Metody statystyczne w biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.1-MSB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody statystyczne w biologii |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
Plan zajęć I roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2022/2023-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi metodami statystycznymi wykorzystywanymi w naukach przyrodniczych, nabycie umiejętności posługiwania się metodami statystyki w analizie danych oraz planowania eksperymentów. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: Cel analiz statystycznych w biologii. Populacja generalna a próba. Średnie i miary rozproszenia. Przedział ufności dla średniej. Testowanie hipotez w oparciu o rozkład dwumianowy i normalny. Podstawowe testy parame-tryczne i nieparametryczne. Efekty ustalone i losowe. Analiza regresji i korelacji. Analiza wariancji i analiza kowariancji. Prezentacja wyników analiz statystycznych. Problematyka laboratoriów komputerowych: Wykonywanie przy pomocy programu komputerowego analiz statystycznych i interpretacja uzyskanych wyników. Podstawowe statystyki; badanie normalności rozkładu; testy t-Studenta; podstawowe testy nieparametryczne; analiza frekwencji (test zgodności i niezależności); test Kruskala–Wallisa; korelacja. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć: Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Meissner W. 2010. Przewodnik do ćwiczeń z przedmiotu Metody statystyczne w biologii. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwer-sytetu Gdańskiego. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: jw. B. Literatura uzupełniająca: Ferguson G.A., Takane Y. 1999. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Fowler J., Cohen L., Jarvis P. 1997. Practical statistics for field biology. Chichester–New York, John Wiley & Sons. Quinn G.P., Keough M.J. 2002. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press. Sokal R.R., Rohlf F.J. 1995. Biometry. New York, Freeman and Company. Zar J.H. 1999. Biostatistical analysis. New Jersey, Prentice-Hall Inc. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W14_ stosuje zaawansowane narzędzia statystyczne adekwatne do badanych problemów _P7S_WG K_W17_ rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść doświadczalnych w biologii i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań_P7S_WG K_W18_ przedstawia zaawansowane metody i techniki prowadzenia badań terenowych (w tym planowania eksperymentów) w środowisku przyrodniczym_P7S_WG Umiejętności K_U04_ planuje zadania badawcze z zakresu studiowanej specjalności biologicznej pod kierunkiem opiekuna_P7S_UO K_U05_ stosuje metody statystyczne do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym _P7S_UW K_U06_ wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania_P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy) K_K01_ ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych _P7S_UW K_K02_ konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych_P7S_UK K_K03_ jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych_P7S_UW |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: - wykład: egzamin pisemny - laboratorium: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: W: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi oraz testowymi (sprawdzian wiadomości teoretycznych, interpretacji wyników analiz statystycznych, krótkich problemów do rozwiązania) L: sprawdzian praktyczny: wykazanie się umiejętnością wyboru odpowiedniej metody statystycznej, wykonania zadania przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego oraz wyciągnięcia wniosków z uzyskanych wyników Podstawowe kryteria: W: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach L: uzyskanie ze sprawdzianu minimum połowy punktów możliwych do uzyskania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.