Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika świętości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.FAK.121
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika świętości
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-L
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterski, lic. rzymski

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy 2024/2025

Profil kształcenia:

Ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

1. Aktywny udział w zajęciach – 20%

2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 50%

3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej albo wybranej lektury - 30%

Literatura uzupełniająca:

Papieska Komisja Biblijna. Interpretacja Biblii w Kościele, Poznań 1993

Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002

Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. I-VI, Kraków 1997-2007



Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 35 godz. / 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczenie): 5 godz.


B. Praca własna studenta: 15 godz. / 2 ECTS

Lektura: 5 godz.

Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Założenia:

Możliwość wypracowania modelu teologii pastoralnej i teologii duchowości - "pedagogiki świętości".

Skrócony opis:

Wprowadzenie do teologii wychowania - "pedagogiki świętości" w ramach teologii pastoralnej i teologii duchowości.

Pełny opis:

Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących teologii wychowania, pedagogiki religii, teologii pastoralnej i teologii duchowości. "Prowadzenie do świętości pozostaje szczególnie pilnym zadaniem duszpasterskim (...). Istnieją różne indywidualne drogi do świętości, wymagające prawdziwej pedagogiki świętości, która zdolna jest dostosować się do rytmu poszczególnych osób" - przekonywał Jan Paweł II (NMI 30-31). Jest to zgodne z nauczaniem biblijnym i eklezjalnym (KK 39-42). Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznego myślenia i propozycja wdrożenia proces dojrzewania w kręgu wartości chrześcijańskich.

Literatura:

Jan Paweł II, Novo millennio ineunte [2001].

Benedykt XVI, Verbum Domini, [2010].

Franciszek, Gaudete et exsultate [2018]

Kochel J., Hagiograficzny klucz nowej ewangelizacji, „Studia Pastoralne” 10/2014, 162–172.

Kochel J., Świadkowie prawdy z tej ziemi, Opole 2016.

Kochel J., Święci są młodzi, Kielce 2024

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej, teologii duchowości i pedagogiki wiary – TMA_W05; P7S_WG

W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i duchowości – TMA_W06; TMA_W06

W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

U4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych, teologicznych i pedagogicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW

U5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW

U6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.

KOMPETENCJE

K7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR

K8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO

K9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prezentacja wybranej lektury/praca zaliczeniowa (efekty 3, 5, 8)

Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (20%) oraz wyniku zaliczenia (80%)

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kochel
Prowadzący grup: Jan Kochel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)