Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Apologia rozumności wiary

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.FAK.118
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Apologia rozumności wiary
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterski, lic. rzymski

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy 2024/2025

Profil kształcenia:

Ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania:

1. Aktywny udział w zajęciach – 20%

2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 50%

3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej albo wybranej lektury - 30%




Literatura uzupełniająca:

Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokalanów 2021; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; J. Salij, Wiara i teologia, Poznań 2017; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań; M. Dobrzycki, Tomáša Halíka rozumienie wiary, Siedlce 2015; K. Meissner, Czy ty wierzysz? Wykłady o rozwoju wiary i ludzkiej dorosłości, Poznań 2002.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 35 godz. / 1,25 ECTS

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczenie): 5 godz.


B. Praca własna studenta: 15 godz. / 0,75 ECTS

Lektura: 5 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.


Założenia:

Możliwość wypracowania strategii obrony rozumności wiary chrześcijańskiej

Skrócony opis:

Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących rozumności wiary, jak różnych strategii obrony rozumności wiary.

Pełny opis:

Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących problematyki rozumności wiary, rozumowego elementu w strukturze samego aktu wiary i jego motywów w perspektywie teologicznofundamentalnej, jak również ukazania roli hermeneutyki teologicznej w rozumieniu wiary. Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji treści wiary i motywów aktu wiary, jak również krytycznego posługiwania się różnymi typami hermeneutyk teologicznych w poszukiwaniu rozumności wiary. Na przykładzie wybranych zagadnień z zakresu teologii stworzenia, teologii cudu, chrystologii fundamentalnej czy antropologii teologicznej zostanie ukazana obecność elementu rozumowego w budowaniu aktu wiary w stworzenie, osobę Jezusa Boga – Człowieka, cudu jako motywu wiary.

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Benedykt XVI, Moja wiara, tł. A. Gogolin, Kraków 2023; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, tł. M. Jagiełło, Niepokalanów 2021; JAN PAWEŁ II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa, Lublin 2010; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Biblioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2024]; Artykuły zamieszczane w pracach zbiorowych serii: Biblioteka Teologii Fundamentalnej (zob. http://www.stfwp.pl/btf/).

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. Chatraw, Jak dzielić się wiarą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. New-man, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewia-rą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; I. DEC, Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu, cz. 1-2, Świdnica 2017-2018; A. Małek, U. Rzepka (red.), Ad extra – ad intra: oblicza apologii, Karów 2017; M. Wolańczyk (red.), Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, Kraków 2002; M. Rusecki , Wiara jako odpowiedź człowieka na Boże objawienie, w: Tenże (red.), Katechizm Kościoła Katolickiego. Wprowadzenie, Lublin 1995, s. 43-54.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową

wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG

W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycz-nej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06

W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG

UMIEJETNOSCI

U4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblij-nych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW

U5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW

U6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycz-nych – TMA_U04; P7S_UW.

KOMPETENCJE

K7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR

K8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO

K9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prezentacja wybranej lektury/praca zaliczeniowa (efekty 3, 5, 8)

Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%)

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokalanów 2021; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; J. Salij, Wiara i teologia, Poznań 2017; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań; M. Dobrzycki, Tomáša Halíka rozumienie wiary, Siedlce 2015; K. Meissner, Czy ty wierzysz? Wykłady o rozwoju wiary i ludzkiej dorosłości, Poznań 2002.

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Możliwość wypracowani strategii obrony rozumności wiary chrześcijańskiej

Skrócony opis:

Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących rozumności wiary, jak różnych strategii obrony rozumności wiary.

Pełny opis:

Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących problematyki rozumności wiary, rozumowego elementu w strukturze samego aktu wiary i jego motywów w perspektywie teologicznofundamentalnej, jak również ukazania roli hermeneutyki teologicznej w rozumieniu wiary. Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji treści wiary i motywów aktu wiary, jak również krytycznego posługiwania się różnymi typami hermeneutyk teologicznych w poszukiwaniu rozumności wiary. Na przykładzie wybranych zagadnień z zakresu teologii stworzenia, teologii cudu, chrystologii fundamentalnej czy antropologii teologicznej zostanie ukazana obecność elementu rozumowego w budowaniu aktu wiary w stworzenie, osobę Jezusa Boga – Człowieka, cudu jako motywu wiary.

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Benedykt XVI, Moja wiara, tł. A. Gogolin, Kraków 2023; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, tł. M. Jagiełło, Niepokalanów 2021; JAN PAWEŁ II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa, Lublin 2010; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Biblioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2024]; Artykuły zamieszczane w pracach zbiorowych serii: Biblioteka Teologii Fundamentalnej (zob. http://www.stfwp.pl/btf/).

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. Chatraw, Jak dzielić się wiarą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. New-man, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewia-rą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; I. DEC, Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu, cz. 1-2, Świdnica 2017-2018; A. Małek, U. Rzepka (red.), Ad extra – ad intra: oblicza apologii, Karów 2017; M. Wolańczyk (red.), Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, Kraków 2002; M. Rusecki , Wiara jako odpowiedź człowieka na Boże objawienie, w: Tenże (red.), Katechizm Kościoła Katolickiego. Wprowadzenie, Lublin 1995, s. 43-54.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-1 (2025-04-18)