Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.10-GB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Ochrona środowiska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Przedmioty wprowadzające: chemia, fizyka, podstawy biotechnologii

Literatura uzupełniająca:

1. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki)

Nakład pracy studenta:


Forma aktywności Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin pracy własnej studenta Liczba punktów ECTS

Wykład 30 1

Konwersatorium 15 0,5

Seminarium

Laboratorium 30 1

Projekt

Kurs terenowy 10 0,5

Konsultacje 30 1

Przygotowanie do egzaminu + zdawanie egzaminu 15 0,5

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 15 0,5

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 15 0,5

Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury 15 0,5

Suma godzin 115 60

Suma wszystkich godzin 175

Liczba punktów ECTS 6

Liczba punktów ECTS uzyskanych na zajęciach z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 4



Skrócony opis:

Znajomość i umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach (wybór i zastosowanie właściwej metodyki badań gleboznawczych); umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz laboratoryj-nych oraz ich dyskusja z krajową i międzynarodową literaturą naukową; umiejętność interpretacji i sporządzania map glebowych.

Pełny opis:

Przedmiot, cel i zadania gleboznawstwa oraz jego powiązanie z innymi naukami przyrodniczymi

i rolniczymi. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne - zajęcia terenowe. Charakterystyka ważniejszych skał glebotwórczych. Gleba jako środowisko fizyczne. Właściwości chemiczne

i fizykochemiczne gleb. Gleba jako środowisko biochemiczne i biologiczne. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia żyzności. Systematyka gleb Polski. Bonitacja gleb Polski. Kompleksy rolniczej przydatności gleb. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej.

Literatura:

1. Gleboznawstwo. Mocek A., PWN, 2015.

2. Laboratoryjne badania gruntów i gleb. Myślińska E., WUW, 2016.

3. Systematyka Gleb Polski. PTG. 2019.

4. Badania ekologiczno- gleboznawcze. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., PWN, Warszawa, 2005.

5. http://www.ar.wroc.pl/~weber

6. Mikrobiologia i biochemia gleb. Paul, Clark, Lublin, 2000.

7. Encyklopedia leśna. Wyd. on-line

8. http://karnet.up.wroc.pl/~kabala/

Efekty uczenia się:

Posiada podstawową wiedzę na temat procesów zachodzących w litosferze, poprawnie opisuje procesy prowadzące do powstania gleb.

Zna i interpretuje związki procesów abiotycznych i biotycznych, które są generowane przez warunki klimatyczne i geologiczno-morfologiczne w kształtowaniu właściwości gleb.

Zna terminologię i pojęcia z zakresu gleboznawstwa; poprawnie opisuje procesy i zjawiska ochrony i kształtowania środowiska glebowego, w tym zasady zrównoważonego rozwoju i ochrony bioróżnorodności w pedosferze.

Czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz wykorzystuje ją w interpretacji i opracowaniu wyników analiz laboratoryjnych.

Posiada umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach

Dąży do ustawicznej aktualizacji wiedzy i umiejętności fachowych.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• wykład: egzamin

• seminarium: zaliczenie z oceną

• laboratorium: zaliczenie z oceną

• zajęcia terenowe: zaliczenie z ocena

B. Formy zaliczenia

• Wykład: egzamin pisemny: testowy

• Laboratorium: kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń;

• Konwersatorium i Zajęcia terenowe: sprawozdanie z przeprowadzonych badań terenowych i prezentacja ich wyników (ustna), referat

C. Podstawowe kryteria

W:50%+1 poprawnych odpowiedzi

L, K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Kurs terenowy, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Pisarek
Prowadzący grup: Aleksandra Cichoń, Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Kurs terenowy, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek
Prowadzący grup: Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Kurs terenowy, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Pisarek
Prowadzący grup: Katarzyna Łuczak, Izabella Pisarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)