Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia ewolucyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.1-EE
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia ewolucyjna
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: Plan zajęć II roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 04 (2023/2024-L)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Literatura uzupełniająca:

Buss D.M. 2003. Psychologia ewolucyjna. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dawkins R. 1996. Samolubny gen. Warszawa, Prószyński i S-ka.

Dawkins R. 2007. Fenotyp rozszerzony. Warszawa, Prószyński i S-ka.

Dzik J. 2020. Ewolucja. Twórcza moc selekcji. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Davies N.B., Krebs J.R., West S.A. 2012. An introduction to behavioural ecology. Wiley-Blackwell.

Futuyma D.J. 2009. Ewolucja. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Krzanowska H., Łomnicki A. (red.) 2002. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pianka E.R. 1981. Ekologia ewolucyjna. Warszawa, PWN.

Stearns, S.C. 1992. The evolution of life histories. Oxford, Oxford University Press.

Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami z pogranicza ekologii i ewolucji, wprowadzenie modeli graficznych do opisywania zjawisk z zakresu ekologii ewolucyjnej.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładów: Teoria ewolucji jako nauka empiryczna. Selekcja naturalna. Adaptacja, dostosowanie. Czynnik bezpośredni i ultymatywny (ostateczny). Dobór krewniaczy. Altruizm. Optymalizacja ewolucyjna. Ewolucja strategii życiowych. Teoria gier, strategie ewolucyjnie stabilne. Starzenie organizmów jako problem ewolucyjny. Ekologia eksperymentalna. Znaczenie zmienności dla dynamiki populacji.

B. Problematyka konwersatoriów: Zajęcia w formie seminariów dotyczące wybranych zagadnień związanych z ekologią ewolucyjną, m.in. genetyki populacyjnej, psychologii ewolucyjnej, medycyny darwinowskiej. Analiza artykułów naukowych dotyczących ekologii ewolucyjnej.

Literatura:

Łomnicki A. 2013. Ekologia ewolucyjna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

wybrane artykuły z czasopism naukowych

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01_ rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych_P7S_WG

K_W02_ interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego_P7S_WG

K_W11_ dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych P7S_WG

K_W12_ dostrzega dynamiczny rozwój nauk biologicznych_P7S_WG

Umiejętności

K_U08_ prezentuje krytycznie prace badawcze z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych_P7S_UK

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K01_ ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych_P7S_KK

K_K10_ w ocenie pracy współpracowników dąży do zachowania postawy obiektywnej_P7S_KK

Metody i kryteria oceniania:

W: wykazanie się wiedzą: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach

K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie sprawdzianu zaliczeniowego oraz przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Mitrus
Prowadzący grup: Sławomir Mitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Mitrus
Prowadzący grup: Sławomir Mitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)