Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka wybranych religii Wschodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.OCH.SM.02.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka wybranych religii Wschodu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, mgr
Orientalistyka chrześcijańska, mgr, sem. 2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

II stopnia (magisterskie)

Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

drugi (2)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

1. Aktywny udział w zajęciach – 25%

2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 75%


Literatura uzupełniająca:

Dalajlama, Ponad religią. Etyka dla wszystkich, Warszawa 2024; Karczewski L. (red.), Etyka gospodarcza Orientu, Opole 2009; Kurpiewski W., Etyka społeczna buddyzmu, „Przegląd Religioznawczy” (2007) 3, s. 109-122; Młynarczyk J., Prawosławie a gospodarowanie. Etyka chrześcijańskiego Wschodu jako możliwe źródło niższych wyników gospodarczych krajów z przewagą ludności prawosławnej, „Kultura i Wartości” 35 (2023), s. 159-180; S. Nowosad, społeczne implikacje etyki buddyjskiej, "Studia Oecumenica" 19(2019), s. 349-366; K. Warchałowski, M. Osuchowska (red.), Religia i etyka jako interdyscyplinarny czynnik oddziaływania w relacjach międzynarodowych, Warszaw 2016..

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 40 godz. / 1,5 ECTS

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. egzaminie, konsultacjach): 25 godz.


B. Praca własna studenta: 40 godz. / 1,5 ECTS

- przygotowanie do zajęć: 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.


Założenia:

Możliwość wyodrębnienia w strukturze danej religii pojęć etycznych, właściwego jej systemu etycznego.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat etyki wybranych systemów religijnych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Podczas wykładu zostaną przedstawione najważniejsze informacje dotyczące etyki wybranych religii Wschodu (m.in. hinduizmu, judaizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i islamu).

Pełny opis:

Plan wykładu:

1. Religia: definicje, istota, wprowadzenie do etyki religii orientalnych

2. System etyczny hinduizmu

3. Istotne elementy etyki żydowskiej

4. Buddyzm i jego etyka

5. Konfucjanizm - pojęcia etyczne

6. Specyfika etyki muzułmańskiej

7. Podsumowanie: możliwe odniesienia prezentowanych systemów etycznych do etyki chrześcijańskiej

Literatura:

Hamilton S., Filozofia indyjska. Wprowadzenie, Kraków 2010; Jordan M., Tajemnice kultur i religii Wschodu, Warszawa 2000.; Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, „Przegląd Religioznawczy” (2003) 4, s. 89-95; Klöcker M., Tworuschka M.U., Etyka wielkich religii, Warszawa 2002; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Cz. 2, Religie Indii: Hinduizm, Kraków 2016; Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2005; Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu, Warszawa 1997; Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2001; Zwoliński A., Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008; Tenzin Gjaco, Ponad religią: etyka dla wszystkich, tł. Adam Kozieł, Warszawa 2024.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania na poziomie rozszerzonym (OCM_W03; P7S_WG).

W2. Ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (OCM_W12; P7S_WK).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów kultury orientalnej i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (OCM_U03; P7S_UU).

U2. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w ramach orientalistyki chrześcijańskiej (OCM_U08; P7S_UK).

KOMPETENCJE:

K1. Student docenia znaczenie nauk dotyczących chrześcijańskiego Orientu dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy (OCM_K02; P7S_KR).

K2. Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań w zakresie orientalistyki chrześcijańskiej (OCM_K05; P7S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

- zaliczenie ustne (efekty W1-K2)

B. Materiał obowiązujący do zaliczenia:

- treść wykładu

- zawartość prezentacji

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:

- ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (25%) oraz wyniku egzaminu (75%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Dalajlama, Ponad religią. Etyka dla wszystkich, Warszawa 2024; Karczewski L. (red.), Etyka gospodarcza Orientu, Opole 2009; Kurpiewski W., Etyka społeczna buddyzmu, „Przegląd Religioznawczy” (2007) 3, s. 109-122; Młynarczyk J., Prawosławie a gospodarowanie. Etyka chrześcijańskiego Wschodu jako możliwe źródło niższych wyników gospodarczych krajów z przewagą ludności

prawosławnej, „Kultura i Wartości” 35 (2023), s. 159-180; S. Nowosad, społeczne implikacje etyki buddyjskiej, "Studia Oecumenica" 19(2019), s. 349-366; K. Warchałowski, M. Osuchowska (red.), Religia i etyka jako interdyscyplinarny czynnik oddziaływania w relacjach międzynarodowych, Warszaw 2016.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Założenia:

Możliwość wyodrębnienia w strukturze danej religii pojęć etycznych, właściwego jej systemu etycznego.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat etyki wybranych systemów religijnych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Podczas wykładu zostaną przedstawione najważniejsze informacje dotyczące etyki wybranych religii Wschodu (m.in. hinduizmu, judaizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i islamu).

Pełny opis:

Prowadzone zajęcia obejmują prezentację następujących zagadnienie:

1. Religia: definicje, istota, wprowadzenie do etyki religii orientalnych

2. System etyczny hinduizmu

3. Istotne elementy etyki żydowskiej

4. Buddyzm i jego etyka

5. Konfucjanizm - pojęcia etyczne

6. Specyfika etyki muzułmańskiej

7. Podsumowanie: możliwe odniesienia prezentowanych systemów etycznych do etyki chrześcijańskiej

Literatura:

Hamilton S., Filozofia indyjska. Wprowadzenie, Kraków 2010; Jordan M., Tajemnice kultur i religii Wschodu, Warszawa 2000.; Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, „Przegląd Religioznawczy” (2003) 4, s. 89-95; Klöcker M., Tworuschka M.U., Etyka wielkich religii, Warszawa 2002; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Cz. 2, Religie Indii: Hinduizm, Kraków 2016; Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2005; Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu, Warszawa 1997; Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2001; Zwoliński A., Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008; Tenzin Gjaco, Ponad religią: etyka dla wszystkich, tł. Adam Kozieł, Warszawa 2024.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)