Mariologia: dogmat, liturgia, katecheza, ikonografia i religie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.114 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mariologia: dogmat, liturgia, katecheza, ikonografia i religie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | **Wymagania w trakcie zajęć:** Aby efektywnie uczestniczyć w kursie "Mariologia: dogmat, liturgia, katecheza, ikonografia i religie" na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, studenci są zobowiązani do: - **Regularnego uczestnictwa w wykładach**: Obecność na co najmniej 80% zajęć jest wymagana do dopuszczenia do egzaminu końcowego. - **Przygotowywania się do zajęć**: Studenci powinni zapoznać się z zalecaną literaturą przed każdymi zajęciami, co umożliwi pełniejsze zrozumienie omawianych tematów. - **Aktywnego udziału w dyskusjach**: W trakcie wykładów przewidziane są sesje dyskusyjne, w których aktywne uczestnictwo będzie brane pod uwagę przy ocenie końcowej. - **Przestrzegania zasad etyki akademickiej**: Oczekuje się, że studenci będą unikać plagiatu oraz innych form nieuczciwości akademickiej. Spełnienie powyższych wymagań jest kluczowe dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia oraz pozytywnego zaliczenia przedmiotu. |
Literatura uzupełniająca: | **Bibliografia** - Chmielewski, Marek. *Katecheza maryjna w szkole*. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010. - ———. *Maryja – Niewiasta Eucharystii. Elementy mariologii eucharystycznej*. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012. - Courth, Franz, i Peter Neuner. *Mariologia. Eklezjologia. Podręcznik teologii dogmatycznej*. Przetłumaczone przez Wiesław Szymona. Kraków: Wydawnictwo M, 1999. - Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Matka Boża w ikonografii bizantyjskiej”. W *Matka Pana w katechezie*, zredagowane przez Anna Emmanuela Klich, 83–98. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 2006. - ———. „Matka Boża w ikonografii bizantyjskiej”. W *Studium ikony*, przez Janina Różycka-Klejnowska i Dariusz Klejnowski-Różycki, 373–91. 2. wyd. ICON. Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, 2018. - ———. „Teologiczne typy bizantyjskich ikon maryjnych [Theological types of Byzantine Icons of the Virgin Mary]”. *Sympozjum* XXV, nr 1(40) (2021): 55–65. https://doi.org/10.4467/25443283SYM.21.005.13718. - Konferencja Episkopatu Polski. *Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce*. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2018. - Królikowski, Janusz. *Liturgia i pobożność maryjna*. Tarnów: Wydawnictwo Biblos, 2011. - ———. *Maryja jest piękna: Zarys mariologii i maryjności*. Tarnów: Wydawnictwo Biblos, 2013. - Laurentin, René. *Matka Pana. Krótki traktat teologii maryjnej*. Wydanie integralne. Przetłumaczone przez Zygmunt Proczek. TEOTOKOS. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 1989. - Myszor, Wincenty. *Maryja. Teologia dogmatyczna*. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2005. - Napiórkowski, Stanisław Celestyn. *Maryja w religiach świata*. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003. - Pek, Piotr. *Polskie perspektywy mariologii w kontekście*. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2015. - Poprzęcka, Maria. *Ikonografia maryjna*. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2000. - Starowieyski, Marek. *Mariologia wczesnochrześcijańska*. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001. - Kudasiewicz, Józef. *Dogmaty maryjne a Pismo Święte*. Lublin: Wydawnictwo KUL, 1998. - Klich, Anna Emmanuela, red. *Matka Pana w katechezie*. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 2006. - Różycka-Klejnowska, Janina, i Dariusz Klejnowski-Różycki. *Studium ikony*. 2. wyd. ICON. Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, 2018. |
Nakład pracy studenta: | **Nakład pracy studenta** Przedmiot "Mariologia: dogmat, liturgia, katecheza, ikonografia i religie" obejmuje 30 godzin wykładów i jest wart 2 punkty ECTS, co odpowiada 50–60 godzinom całkowitego nakładu pracy studenta. Rozkład nakładu pracy przedstawia się następująco: - **Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (30 godzin):** - **Wykłady:** 30 godzin - **Praca własna studenta (20–30 godzin):** - **Przygotowanie do zajęć:** 10 godzin - **Studiowanie literatury przedmiotu:** 10–15 godzin - **Przygotowanie do egzaminu:** 5–10 godzin Taki podział zapewnia równowagę między zajęciami prowadzonymi przez nauczyciela a samodzielną pracą studenta, umożliwiając efektywne osiągnięcie założonych efektów kształcenia. |
