Apologia rozumności wiary
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.118 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Apologia rozumności wiary |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterski, lic. rzymski |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Zimowy 2024/2025 |
Profil kształcenia: | Ogólnouniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | 1. Aktywny udział w zajęciach – 20% 2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 50% 3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej albo wybranej lektury - 30% |
Literatura uzupełniająca: | Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokalanów 2021; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; J. Salij, Wiara i teologia, Poznań 2017; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań; M. Dobrzycki, Tomáša Halíka rozumienie wiary, Siedlce 2015; K. Meissner, Czy ty wierzysz? Wykłady o rozwoju wiary i ludzkiej dorosłości, Poznań 2002. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 35 godz. / 1,25 ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczenie): 5 godz. B. Praca własna studenta: 15 godz. / 0,75 ECTS Lektura: 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. |
Założenia: | Możliwość wypracowania strategii obrony rozumności wiary chrześcijańskiej |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących rozumności wiary, jak różnych strategii obrony rozumności wiary. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących problematyki rozumności wiary, rozumowego elementu w strukturze samego aktu wiary i jego motywów w perspektywie teologicznofundamentalnej, jak również ukazania roli hermeneutyki teologicznej w rozumieniu wiary. Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji treści wiary i motywów aktu wiary, jak również krytycznego posługiwania się różnymi typami hermeneutyk teologicznych w poszukiwaniu rozumności wiary. Na przykładzie wybranych zagadnień z zakresu teologii stworzenia, teologii cudu, chrystologii fundamentalnej czy antropologii teologicznej zostanie ukazana obecność elementu rozumowego w budowaniu aktu wiary w stworzenie, osobę Jezusa Boga – Człowieka, cudu jako motywu wiary. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Benedykt XVI, Moja wiara, tł. A. Gogolin, Kraków 2023; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, tł. M. Jagiełło, Niepokalanów 2021; JAN PAWEŁ II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa, Lublin 2010; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Biblioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2024]; Artykuły zamieszczane w pracach zbiorowych serii: Biblioteka Teologii Fundamentalnej (zob. http://www.stfwp.pl/btf/). A.2. studiowana samodzielnie przez studenta J. Chatraw, Jak dzielić się wiarą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. New-man, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewia-rą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; I. DEC, Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu, cz. 1-2, Świdnica 2017-2018; A. Małek, U. Rzepka (red.), Ad extra – ad intra: oblicza apologii, Karów 2017; M. Wolańczyk (red.), Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, Kraków 2002; M. Rusecki , Wiara jako odpowiedź człowieka na Boże objawienie, w: Tenże (red.), Katechizm Kościoła Katolickiego. Wprowadzenie, Lublin 1995, s. 43-54. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycz-nej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06 W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG UMIEJETNOSCI U4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblij-nych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW U5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW U6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycz-nych – TMA_U04; P7S_UW. KOMPETENCJE K7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR K8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO K9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja wybranej lektury/praca zaliczeniowa (efekty 3, 5, 8) Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokalanów 2021; J. Salij, Nasza wiara, Warszawa 2021; J. Salij, Wiara i teologia, Poznań 2017; Abp Grzegorz Ryś, Wiara z lewej prawej i Bożej strony, Kraków 2014; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań; M. Dobrzycki, Tomáša Halíka rozumienie wiary, Siedlce 2015; K. Meissner, Czy ty wierzysz? Wykłady o rozwoju wiary i ludzkiej dorosłości, Poznań 2002. |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Możliwość wypracowani strategii obrony rozumności wiary chrześcijańskiej |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących rozumności wiary, jak różnych strategii obrony rozumności wiary. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących problematyki rozumności wiary, rozumowego elementu w strukturze samego aktu wiary i jego motywów w perspektywie teologicznofundamentalnej, jak również ukazania roli hermeneutyki teologicznej w rozumieniu wiary. Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji treści wiary i motywów aktu wiary, jak również krytycznego posługiwania się różnymi typami hermeneutyk teologicznych w poszukiwaniu rozumności wiary. Na przykładzie wybranych zagadnień z zakresu teologii stworzenia, teologii cudu, chrystologii fundamentalnej czy antropologii teologicznej zostanie ukazana obecność elementu rozumowego w budowaniu aktu wiary w stworzenie, osobę Jezusa Boga – Człowieka, cudu jako motywu wiary. |
|
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Benedykt XVI, Moja wiara, tł. A. Gogolin, Kraków 2023; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, tł. M. Jagiełło, Niepokalanów 2021; JAN PAWEŁ II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa, Lublin 2010; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Biblioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2024]; Artykuły zamieszczane w pracach zbiorowych serii: Biblioteka Teologii Fundamentalnej (zob. http://www.stfwp.pl/btf/). A.2. studiowana samodzielnie przez studenta J. Chatraw, Jak dzielić się wiarą: apologetyka w świetle Krzyża, tł. T. Sieczkowski, Warszawa 2023; J.H. New-man, Pewność wiary, tł. S. Brzozowski, Warszawa, 2022; T. Halik, Cierpliwość wobec Boga: spotkanie wiary z niewia-rą, tł. A. Babuchowski, Kraków 2022; I. DEC, Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu, cz. 1-2, Świdnica 2017-2018; A. Małek, U. Rzepka (red.), Ad extra – ad intra: oblicza apologii, Karów 2017; M. Wolańczyk (red.), Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, Kraków 2002; M. Rusecki , Wiara jako odpowiedź człowieka na Boże objawienie, w: Tenże (red.), Katechizm Kościoła Katolickiego. Wprowadzenie, Lublin 1995, s. 43-54. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.