Wprowadzenie do Orientu chrześcijańskiego
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 5.6.0.1.05 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do Orientu chrześcijańskiego |
| Jednostka: | Wydział Teologiczny |
| Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, I stopień, 3-letnie, stacjonarne Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 1 |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia - licencjackie |
| Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | pierwszy |
| Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
| Nakład pracy studenta: | Poza godzinami kontaktowymi i konsultacjami z nauczycielem akademickim (1,2 ECTS) student: - przygotowuje prezentację zaliczeniową: 20h/0,8 ECTS. |
| Skrócony opis: |
W ramach konwersatorium omówione zostaną ogólne zagadnienia związane z historią, kulturą i teologią chrześcijańskiego Orientu, tj. Azji oraz Afryki Północnej. Studenci zapoznają się z terminologią i geografią, strukturą eklezjalną chrześcijańskiego Wschodu, starożytnymi Kościołami Wschodnimi oraz językami i piśmiennictwem chrześcijańskiego Orientu. Ponadto otrzymają zarys współczesnego chrześcijaństwa azjatyckiego, co zostanie uszczegółowione na późniejszych etapach edukacji. |
| Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Terminologia i geografia 2. Podziały doktrynalne chrześcijańskiego Orientu - sobory powszechne 3. Języki i piśmiennictwo chrześcijańskiego Orientu 4. Chrześcijaństwo orientalne - historia misji azjatyckich 5. Starożytne Kościoły wschodnie 6. Tradycja syryjska 7. Tradycja bizantyjska 8. Tradycja ormiańska 9. Tradycja aleksandryjska 10. Chrześcijaństwo azjatyckie w czasach nowożytnych 11. Tożsamość chrześcijan Orientu |
| Literatura: |
Dokumenty Kościoła: Jan Paweł II, List apostolski "Orientale lumen" (1995); Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Ecclesia in Asia" (1999); Benedykt XVI, Adhortacja apostolska "Ecclesia in Medio Oriente" (2012). ---- Fils Andrzej, Kowalska Beata, "Zapomniani bracia. Ginący świat chrześcijan Bliskiego Wschodu", Kraków 2003. Jenkins Philip, "The Lost History of Christianity. The Thousand-Year Golden Age of the Church in the Middle East, Africa and Asia", New York 2008. Moffett Samuel H., "A History of Christianity in Asia" vol. 1, New York 1998. Nicolini-Zani Matteo, "Ła via radiowa per l'oriente", Magnano 2006. Oeldemann Johannes, "Die Kirchen desa christlichen Ostens", Kevelaer 2016. Roberson Ronald G., "Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie", Kraków 2005. Siniscalco Paolo, "Starożytne Kościoły Wschodnie. Historia i literatura", Kraków 2013. |
| Efekty uczenia się: |
OCL_W01 - student zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej oraz potrafi ją odpowiednio zastosować - P6S_WG OCL_W03 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtu i struktury wschodniego chrześcijaństwa i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań - P6S_WG OCL_U02 - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej w celu określenia poszczególnych wspólnot chrześcijańskich oraz ich problemów - P6S_UW OCL_U06 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących poszczególnych wspólnot chrześcijan orientalnych - P6S_UK OCL_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie głębszego poznania podanych w zarysie wykładowych treści - P6S_KK OCL_K09 - pozyskaną wiedzą student przyczynia się do zachowania dziedzictwa chrześcijan wschodnich - P6S_KR. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 40%. Praca zaliczeniowa lub przygotowanie prezentacji na zadany temat (połączone z rozmową zaliczeniową) – 60% Ocena niedostateczna: student nie ma wiedzy na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności. Nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; nie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. Ocena dostateczna: student w podstawowym stopniu posiada ma wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. Ocena dobra: student posiada ma wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. Ocena bardzo dobra: ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. W całości przedsięwzięć wykazuje się własną inicjatywą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mateusz Potoczny | |
| Prowadzący grup: | Mateusz Potoczny | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Terminologia i geografia 2. Podziały doktrynalne chrześcijańskiego Orientu - sobory powszechne 3. Języki i piśmiennictwo chrześcijańskiego Orientu 4. Chrześcijaństwo orientalne - historia misji azjatyckich 5. Starożytne Kościoły wschodnie 6. Tradycja syryjska 7. Tradycja bizantyjska 8. Tradycja ormiańska 9. Tradycja aleksandryjska 10. Chrześcijaństwo azjatyckie w czasach nowożytnych 11. Tożsamość chrześcijan Orientu |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mateusz Potoczny | |
| Prowadzący grup: | Mateusz Potoczny | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mateusz Potoczny | |
| Prowadzący grup: | Mateusz Potoczny | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
