Methodology of Natural Sciences
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.1-MNP-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Methodology of Natural Sciences |
Jednostka: | Wydział Przyrodniczo-Techniczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr hab. A. Bodzioch, prof. UO A. Wymagania formalne:brak B. Wymagania wstępne: możliwie jak najlepsza znajomość języka polskiego oraz terminologii naukowej w zakresie biologii Cele przedmiotu Rozumienie praw logiki i procedur badawczych w naukach przyrodniczych |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu: podstawy teorii poznania; spór o uniwersalia; porządek argumentacyjny w nauce (interpretacja, uzasadnianie, uznawanie); struktura i funkcje nauki; rodzaje pytań; wyjaśnianie; nauka jako działalność modelująca rzeczywistość; teorie rozwoju nauki; struktura teorii i powiązania metodologiczne w biologii. B. Problematyka konwersatorium: podstawowe reguły logiki formalnej; zagadnienie prawdy; dyskusja naukowa; |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć; 1. Kuhn, T.S., 1962: The structure of scientific revolutions. Univ. Chicago Press, 172p. [Struktura rewolucji naukowych, tł. Helena Ostromęcka, wyd. I: Warszawa 1968, PWN, ss. 206; wyd II: 2001, Wyd. Fundacja Aletheia, ss. 368]. 2. Popper, K., 1972: Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. [Wiedza obiektywna: Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002, ss. 512]. 3. Ajdukiewicz, K. (dowolne wydanie): Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Kartezjusz (dowolne wydanie): Rozprawa o metodzie. 2. Schopenhauer, A. (dowolne wydanie): Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów. B. Literatura uzupełniająca |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Wiedza K_W01: rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych, które wymagają zastosowania zaawansowanych narzędzi nauk ścisłych_P7S_WG K_W02: interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego_P7S_WG K_W13: wskazuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności_P7S_WG K_W16: wyjaśnia konsekwencje różnic podejścia redukcjonistycznego i holistycznego w metodologii badań biologicznych_P7S_WG Umiejętności K_U03: wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych_P7S_UW K_U07: analizuje krytycznie informacje pochodzące z różnych źródeł i formułuje uzasadnione poglądy_P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy) K_K02: stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej_P7S_KK K_K04: ma nawyk korzystania ze źródeł informacji oraz posługiwania się zasadami logicznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów_P7S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
• Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną (W) • zaliczenie z oceną (K) B. Formy zaliczenia • zaliczenie z oceną: rozwiązywanie zadanych problemów (krótkie wypowiedzi) (W) • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (K) C. Podstawowe kryteria (W): prawidłowe rozwiązanie co najmniej połowy zadanych problemów (K): poprawne sporządzenie wszystkich sprawozdań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.