Bioremediacja gruntów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-BGr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioremediacja gruntów |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.kopz.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | Ochrona środowiska |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | |
Literatura uzupełniająca: | czasopisma: Przegląd komunalny, Journal of Urban Technology, Journal of Environmental Engineer-ing, Archives of Environmental Protection, Nafta-gaz, Biotechnologia |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe - udział w wykładach: 15 godz. - udział w konwersatoriach: 30 godz. konsultacje: 3 godz. Razem: 48 godz. - 2 p .ECTS Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć terenowych: 15 godz. - korzystanie z literatury przedmiotowej: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz. Razem 30 godz. - 1 p. ECTS |
Skrócony opis: |
zapoznanie studentek/studentów z wiedzą na temat technologii umożliwiających efektywną bioremediację gleb i gruntów zanieczyszczonych produktami destylacji ropy naftowej oraz metalami ciężkimi |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Charakterystyka chemiczna zanieczyszczeń nieorganicznych. Charakterystyka chemiczno-biologiczna zanieczyszczeń organicznych. Założenia ogólne bioremediacji terenów zdegradowanych chemicznie. Techniki oczyszczania podłoża gruntowego zanieczyszczonego chemicznie ww. grupami zanieczyszczeń w warunkach in-situ i ex-situ B. Problematyka zajęć konwersatoryjnych Podział zanieczyszczeń organicznych oraz charakterystyka ich zachowania w środowisku gruntowo-glebowym. Efektywność technologii remediacji gruntów, Analiza możliwych dróg degradacji związków organicznych w warunkach tlenowych oraz bez-tlenowych. Techniki izolowania znacznych ilości substancji ropopochodnych z gruntów i zwierciadła wód gruntowych oraz eliminacja związków zabsorbowanych w glebie. Ekonomika proponowanych technologii. Środowiskowe i społeczne aspekty procesów bioremediacyjnych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Rosik-Dulewska Cz.: Podstawy Gospodarki Odpadami wyd. PWN 2010 2. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A.: Remediacja i bioremediacja zaniecz. wód i gruntów oraz wy-korzystanie modelowania i technik informatyWydawnictwo Politechniki Poznańskiej, ISBN: 83-7143-451-0 3. Błaszczyk M. Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. PWN 2007 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 4. Praca zbiorowa red. Malina G. Rekyultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. Poznań 2011 B. Literatura uzupełniająca 1. czasopisma: Przegląd komunalny, Journal of Urban Technology, Journal of Environmental Engineering, Archives of Environmental Protection, Nafta-gaz, Biotechnologia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technologii pozwalających na szybką i ekonomicznie uzasadnioną bioremediację gruntów, a w szczególności wykazuje znajomość technologii wykorzystujących naturalne procesy przywracania wysokiej kultury gleb. Wykazuje znajomość przebiegu oczyszczania gleb i gruntów zarówno pod względem detali technologicznych jak i chemicznych aspektów re mediacji OŚ1A_W01, OŚ1A_W02, OŚ1A_W03, OŚ1A_W04 Umiejętności studentka/student: potrafi wybrać właściwą technologię bioremediacyjną w zależności od typu i miejsca wystąpienia zanieczyszczenia. Samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe techniki obliczeniowe, umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań projektowych; wykazuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia; potrafi analizować i obrabiać przedstawione dane; potrafi unikać błędów lub minimalizować ich skutki OŚ1A_U06, OŚ1A_U21 Kompetencje społeczne (postawy) studentka/student jest wykazuje odpowiedzialność na zajęciach; efektywnie i samodzielnie realizuje powierzone zadania, a także jest przydatny w pracy zespołowej w ramach zajęć konwersatoryjnych; wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo w czasie zajęć; wykazuje podwyższony poziom wrażliwości społecznej i ekologicznej OŚ1A_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
• Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej • zaliczenie ustne / kolokwium • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studentek/studentów w czasie trwania zajęć konwersatoryjnych W:50%+1 poprawnych odpowiedzi K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.