Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-GB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Ochrona środowiska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Przedmioty wprowadzające: chemia, fizyka, podstawy biotechnologii |
Literatura uzupełniająca: | 1. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki) |
Nakład pracy studenta: | Forma aktywności Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin pracy własnej studenta Liczba punktów ECTS Wykład 30 1 Konwersatorium 15 0,5 Seminarium Laboratorium 30 1 Projekt Kurs terenowy 10 0,5 Konsultacje 30 1 Przygotowanie do egzaminu + zdawanie egzaminu 15 0,5 Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 15 0,5 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 15 0,5 Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury 15 0,5 Suma godzin 115 60 Suma wszystkich godzin 175 Liczba punktów ECTS 6 Liczba punktów ECTS uzyskanych na zajęciach z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 4 |
Skrócony opis: |
Znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach (wybór i zastosowanie właściwej metodyki badań gleboznawczych); umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz laboratoryj-nych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową; umiejętność interpretacji i sporządzania map glebowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot, cel i zadania gleboznawstwa oraz jego powiązanie z innymi naukami przyrodniczymi i rolniczymi. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne - zajęcia terenowe. Charakterystyka ważniejszych skał glebotwórczych. Gleba jako środowisko fizyczne. Właściwości chemiczne i fizykochemiczne gleb. Gleba jako środowisko biochemiczne i biologiczne. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia żyzności. Systematyka gleb Polski. Bonitacja gleb Polski. Kompleksy rolniczej przydatności gleb. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. |
Literatura: |
1. Gleboznawstwo. Mocek A., PWN, 2015. 2. Laboratoryjne badania gruntów i gleb. Myślińska E., WUW, 2016. 3. Systematyka Gleb Polski. PTG. 2019. 4. Badania ekologiczno- gleboznawcze. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., PWN, Warszawa, 2005. 5. http://www.ar.wroc.pl/~weber 6. Mikrobiologia i biochemia gleb. Paul, Clark, Lublin, 2000. 7. Encyklopedia leśna. Wyd. on-line 8. http://karnet.up.wroc.pl/~kabala/ |
Efekty uczenia się: |
Posiada podstawową wiedzę na temat procesów zachodzących w litosferze, poprawnie opisuje procesy prowadzące do powstania gleb. Zna i interpretuje związki procesów abiotycznych i biotycznych, które są generowane przez warunki klimatyczne i geologiczno-morfologiczne w kształtowaniu właściwości gleb. Zna terminologię i pojęcia z zakresu gleboznawstwa; poprawnie opisuje procesy i zjawiska ochrony i kształtowania środowiska glebowego, w tym zasady zrównoważonego rozwoju i ochrony bioróżnorodności w pedosferze. Czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz wykorzystuje ją w interpretacji i opracowaniu wyników analiz laboratoryjnych. Posiada umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach Dąży do ustawicznej aktualizacji wiedzy i umiejętności fachowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • wykład: egzamin • seminarium: zaliczenie z oceną • laboratorium: zaliczenie z oceną • zajęcia terenowe: zaliczenie z ocena B. Formy zaliczenia • Wykład: egzamin pisemny: testowy • Laboratorium: kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń; • Konwersatorium i Zajęcia terenowe: sprawozdanie z przeprowadzonych badań terenowych i prezentacja ich wyników (ustna), referat C. Podstawowe kryteria W:50%+1 poprawnych odpowiedzi L, K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Pisarek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Cichoń, Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
LAB
WT WYK
ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WYK
WT LAB
ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Kurs terenowy, 10 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Pisarek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.