Pedagogika świętości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.121 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika świętości |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-L |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterski, lic. rzymski |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Zimowy 2024/2025 |
Profil kształcenia: | Ogólnouniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | 1. Aktywny udział w zajęciach – 20% 2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 50% 3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej albo wybranej lektury - 30% |
Literatura uzupełniająca: | Papieska Komisja Biblijna. Interpretacja Biblii w Kościele, Poznań 1993 Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002 Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. I-VI, Kraków 1997-2007 |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 35 godz. / 2 ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczenie): 5 godz. B. Praca własna studenta: 15 godz. / 2 ECTS Lektura: 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. |
Założenia: | Możliwość wypracowania modelu teologii pastoralnej i teologii duchowości - "pedagogiki świętości". |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do teologii wychowania - "pedagogiki świętości" w ramach teologii pastoralnej i teologii duchowości. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących teologii wychowania, pedagogiki religii, teologii pastoralnej i teologii duchowości. "Prowadzenie do świętości pozostaje szczególnie pilnym zadaniem duszpasterskim (...). Istnieją różne indywidualne drogi do świętości, wymagające prawdziwej pedagogiki świętości, która zdolna jest dostosować się do rytmu poszczególnych osób" - przekonywał Jan Paweł II (NMI 30-31). Jest to zgodne z nauczaniem biblijnym i eklezjalnym (KK 39-42). Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznego myślenia i propozycja wdrożenia proces dojrzewania w kręgu wartości chrześcijańskich. |
Literatura: |
Jan Paweł II, Novo millennio ineunte [2001]. Benedykt XVI, Verbum Domini, [2010]. Franciszek, Gaudete et exsultate [2018] Kochel J., Hagiograficzny klucz nowej ewangelizacji, „Studia Pastoralne” 10/2014, 162–172. Kochel J., Świadkowie prawdy z tej ziemi, Opole 2016. Kochel J., Święci są młodzi, Kielce 2024 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej, teologii duchowości i pedagogiki wiary – TMA_W05; P7S_WG W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i duchowości – TMA_W06; TMA_W06 W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI U4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych, teologicznych i pedagogicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW U5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW U6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW. KOMPETENCJE K7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR K8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO K9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja wybranej lektury/praca zaliczeniowa (efekty 3, 5, 8) Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kochel | |
Prowadzący grup: | Jan Kochel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.