Chemia organiczna z elementami biochemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-COB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna z elementami biochemii |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zaangażowanie zdobytej wiedzy do: zrozumienia roli chemii w życiu codziennym, rozwiązywania problemów związanych z chemią w praktyce, częściowego zrozumienia procesów zachodzących w otaczającym nas świecie. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Zagadnienia dotyczące: wiązań chemicznych, budowy przestrzennej związków organicznych, izomerii geometrycznej i stereoizomerii oraz ich wpływu na właściwości chemiczne i fizyczne związków, grup funkcyjnych i związanych z nimi właściwościami fizycznymi oraz ich reaktywnościami, podstawy mechanizmów reakcji w chemii organicznej, przykłady związków występujących w przyrodzie oraz role jakie pełnią, lipidy, aminokwasy, białka, nukleotydy, nukleozydy – cegiełki życia, pestycydy – znaczenie i zagrożenia dla ekosystemu B. Problematyka laboratorium - poznanie sprzętu laboratoryjnego i jego praktyczne zastosowanie - wykonanie podstawowych czynności w ramach tzw.: operacji jednostkowych (krystalizacja, destylacje, ekstrakcje) - izolacja związków ze źródeł naturalnych ich oczyszczanie i identyfikacja z zastosowaniem technik chromatograficznych - synteza preparatu jako praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu chemii |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mastalerz P., Podręcznik Chemii Organicznej, wyd.: D. Mastalerz, Wrocław 1996 i wcześni. 2. Kafarski P., Wieczorek P., Ćwiczenia Laboratoryjne Chemii Bioorganicznej, wyd.: Uniwersytet Opolski, Opole 1997 3. McMurry, Chemia organiczna +suplement, PWN, Warszawa 2000 i późniejsze. 4. Semczuk W.: Toksykologia, wyd. Lekarskie PZWL 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Pimentel G.C, Conrood J.A., Chemia dziś i jutro, wyd.: Politechnika Wrocławska 1993. 2. Siemion I.Z., Biostereochemia, PWN, Warszawa 1985. 3..Morrison R.T, Boyd, R.N., Chemia Organiczna + suplement, PWN, Warszawa 2004 4. Achremowicz L, M.Soroka,Laboratorim Chemii Organicznej, wyd.: Politechnika Wrocławska 1980 5. Vogel A.I., Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - rozumie, opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze – w szczególności pod względem ich chemizmu. - interpretuje zjawiska i procesy przyrodnicze w oparciu o poznane prawa, tłumaczy ich przyczyny i skutki. - posiada niezbędną wiedzę z zakresu chemii organicznej dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych. - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu chemii organicznej oraz świadomość ścisłego powiązania ich z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. - posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii w chemii organicznej. - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze w laboratorium chemii organicznej. - realizuje w praktyce podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium chemii organicznej. Umiejętności: - stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w samodzielnym wykonywaniu eksperymentu laboratoryjnego. - rozumie literaturę z zakresu chemii organicznej w języku polskim, wykorzystując dostępne źródła informacji w tym elektroniczne. - wykonuje proste zadania badawcze a w ich trakcie dokonuje obserwacji i prostych pomiarów chemicznych. - wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych z różnych źródeł. - samodzielnie opracowuje wyniki badań (eksperymentów) i przedstawia je w formie sprawozdań laboratoryjnych, referatów itp. Kompetencje społeczne (postawy) - rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i aktualizacji(weryfikacji) wiedzy. - dąży do poznawania nowych zjawisk przyrodniczych. - umie pracować w grupie oraz samodzielnie rozwiązywać problemy narzucone mu przez grupę w celu wspólnej realizacji określonego zadania. - rozumie potrzebę systematyczności i rzetelności w realizacji zadań czyli osobistej odpowiedzialności za wyniki badań. - postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest otwarty na konstruktywną krytykę. - potrafi krytycznie ocenić wyniki swojej pracy jak i źródła informacji. - jest odpowiedzialny za zagrożenia wynikające ze swoich działań; przestrzega zasad BHP. - posiada zdolność do samodzielnej nauki oraz potrafi połączyć teorie z praktyką. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia Wykład: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej - ocena pozytywna to uzyskanie 51% z maksymalnej sumy punktów Laboratorium: oceny cząstkowe uzyskane z: kolokwiów („wejściówki”), ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, za dwa kolokwia główne, za sprawność wykonywania ćwiczeń i organizację pracy laboratoryjne: średnia ocen z kolokwiów cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Spaleniak | |
Prowadzący grup: | Anna Kusakiewicz-Dawid, Grzegorz Spaleniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Spaleniak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Spaleniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.