Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia chińska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.4.08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia chińska
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 4
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Wymagania:

Każdy student przygotowuje na konwersatorium zadany materiał w formie ok. 5-10 minutowej wypowiedzi/prezentacji i wypełnia krótki test sprawdzający znajomość zadanego materiału.

Literatura uzupełniająca:

Gawlikowski, Krzysztof. Chińskie metamorfozy: cywilizacja konfucjańska a cywilizacja zachodnia. Zredagowane przez Zofia Borzymińska. Warszawa: Zona Zero, 2022.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Chińskie osobowe nazwy własne”. Nurt SVD 135, nr 1 (2014): 74–86.

———. „Choan Seng Songa (宋泉盛) chrystologia chińska”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 63–85. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Dostęp 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.

———. „Elementy taoistyczne obecne w «Hero» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 277–84. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.

———. Filozofia sztuki chińskiej. 中國藝術哲學. Extreme Orient. Warszawa-Zabrze: Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, Śląska Szkoła Ikonograficzna, 2015.

———. „Ideały świata konfucjańskiego na przykładzie «Cesarzowej» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 269–76. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.

———. „Kościół katolicki w Chińskiej Republice Ludowej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 285–96. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.

———. „Liu Xiaofenga (劉小楓) teologia Drogi i Słowa”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 87–96. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.

———. „Marka Fang Chih-Junga (房志榮) porównanie relacji do uczniów Jezusa i Konfucjusza”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 97–111. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.

———. „Minjung jako charakterystyczny rys duchowości koreańskiej”. W Ekumenizm duchowy - duchowość pojednania, zredagowane przez Rajmund Porada, 255–70. Ekumenizm i Integracja 28. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.

———. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 51–59.

———. „Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w «Biblii Bożonarodzeniowej»”. Studia Oecumenica 18 (12 luty 2019): 333–48. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/333-348.

———. „Qi, ruach, pneuma – jako podstawowe kategorie antropologii chińskiej i europejskiej”. W Relacje rodzinne i społeczne w kulturze środkowoeuropejskiej i chińskiej, zredagowane przez Dariusz Krok i Dariusz Klejnowski-Różycki, 185–90. Człowiek Rodzina Społeczeństwo 19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011.

———. „Seiichi Yagiego japońska «chrystologia buddyjska»”. Studia Oecumenica 11 (2011): 383–94.

———. „Stela z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 41–50.

———. „Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu”. Studia Oecumenica 19 (2019): 213–27. https://doi.org/10.25167/so.1055.

———. „«Święty» w kulturze chińskiej”. ETHOS 27, nr 105 (2014): 115–37. https://doi.org/10.12887/27-2014-1-105-10.

———. „Teologia chińska. Szansa czy zagrożenie? [Chinese Theology. Opportunity or Threat?]”. Studia Salvatoriana Polonica 16 (2022): 129–43.

———. „Teologiczna periodyzacja dziejów Kościoła w Chinach [A theological periodization of the history of the Church in China]”. W Patrimonium Ecclesiae Christi tradere: księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 75-lecia urodzin, 50-lecia prezbiteratu, 30-lecia sakry biskupiej i 40-lecia pracy naukowej. T. 1, De persona, zredagowane przez Piotr Górecki i Jan Pyka, 829–50. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

———. „Tolerancja religijna w prawie chińskim”. W Oblicza tolerancji i nietolerancji religinej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, zredagowane przez Piotr Jaskóła, Ewa Kozerska, Piotr Sadowski, i Andrzej Szymański, 30:317–27. Ekumenizm i Integracja. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014.

———. „Uwarunkowania filozofii i religijności chińskiej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 257–68. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.

———, red. 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.

Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. „Religia. 宗教”. W Polsko-chińskie różnice kulturowe: ciekawe doświadczenia, przez Huijuan Jang, 77–86. Opole: Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2009.

———. 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych. Ekumenizm i Integracja 27. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.

Religa, Małgorzata. „Nauczanie Konfucjusza, czyli o drodze człowieka”. wszechnica.org.pl Wykłady w Internecie, 15 listopad 2016. https://wszechnica.org.pl/wyklad/nauczanie-konfucjusza-czyli-o-drodze-czlowieka/.


Nakład pracy studenta:

Przedmiot stanowi 2 ECTS, czyli ok. 50-60 godzin nakładu pracy studenta, z czego 15 godzin kontaktowych przypada na udział we wspólnych konwersatoriach a 35-45 godzin pracy własnej na opracowanie zadanego tematu.

Skrócony opis:

Cywilizacja chińska stworzyła jedyną w swym rodzaju kulturę, która opiera się na diametralnie odmiennych – w stosunku do europejskiej – założeniach filozoficznych i językowych. W religii i sztuce odmienności te dochodzą do głosu zwłaszcza w zderzeniu z chrześcijaństwem. Odmienne kody kulturowe, pytania, wrażliwość mogą być przyczyną napięć jak i wzajemnego ubogacenia.

Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia:

1. Definicja cywilizacji chińskiej

2. Obraz świata a teologia

3. Język chiński a obraz świata

4. Filozofia w cywilizacji chińskiej

5. Sutry Jezusa

6. Konfucjanizm w chrześcijaństwie

7. Taoizm w chrześcijaństwie

8. Buddyzm w chrześcijaństwie

9. Filozofia sztuki chińskiej

10. Religia i filozofia w filmie chińskim

11. Kościół w Chinach

Literatura:

Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych. Ekumenizm i Integracja 27. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012, s. 53-115.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Teologiczna periodyzacja dziejów Kościoła w Chinach [A theological periodization of the history of the Church in China]”. W Patrimonium Ecclesiae Christi tradere: księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 75-lecia urodzin, 50-lecia prezbiteratu, 30-lecia sakry biskupiej i 40-lecia pracy naukowej. T. 1, De persona, zredagowane przez Piotr Górecki i Jan Pyka, 829–50. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu”. Studia Oecumenica 19 (2019): 213–27. https://doi.org/10.25167/so.1055.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Stela z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 41–50.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 51–59.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Dostęp 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.

Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w «Biblii Bożonarodzeniowej»”. Studia Oecumenica 18 (12 luty 2019): 333–48. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/333-348.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Wiedza: absolwent zna i rozumie

OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG

OCL _W05 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju sztuki jako elementu szeroko pojętej kultury i religijności P6S_WG

OCL _W06 ma podstawową wiedzę dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu P6S_WG

OCL _W07 ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu P6S_WG

OCL _W16 ma elementarną wiedzę na temat redagowania doniesień prasowych dotyczących chrześcijańskiego Wschodu oraz moderowania audycji radiowych i telewizyjnych na ten temat P6S_WG/K

OCL _W18 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady komunikacji i psychologii międzykulturowej P6S_WG

Umiejętności: absolwent potrafi

OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW

OCL _U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu P6S_UW

OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO

OCL _U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności religijnej, społecznej i kulturowej P6S_UO

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK

OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO

OCL _K09 uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

METODY I KRYTERIA OCENIANIA

1. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 40%.

2. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 10%.

3. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (np. na YouTube, FB, stronie własnej) lub opublikowanie w inny sposób (książka, rozdział, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 30%.

4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 10%.

5. Współpraca z organizacjami pomagającymi Kościołowi w Chinach (np. sinicum.pl) lub związanymi z teologią azjatycką (np. shenxue.com) – 10%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Klejnowski-Różycki
Prowadzący grup: Dariusz Klejnowski-Różycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)