Historia krajów arabskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.6.0.2.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia krajów arabskich |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Licencjackie |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Drugi semestr roku pierwszego. |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | Price-Jones, David. The Closed Circle: an Interpretation of the Arabs. Pbk. ed., with a new preface by the author. Chicago 2002. Ankerl, Guy. Coexisting Contemporary Civilizations: Arabo-Muslim, Bharati, Chinese, and Western, Geneva, 2000. Bitar, Amer (2020). Bedouin Visual Leadership in the Middle East: The Power of Aesthetics and Practical Implications, Springer 2020. J. i D. SOURDEL Cywilizacja islamu, Warszawa 1980; D. MADEYSKA Historia świata arabskiego. Okres osmański 1516–1920, Warszawa 1988; J. HAUZIŃSKI Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa–Kraków 1993; A. HOURANI Historia Arabów, Gdańsk 1995; Geschichte der Araber, Bd. 1–7, Berlin 1971–83; Geschichte der Arabischen Welt, red. W. Haarmann, München 1994. |
Nakład pracy studenta: | W kontakcie bezpośrednim z wykładowcą: 1,5 pkt (50%) 30 godz. – zajęcia hybrydowe z prowadzącym w ramach zajęć dydakt. 5 godz. – konsultowanie prac cząstkowych oraz prac zaliczeniowych z prowadzący, prezentowanie wyników pracy poza zajęciami dydakt. 40 godz. - zbieranie materiałów do prac zal., zapoznanie się z treściami ujętymi w literaturze przedmiotu, opracowanie materiału na potrzeby prac zal. Łącznie: 75 godz. pracy studenta |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami szeroko pojętych krajów zamieszkanych przez ludność arabskiego pochodzenia. Owe pojęcie kraju „arabskiego” nie jest ściśle zdefiniowane, bowiem wyznaczają go zachodzące na siebie kryteria językowe, historyczne, kulturowe i polityczne. Spektrum zagadnień jest obszerne, rozpoczyna się w starożytności, aby poprzez pojawienie się islamu przejść do średniowiecza i późniejszych epok. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia: 1. Półwysep Arabski w starożytności. 2. Pomiędzy Persją a Bizancjum-plemiona arabskie od I do VI w. 3. Mahomet i jego czyny. 4. Pierwsi kalifowie. Wojny z Persją i Bizancjum w VII w. 5. Sunnici i szyici. 6. Umajadzi, Abbasydzi, Fatymidzi. 7. Wyprawy krzyżowe. 8. Magreb. 9. Mamelucy. 10. Świat arabski pod panowaniem Turków osmańskich (XVI-XVIII) 11. Świat arabski wobec europejskiej ekspansji kolonialnej w XVI-XVIII w. 12. Próby wybicia się na niepodległość (XIX – XX w.) 13. Rola świata arabskiego w I i II wojnie światowej. 14. Powstanie narodowych państw arabskich (Arabii Saudyjskiej, Jordanii) 15. Pomiędzy komunizmem a fundamentalizmem islamskim. 16. Liga Państw Arabskich |
Literatura: |
LITERATURA 1. K.Ph. Hitti, Dzieje Arabów. tłum. W.Dębski, M. Skuratowicz, E.Szymański. Warszawa 1969. 2. Bizancjum i Arabowie. Spotkanie cywilizacji VI-VIII wiek, pod red. T. Wolińskiej, P. Filipczaka, Warszawa 2015. 3. Historia krajów arabskich 1917-1966, Warszawa 1973. 4. Islam w feudalnych państwach arabskich i w krajach ościennych (VII-XV w.), pod red. J. Hauzińskiego, Warszawa 2000. 5. J. Knopek, Polityka polski wobec krajów arabskich w świetle notatki kierownictwa msz z 1973 roku, Politeja No. 19 (2012), s. 323-342. 6. R. Chałaczkiewicz, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Historia, kraj i ludzie. Warszawa 2011. 7. B. Lewis, Arabowie w historii, Warszawa 1995. 8. A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995. 9. Koran, tłum. J.Bielawski, PWN, Warszawa 1993 10. Mahomet. Mądrości Proroka, tłum. J.Danecki, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 1993. 11. Bednarowicz S., Chrześcijanie Syrii i Mezopotamii w pierwszym wieku hidżry na podstawie pism Jerzego biskupa Arabów, w: Arabowie. Islam. Świat, (red.) M.M.Dziekan i I.Kończak, Wydawnictwo Ibidem, Łódź 2007, s. 581 – 590. 12. Bielawski J., Mały słownik kultury świata arabskiego, Widza Powszechna, Warszawa 1971 . 13. Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001. 14. Sourdel J., Sourdel D., Cywilizacja islamu, tłum. M. Skuratowicz, W. Dembski,Warszawa 1980. 15. J. Hauziński, Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego, Warszawa 1993. 16. J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001, 17. H. Kennedy. Wielkie podboje arabskie, Warszawa 2011. 18. J. Zdanowski, Arabia wschodnia od czasów najdawniejszych do XII w., Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie OCL_W04 zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania P6S_WG OCL_W09 zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania P6S_WG/K OCL_W13 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin orientalistyki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę P6S_WG Umiejętności: absolwent potrafi OCL_U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań P6S_UK OCL_U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań P6S_UU Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do OCL_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej P6S_KK OCL_K08 uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej P6S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%. 2. Pisemny egzamin z prezentowanej podczas zajęć teorii – 70%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bohm | |
Prowadzący grup: | Marcin Bohm | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.