Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak się kręci film? Reżyserski i scenariuszowy master class

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.FAK.116
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jak się kręci film? Reżyserski i scenariuszowy master class
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-L
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

pierwszego stopnia, drugiego stopnia, magisterskie

Kierunek studiów:

teologia

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach (15 godz.)

Praca własna: przygotowanie się do kolokwium oraz własnego scenariusza i filmu (15 godz.)

Skrócony opis:

Proponowany przedmiot ma za cel przygotowanie własnego projektu scenariuszowego filmu: punktem wyjścia jest prezentacja etapów tworzenia filmu dokumentalnego "Porozmawiajmy o Kościele" (reż. Marek Lis, 2022).

Pełny opis:

W ciągu stulecia istnienia kina realizacja filmu była przywilejem nielicznych: oprócz kina amatorskiego (o niewielkim zasięgu) możliwość tworzenia i produkcji filmu obwarowana była licznymi ograniczeniami (od cenzury poprzez dostęp do niezbędnych technologii aż po sposoby dystrybucji filmu). Epoka mediów elektronicznych - w tym społecznościowych - oraz dostępność niezbędnych dla tworzenia filmów narzędzi (nie potrzeba profesjonalnych kamer: wystarczy powszechnie spotykany smartfon) dają możliwości kręcenia filmów, umieszczanych np. w mediach społecznościowych (YouTube, TikTok itd.).

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w sposoby myślenia o krótkich formach filmowych, których realizacja jest w zasięgu uczestników zajęć.

Literatura:

Płażewski J., Język filmu.

Russin Robin U., Downs W. M., Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2021.

Stockman S., Kręć filmy, które wciągają, Gliwice 2916.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student rozpoznaje rolę środków komunikacji społecznej we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie także w obszarze życia społecznego.

Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania mediów na różnych płaszczyznach: poczynając od oddziaływania indywidualnego aż po oddziaływanie na skalę społeczną, przekładającą się na wpływ w odniesieniu do cywilizacji i kultury.

Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (TMA_W17; P7S_WG)

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi wskazać mechanizmy oddziaływania mediów, pozyskując zarówno informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, jak i poddając własnej analizie treści medialne.

Potrafi posługiwać się mediami audiowizualnymi i nowymi mediami jako tekstami kultury, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej.

Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (TMA_U11; P7S_UW).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Potrafi wykorzystywać treści audiowizualne dla przekazywania wiedzy o kulturowych (medialnych) obrazach rzeczywistości społecznej i politycznej, przyczyniając się do wzrostu kompetencji medialnych w społeczeństwie.

Zachowuje krytycyzm wobec treści medialnych oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej i badań nad mediami.

Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07; P7S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników kolokwiów z lektury (30%), przygotowanej pracy audiowizualnej (50%) oraz aktywności na zajęciach (20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lis
Prowadzący grup: Marek Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Lis
Prowadzący grup: Marek Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)