Założenia: | **Założenia wstępne:** Przed rozpoczęciem kursu "Mariologia: dogmat, liturgia, katecheza, ikonografia i religie" studenci powinni posiadać: - **Podstawową wiedzę teologiczną**, obejmującą znajomość Pisma Świętego, dogmatyki oraz historii Kościoła. - **Umiejętność analizy tekstów teologicznych** oraz interpretacji dokumentów kościelnych. - **Zdolność krytycznego myślenia** i formułowania argumentów teologicznych. - **Otwartość na dialog międzyreligijny** oraz zainteresowanie studiowaniem różnych tradycji religijnych. Te kompetencje są niezbędne do efektywnego uczestnictwa w zajęciach i osiągnięcia założonych efektów kształcenia. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten oferuje studentom teologii kompleksowe wprowadzenie w mariologię, czyli teologiczną refleksję nad osobą i rolą Maryi, Matki Jezusa Chrystusa. Kurs obejmuje analizę dogmatów maryjnych, takich jak Boże Macierzyństwo, Wieczyste Dziewictwo, Niepokalane Poczęcie oraz Wniebowzięcie, ukazując ich biblijne i historyczne podstawy oraz znaczenie w doktrynie Kościoła. Ponadto, zajęcia skupiają się na liturgicznym kulcie Maryi, jej obecności w katechezie oraz przedstawieniach ikonograficznych w sztuce chrześcijańskiej. Omawiane są również różnorodne podejścia do postaci Maryi w innych tradycjach religijnych, co pozwala na zrozumienie jej uniwersalnego znaczenia w kontekście dialogu międzyreligijnego. Celem kursu jest pogłębienie wiedzy teologicznej studentów oraz rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji zagadnień związanych z mariologią w kontekście współczesnej teologii i praktyki duszpasterskiej. |
Pełny opis: |
Kurs ten oferuje studentom teologii wszechstronne wprowadzenie w mariologię, analizując rolę i znaczenie Maryi, Matki Jezusa Chrystusa, w różnych aspektach teologii i praktyki chrześcijańskiej. Program podzielony jest na pięć głównych bloków tematycznych: 1. **Dogmat**: Analiza czterech dogmatów maryjnych – Bożego Macierzyństwa, Wieczystego Dziewictwa, Niepokalanego Poczęcia oraz Wniebowzięcia. Studenci zapoznają się z ich biblijnymi i historycznymi podstawami oraz znaczeniem w doktrynie Kościoła. 2. **Katecheza**: Omówienie wymagań podstawy programowej dotyczących nauczania o Maryi na różnych poziomach edukacji. Zajęcia skupią się na metodach efektywnego przekazywania treści mariologicznych w katechezie szkolnej. 3. **Liturgia**: Badanie obecności Maryi w liturgii i paraliturgii Kościoła. Analiza formularzy mszalnych, nabożeństw maryjnych, takich jak majowe, Godzinki, Różaniec, Litanie oraz innych form pobożności maryjnej. 4. **Ikonografia**: Studium przedstawień Maryi w sztuce chrześcijańskiej. Analiza ortoikonicznych i nieprawidłowych przedstawień, z uwzględnieniem symboliki i teologicznych treści zawartych w ikonografii maryjnej. Przykładem jest mozaika z bazyliki Santa Maria in Domnica w Rzymie, przedstawiająca Maryję tronującą, wykonana za pontyfikatu papieża Paschalisa I. 5. **Religie**: Porównawcze studium kultu dziewic i matek w różnych tradycjach religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem postaci Maryi w islamie oraz akcentów mariologicznych w różnych wyznaniach chrześcijańskich. Celem kursu jest pogłębienie wiedzy teologicznej studentów oraz rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji zagadnień związanych z mariologią w kontekście współczesnej teologii i praktyki duszpasterskiej. |
Literatura: |
Napiórkowski, Stanisław Celestyn. Matka mojego Pana: problemy, poszukiwania, perspektywy. Opole: Wydawnictwo Św. Krzyża, 1988. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (W): TMA_W05, H2A_W04: Posiada pogłębioną wiedzę na temat dogmatów maryjnych oraz ich biblijnych i historycznych podstaw. TMA_W08, H2A_W04: Zna główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego, w tym dotyczące nauczania o Maryi na różnych poziomach edukacji. Umiejętności (U): TMA_U01, H2A_U01: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i integrować informacje dotyczące dogmatów maryjnych z wykorzystaniem różnych źródeł. TMA_U08, H2A_U04: Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego, w tym dotyczącymi mariologii. Kompetencje społeczne (K): TMA_K01, H2A_K01: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, szczególnie w kontekście pogłębiania wiedzy teologicznej i duchowej. TMA_K04, H2A_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności, zwłaszcza w kontekście nauczania o Maryi. |
Metody i kryteria oceniania: |
**Metody i kryteria oceniania** **Metody oceniania:** - **Egzamin pisemny**: Test jednokrotnego wyboru przeprowadzany online za pomocą platformy Google Forms. **Kryteria oceniania:** - **Skala ocen:** - **5,0 (bardzo dobry):** 91–100% poprawnych odpowiedzi - **4,5 (dobry plus):** 81–90% poprawnych odpowiedzi - **4,0 (dobry):** 71–80% poprawnych odpowiedzi - **3,5 (dostateczny plus):** 61–70% poprawnych odpowiedzi - **3,0 (dostateczny):** 51–60% poprawnych odpowiedzi - **2,0 (niedostateczny):** 0–50% poprawnych odpowiedzi - **Warunki zaliczenia:** - Uzyskanie co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi w teście. - **Zasady poprawkowe:** - Studenci, którzy nie osiągnęli progu zaliczenia, mają prawo do jednego terminu poprawkowego, przeprowadzanego w analogicznej formie. - **Dodatkowe informacje:** - Test obejmuje, w zależności od cyklu, od 5 do 25 pytań jednokrotnego wyboru, każde z kilkoma możliwymi odpowiedziami. - Maksymalny czas na rozwiązanie testu: 40 minut. - Test sprawdza wiedzę z zakresu treści omawianych podczas wykładów. - W przypadku stwierdzenia nieuczciwości akademickiej, student otrzymuje ocenę niedostateczną i traci prawo do terminu poprawkowego. Powyższe metody i kryteria oceniania zapewniają obiektywną i transparentną ocenę osiągniętych przez studentów efektów uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Klejnowski-Różycki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Klejnowski-Różycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.