Martyrologia chrześcijańskiego Orientu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.6.0.4.06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia i teologia
|
Nazwa przedmiotu: | Martyrologia chrześcijańskiego Orientu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | pierwszego stopnia (licencjackie) |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | czwarty (4) |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | Furier A., Kultura gruzińska a europejska – z historii wzajemnych oddziaływań, „Studia Europaea Gnesnensia” 1-2 (2010), s. 119-139. Tamcke M. (red.), Leben nach Völkermord und politischer Pression: Armenien, Göttingen 2015. Tamcke M., Schlarb E. (red.), Überleben, Pilgern, Begegnen im orientalischen Christentum, Wiesbaden 2020. Chrześcijanie z bliskiego wschodu proszą o beatyfikację irackich braci, https://www.radiomaryja.pl/bez-kategorii/chrzescijanie-z-bliskiego-wschodu-prosza-o-beatyfikacje-irackich-braci (21.01.2021). 21 zamordowanych Koptów – męczennikami, https://www.gosc.pl/doc/2365651.21-zamordowanych-Koptow-meczennikami (21.01.2021). |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 27 godz. / 1 ECTS - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (konsultacje, zaliczenie): 12 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS - przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, materiałów on-line): 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z historią chrześcijańskich męczenników Orientu, którzy na przestrzeni wieków – od starożytności aż po dzień dzisiejszy – oddali życie za wiarę w Chrystusa. Służą temu m.in.: interpretacja zachowanych protokołów sądowych, literackich opracowań opisów ich męki, legend męczeńskich (hagiograficznych), a także współczesnych świadectw na temat tej martyrologii. |
Pełny opis: |
Plan zajęć: 1. Wprowadzenie do teologii męczeństwa 2. Czterdziestu męczenników z Sebasty w Armenii (320 r.) 3. Męczeństwo Symeona bar Sabba'e w Persji (344 r.) 4. Męczeństwo Szuszanik w Gruzji (458 r.) 5. Męczennicy z Nadżranu w Arabii (652 r.) 6. Paweł Miki i męczennicy z Nagasaki w Japonii (1597 r.). 7. Andrzej Dung-Lac oraz męczennicy wietnamscy (1745-1862 r.) 8. Ludobójstwo Ormian w Imperium Osmańskim (1915-1917) 9. Ofiary pogromów antychrześcijańskich w stanie Orisa w Indiach (2008 r.) 10. Chrześcijanie zamordowani w bagdadzkiej katedrze w Iraku (2010 r.) 11. Męczennicy koptyjscy zamordowani w Libii (2015 r.) |
Literatura: |
Abdalla M., Losy chrześcijan himjaryckich jemeńskiego miasta Nadżran (VI–X w.) w źródłach arabskich i asyryjskich, w: M.M. Dziekan, I. Kończak (red.), Arabowie – Islam – Świat, Łódź 2008, s. 557–569. Charkiewicz J., Męczennicy XX wieku. Martyrologia prawosławia w Polsce w biografiach świętych, Warszawa 2008. Çiçek, H.I., Martyrium zwischen Gewalt und Gewaltfreiheit. Eine Kriteriologie im Blick auf Christentum, Islam und Politik, Münster 2010. Cisło W., Imigranci u bram. Kryzys uchodźczy i męczeństwo chrześcijan w XXI w., red. P. Stachnik, Kraków 2017. Curtaweli J., Męczeństwo Szuszanik, Kraków 1991. Jagodziński M., Teologiczno-eklezjalne wymiary świadectwa i męczeństwa chrześcijan w XX wieku, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 18 (2012) z. 1, s. 19-32. Małecki R., Istotne elementy teologii męczeństwa, „Ateneum Kapłańskie” 135 (2000) z. 2-3, s. 204-216. Niewiadomski J., Siebenrock R.A., Çiçek H.I., Moosbrugger M. (red.), Opfer – Helden – Märtyrer. Das Martyrium als religionspolitologische Herausforderung, Innsbruck 2011. Starowieyski M. (red.), Męczennicy pierwszych wieków chrześcijaństwa, Kraków 2020. Teister W., Uciecha A., Postawa chrześcijan Kościoła perskiego w czasie prześladowań Szapura II, „Vox Patrum” 32 (2012) t. 57, s. 667-676. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG). W2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw (OCL_W03; P6S_WG). W3. Zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania (OCL_W04; P6S_WG). W4. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi Orientu (OCL_W08; P6S_WK). W5. Zna najważniejsze tradycyjne oraz współczesne nurty i systemy kulturowe Orientu, rozumie ich historyczne uwarunkowania (OCL_W11; P6S_WK). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności (OCL_U01; P6S_UW). U2. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW). U3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (OCL_U04; P6S_UK). U4. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań (OCL_U10; P6S_UU). U5. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego (OCL_U16; P6S_UU). KOMPETENCJE: K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (OCL_K01; P6S_KK). K2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (OCL_K04; P6S_KK). K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu (OCL_K07; P6S_KK). K4. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu (OCL_K09; P6S_KR). K5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania ekumeniczne i pojednawcze (OCL_K10; P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): - zadania cząstkowe (efekty W1,W2,W3,W5,U1,K1,K3) - praca zaliczeniowa (efekty W4,U2,U3,U4,U5,K2,K4,K5) B. Materiał obowiązujący do zaliczenia: - treść wykładu - zawartość prezentacji C. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej: - przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (m.in. udział w dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50% - praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na zadany temat) – 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Podzielny | |
Prowadzący grup: | Janusz Podzielny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.