Florenski; 4. Sergiusz Bułgakow; 5. Nikołaj Bierdiajew. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Fiedorowicz M., Teologia Ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, tłum. W. Szymona, Kraków 2009. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, tłum. H. Paprocki, Kęty 2000. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszawa 2008. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tł. J. Prokopiuk. Warszawa 1984. Tatakis B., Filozofia bizantyńska, tłum. S. Tokariew, Kraków 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Wolsza | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Wolsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | filozofia |
|
Literatura uzupełniająca: | LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990. Chadwick H., Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego. Od czasów apostolskich do Soboru Florenckiego, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009. Copleston F., Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219–248. Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum.J. Mrukówna, Warszawa 1988. Mazurek S., Filantrop czyli nieprzyjaciel i inne szkice o rosyjskim renesansie religijno-filozoficznym, Warszawa 2004. Mazurek S., Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofii religijnej, Warszawa 2006. Morrisson C. i in. (red.), Świat Bizancjum, t. I–III, tłum. A. Graboń, Kraków 2007–2013. Palusińska A., Filozofia bizantyjska, w: Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, red. A. Kijewska, Kraków 2012, s. 79–96. Said E.W., Orientalizm, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań 2005. Viglas K., Zarys historyczny filozofii bizantyjskiej i jej podstawowe zagadnienia, tłum. S. Tokariew, S. Lemańczyk, „Peitho – Examina Antiqua” 1 (2010), s. 121–144 (dostępny na stronie: http://peitho.amu.edu.pl/volume1/Viglas.pdf). |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, rosyjska, judaistyczna, arabska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta znajomości historii filozofii ani doktryn religijnych. Poszczególne filozofie orientalne (patrystyczna, bizantyjska, rosyjska, judaistyczna, arabska) mają zarówno cechy wspólne, jak i oryginalny charakter. W wykładzie zostaną ukazane najistotniejsze cechy poszczególnych filozofii oraz omówieni klasyczni dla danej filozofii autorzy. |
|
Pełny opis: |
W trzydziestogodzinnym wykładzie omawia się następujące zagadnienia: I. Filozofia chrześcijańskiego Wschodu: 1. Okres patrystyczny (od Orygenesa do Jana z Damaszku); 2. Filozofia bizantyjska (humanizm bizantyjski, Focjusz I Wielki, Michał Psellos. Grzegorz Palamas); 3. Rosyjski renesans filozoficzno-religijny ( Władimir Sołowjow, Paweł Florenski; Sergiusz Bułgakow,, Nikołaj Bierdiajew). II. Filozofia judaistyczna: 1. Starożytność (Biblia, wpływ hellenizmu, Talmud); 2. Średniowiecze (recepcja neoplatonizmu i kalamu, Izaak Izraeli, Mojżesz Majmonides); 3. Czasy nowożytne i współczesne (istota nowożytnej filozofii judaistycznej, nowe tematy filozoficzne: nacjonalizm, syjonizm, Shoah). III. Filozofia arabska (islamska): 1. Początki filozofii arabskiej (ruch translatorski, kalam); 2. Falsafa: średniowieczna filozofia arabska (Awicenna, Al-Ghazali, Awerroes); 3. Czasy nowożytne i współczesne (modernizm, tradycjonalizm, islamizm). |
|
Literatura: |
LITERATURA: Adamson P., Taylor R.C., Historia filozofii arabskiej, tł. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. Fiedorowicz M., Teologia Ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, tłum. W. Szymona, Kraków 2009. Frank D.H., Leaman O., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, tłum. H. Paprocki, Kęty 2000. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszawa 2008. Meyendorff J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tł. J. Prokopiuk. Warszawa 1984. Tatakis B., Filozofia bizantyńska, tłum. S. Tokariew, Kraków 2012. |
|
Uwagi: |
Orientalistyka chrześcijańska, I stopień, semestr 01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.