Geograficzne podstawy ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-GPOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne podstawy ochrony środowiska |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć IV roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 07 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi geograficznymi aspektami związanymi z ochroną środowiska, podziałem regionalnym Polski i Europy, regionalizacją fizycznogeograficzną Polski, charakterystyką fizycznogeograficzną i społeczno-ekonomiczną regionów Polski, zrównoważonym gospodarowaniem środowiskiem przyrodniczym w tym regionu z uwzględnieniem czynników społeczno-ekonomicznych oraz przedstawienie wybranych obszarów zrównoważonego gospodarowania środowiskiem geograficznym regionu, m.in. w zakresie ochrony przyrody, gospodarki zasobami naturalnymi, turystyki, komunikacji, przemysłu i koordynowania procesów gospodarowania środowiskiem geograficznym w jednostkach administracji, szczególnie w aspekcie integracji europejskiej |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Historyczne koncepcje regionalizacji fizycznogeograficzne Polski i Europy. Podział regionalny Europy i Polski. Koncepcje fizyczno-geograficzne i społeczno-ekonomiczne w rozwoju regionalnym. Teoretyczne podstawy gospodarowania zasobami naturalnymi w skali regionu. Regionalny system ochrony krajobrazu. Możliwości wdrażania zrównoważonego rozwoju w rozwoju regionalnym. Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju zrównoważonego regionu. Wpływ polityki regionalnej na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i ochronę środowiska. Systemy zarządzania środowiskiem geograficznym w skali regionu, powiatu i gminy. B. Problematyka konwersatorium: Charakterystyka fizycznogeograficzna i społeczno ekonomiczna regionów geograficznych Polski. Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu – w zakresie omawianym na zajęciach, np. rozwój regionalny, regionalna strategia zrównoważonego rozwoju, regionalny system ochrony krajobrazu, itp. Regionalna sieć transportu drogowego i kolejowego oraz ich wpływ na środowisko geograficzne regionu. Struktura przemysłu w regionie oraz jego wpływ na środowisko geograficzne regionu. Regionalna infrastruktura turystyczna, ruch turystyczny oraz jego wpływ na środowisko geograficzne regionu. Struktura i kompetencje jednostek administracji samorządowej w realizacji ochrony środowiska i zrównoważonym rozwoju. Regionalna polityka ekologiczna. Regionalne programy ochrony krajobrazu i środowiska geograficznego. Zarządzanie ochroną krajobrazu w regionie, zarządzanie zasobami przyrodniczymi regionu. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Batorowicz Z., Suliborski A., Geografia ekonomiczna Polski. Ujęcie regionalne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993. 2. Domański R., Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993. 3. Jędrzejczyk D., Podstawy geografii ludności, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa, 2001. 4. Kondracki J., Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1988. 5. Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. 6. Starkel L. (red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1991. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta B. Literatura uzupełniająca 1. Domański R., Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004. 2. Holzer Z., Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszaw, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma wiedzę dotyczącą koncepcji podziału Polski na jednostki, fizyczno-geograficzne i administracyjne, rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne zachodzące w regionach Polski, konsekwentnie stosuje zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych zachodzących w regionie, ma pogłębioną wiedzę umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności pomiędzy gospodarką człowieka i środowiskiem przyrodniczym, ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z ochroną środowiska geograficznego w regionie, Umiejętności: stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie procesów geograficznych i problematyki ochrony środowiska w regionach, biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu geografii i ochrony środowiska, czyta ze zrozumieniem teksty naukowe dotyczące zagadnień ochrony środowiska i geografii w języku angielskim, wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z zakresu ochrony środowiska i geografii, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych, wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów dotyczących wpływy człowieka na środowisko geograficzne regionu na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie ochrony środowiska i geografii z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej Kompetencje społeczne (postawy): rozumie potrzebę poszerzania i aktualizowania informacji dotyczących geograficznych aspektów ochrony środowiska, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób zagadnień dotyczących geograficznych aspektów ochrony środowiska, rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi dotyczącymi geograficznych aspektów ochrony środowiska, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i geograficzną w aspekcie regionalnym oraz zna jej praktyczne zastosowania |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną: W, K B. Formy zaliczenia • W: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi • K: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji kolokwium, C. Podstawowe kryteria W:50%+1 poprawnych odpowiedzi K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Wróbel | |
Prowadzący grup: | Radosław Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak, Radosław Wróbel | |
Prowadzący grup: | Radosław Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.