Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Martyrologia chrześcijańskiego Orientu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.4.06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Martyrologia chrześcijańskiego Orientu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 4
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

pierwszego stopnia (licencjackie)

Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

czwarty (4)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Literatura uzupełniająca:

Furier A., Kultura gruzińska a europejska – z historii wzajemnych oddziaływań, „Studia Europaea Gnesnensia” 1-2 (2010), s. 119-139.

Tamcke M. (red.), Leben nach Völkermord und politischer Pression: Armenien, Göttingen 2015.

Tamcke M., Schlarb E. (red.), Überleben, Pilgern, Begegnen im orientalischen Christentum, Wiesbaden 2020.

Chrześcijanie z bliskiego wschodu proszą o beatyfikację irackich braci, https://www.radiomaryja.pl/bez-kategorii/chrzescijanie-z-bliskiego-wschodu-prosza-o-beatyfikacje-irackich-braci (21.01.2021).

21 zamordowanych Koptów – męczennikami, https://www.gosc.pl/doc/2365651.21-zamordowanych-Koptow-meczennikami (21.01.2021).

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 27 godz. / 1 ECTS

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (konsultacje, zaliczenie): 12 godz.


B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, materiałów on-line): 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z historią chrześcijańskich męczenników Orientu, którzy na przestrzeni wieków – od starożytności aż po dzień dzisiejszy – oddali życie za wiarę w Chrystusa. Służą temu m.in.: interpretacja zachowanych protokołów sądowych, literackich opracowań opisów ich męki, legend męczeńskich (hagiograficznych), a także współczesnych świadectw na temat tej martyrologii.

Pełny opis:

Plan zajęć:

1. Wprowadzenie do teologii męczeństwa

2. Czterdziestu męczenników z Sebasty w Armenii (320 r.)

3. Męczeństwo Symeona bar Sabba'e w Persji (344 r.)

4. Męczeństwo Szuszanik w Gruzji (458 r.)

5. Męczennicy z Nadżranu w Arabii (652 r.)

6. Paweł Miki i męczennicy z Nagasaki w Japonii (1597 r.).

7. Andrzej Dung-Lac oraz męczennicy wietnamscy (1745-1862 r.)

8. Ludobójstwo Ormian w Imperium Osmańskim (1915-1917)

9. Ofiary pogromów antychrześcijańskich w stanie Orisa w Indiach (2008 r.)

10. Chrześcijanie zamordowani w bagdadzkiej katedrze w Iraku (2010 r.)

11. Męczennicy koptyjscy zamordowani w Libii (2015 r.)

Literatura:

Abdalla M., Losy chrześcijan himjaryckich jemeńskiego miasta Nadżran (VI–X w.) w źródłach arabskich i asyryjskich, w: M.M. Dziekan, I. Kończak (red.), Arabowie – Islam – Świat, Łódź 2008, s. 557–569.

Charkiewicz J., Męczennicy XX wieku. Martyrologia prawosławia w Polsce w biografiach świętych, Warszawa 2008.

Çiçek, H.I., Martyrium zwischen Gewalt und Gewaltfreiheit. Eine Kriteriologie im Blick auf Christentum, Islam und Politik, Münster 2010.

Cisło W., Imigranci u bram. Kryzys uchodźczy i męczeństwo chrześcijan w XXI w., red. P. Stachnik, Kraków 2017.

Curtaweli J., Męczeństwo Szuszanik, Kraków 1991.

Jagodziński M., Teologiczno-eklezjalne wymiary świadectwa i męczeństwa chrześcijan w XX wieku, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 18 (2012) z. 1, s. 19-32.

Małecki R., Istotne elementy teologii męczeństwa, „Ateneum Kapłańskie” 135 (2000) z. 2-3, s. 204-216.

Niewiadomski J., Siebenrock R.A., Çiçek H.I., Moosbrugger M. (red.), Opfer – Helden – Märtyrer. Das Martyrium als religionspolitologische Herausforderung, Innsbruck 2011.

Starowieyski M. (red.), Męczennicy pierwszych wieków chrześcijaństwa, Kraków 2020.

Teister W., Uciecha A., Postawa chrześcijan Kościoła perskiego w czasie prześladowań Szapura II, „Vox Patrum” 32 (2012) t. 57, s. 667-676.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG).

W2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw (OCL_W03; P6S_WG).

W3. Zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania (OCL_W04; P6S_WG).

W4. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi Orientu (OCL_W08; P6S_WK).

W5. Zna najważniejsze tradycyjne oraz współczesne nurty i systemy kulturowe Orientu, rozumie ich historyczne uwarunkowania (OCL_W11; P6S_WK).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności (OCL_U01; P6S_UW).

U2. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW).

U3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (OCL_U04; P6S_UK).

U4. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań (OCL_U10; P6S_UU).

U5. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego (OCL_U16; P6S_UU).

KOMPETENCJE:

K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (OCL_K01; P6S_KK).

K2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (OCL_K04; P6S_KK).

K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu (OCL_K07; P6S_KK).

K4. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu (OCL_K09; P6S_KR).

K5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania ekumeniczne i pojednawcze (OCL_K10; P6S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

- zadania cząstkowe (efekty W1,W2,W3,W5,U1,K1,K3)

- praca zaliczeniowa (efekty W4,U2,U3,U4,U5,K2,K4,K5)

B. Materiał obowiązujący do zaliczenia:

- treść wykładu

- zawartość prezentacji

C. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:

- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (m.in. udział w dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50%

- praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na zadany temat) – 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Podzielny
Prowadzący grup: Janusz Podzielny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)