Etyka wybranych religii Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.OCH.SM.02.03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia i teologia
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka wybranych religii Wschodu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Orientalistyka chrześcijańska, mgr Orientalistyka chrześcijańska, mgr, sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | II stopnia (magisterskie) |
Kierunek studiów: | Orientalistyka chrześcijańska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi (2) |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | 1. Aktywny udział w zajęciach – 25% 2. Zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 75% |
Literatura uzupełniająca: | Dalajlama, Ponad religią. Etyka dla wszystkich, Warszawa 2024; Karczewski L. (red.), Etyka gospodarcza Orientu, Opole 2009; Kurpiewski W., Etyka społeczna buddyzmu, „Przegląd Religioznawczy” (2007) 3, s. 109-122; Młynarczyk J., Prawosławie a gospodarowanie. Etyka chrześcijańskiego Wschodu jako możliwe źródło niższych wyników gospodarczych krajów z przewagą ludności prawosławnej, „Kultura i Wartości” 35 (2023), s. 159-180; S. Nowosad, społeczne implikacje etyki buddyjskiej, "Studia Oecumenica" 19(2019), s. 349-366; K. Warchałowski, M. Osuchowska (red.), Religia i etyka jako interdyscyplinarny czynnik oddziaływania w relacjach międzynarodowych, Warszaw 2016.. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 40 godz. / 1,5 ECTS - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. egzaminie, konsultacjach): 25 godz. B. Praca własna studenta: 40 godz. / 1,5 ECTS - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. |
Założenia: | Możliwość wyodrębnienia w strukturze danej religii pojęć etycznych, właściwego jej systemu etycznego. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat etyki wybranych systemów religijnych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Podczas wykładu zostaną przedstawione najważniejsze informacje dotyczące etyki wybranych religii Wschodu (m.in. hinduizmu, judaizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i islamu). |
Pełny opis: |
Plan wykładu: 1. Religia: definicje, istota, wprowadzenie do etyki religii orientalnych 2. System etyczny hinduizmu 3. Istotne elementy etyki żydowskiej 4. Buddyzm i jego etyka 5. Konfucjanizm - pojęcia etyczne 6. Specyfika etyki muzułmańskiej 7. Podsumowanie: możliwe odniesienia prezentowanych systemów etycznych do etyki chrześcijańskiej |
Literatura: |
Hamilton S., Filozofia indyjska. Wprowadzenie, Kraków 2010; Jordan M., Tajemnice kultur i religii Wschodu, Warszawa 2000.; Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, „Przegląd Religioznawczy” (2003) 4, s. 89-95; Klöcker M., Tworuschka M.U., Etyka wielkich religii, Warszawa 2002; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Cz. 2, Religie Indii: Hinduizm, Kraków 2016; Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2005; Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu, Warszawa 1997; Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2001; Zwoliński A., Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008; Tenzin Gjaco, Ponad religią: etyka dla wszystkich, tł. Adam Kozieł, Warszawa 2024. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania na poziomie rozszerzonym (OCM_W03; P7S_WG). W2. Ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (OCM_W12; P7S_WK). UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów kultury orientalnej i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (OCM_U03; P7S_UU). U2. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w ramach orientalistyki chrześcijańskiej (OCM_U08; P7S_UK). KOMPETENCJE: K1. Student docenia znaczenie nauk dotyczących chrześcijańskiego Orientu dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy (OCM_K02; P7S_KR). K2. Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań w zakresie orientalistyki chrześcijańskiej (OCM_K05; P7S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): - zaliczenie ustne (efekty W1-K2) B. Materiał obowiązujący do zaliczenia: - treść wykładu - zawartość prezentacji B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny: - ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności na zajęciach (25%) oraz wyniku egzaminu (75%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Dalajlama, Ponad religią. Etyka dla wszystkich, Warszawa 2024; Karczewski L. (red.), Etyka gospodarcza Orientu, Opole 2009; Kurpiewski W., Etyka społeczna buddyzmu, „Przegląd Religioznawczy” (2007) 3, s. 109-122; Młynarczyk J., Prawosławie a gospodarowanie. Etyka chrześcijańskiego Wschodu jako możliwe źródło niższych wyników gospodarczych krajów z przewagą ludności prawosławnej, „Kultura i Wartości” 35 (2023), s. 159-180; S. Nowosad, społeczne implikacje etyki buddyjskiej, "Studia Oecumenica" 19(2019), s. 349-366; K. Warchałowski, M. Osuchowska (red.), Religia i etyka jako interdyscyplinarny czynnik oddziaływania w relacjach międzynarodowych, Warszaw 2016. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | Możliwość wyodrębnienia w strukturze danej religii pojęć etycznych, właściwego jej systemu etycznego. |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat etyki wybranych systemów religijnych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Podczas wykładu zostaną przedstawione najważniejsze informacje dotyczące etyki wybranych religii Wschodu (m.in. hinduizmu, judaizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i islamu). |
|
Pełny opis: |
Prowadzone zajęcia obejmują prezentację następujących zagadnienie: 1. Religia: definicje, istota, wprowadzenie do etyki religii orientalnych 2. System etyczny hinduizmu 3. Istotne elementy etyki żydowskiej 4. Buddyzm i jego etyka 5. Konfucjanizm - pojęcia etyczne 6. Specyfika etyki muzułmańskiej 7. Podsumowanie: możliwe odniesienia prezentowanych systemów etycznych do etyki chrześcijańskiej |
|
Literatura: |
Hamilton S., Filozofia indyjska. Wprowadzenie, Kraków 2010; Jordan M., Tajemnice kultur i religii Wschodu, Warszawa 2000.; Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, „Przegląd Religioznawczy” (2003) 4, s. 89-95; Klöcker M., Tworuschka M.U., Etyka wielkich religii, Warszawa 2002; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Cz. 2, Religie Indii: Hinduizm, Kraków 2016; Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2005; Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu, Warszawa 1997; Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2001; Zwoliński A., Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008; Tenzin Gjaco, Ponad religią: etyka dla wszystkich, tł. Adam Kozieł, Warszawa 2024. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.