Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne podstawy ochrony środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.10-GPOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geograficzne podstawy ochrony środowiska
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć IV roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 07 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi geograficznymi aspektami związanymi z ochroną środowiska, podziałem regionalnym Polski i Europy, regionalizacją fizycznogeograficzną Polski, charakterystyką fizycznogeograficzną i społeczno-ekonomiczną regionów Polski, zrównoważonym gospodarowaniem środowiskiem przyrodniczym w tym regionu z uwzględnieniem czynników społeczno-ekonomicznych oraz przedstawienie wybranych obszarów zrównoważonego gospodarowania środowiskiem geograficznym regionu, m.in. w zakresie ochrony przyrody, gospodarki zasobami naturalnymi, turystyki, komunikacji, przemysłu i koordynowania procesów gospodarowania środowiskiem geograficznym w jednostkach administracji, szczególnie w aspekcie integracji europejskiej

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Historyczne koncepcje regionalizacji fizycznogeograficzne Polski i Europy. Podział regionalny Europy i Polski. Koncepcje fizyczno-geograficzne i społeczno-ekonomiczne w rozwoju regionalnym. Teoretyczne podstawy gospodarowania zasobami naturalnymi w skali regionu. Regionalny system ochrony krajobrazu.

Możliwości wdrażania zrównoważonego rozwoju w rozwoju regionalnym. Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju zrównoważonego regionu. Wpływ polityki regionalnej na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i ochronę środowiska. Systemy zarządzania środowiskiem geograficznym w skali regionu, powiatu i gminy.

B. Problematyka konwersatorium:

Charakterystyka fizycznogeograficzna i społeczno ekonomiczna regionów geograficznych Polski. Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu – w zakresie omawianym na zajęciach, np. rozwój regionalny, regionalna strategia zrównoważonego rozwoju, regionalny system ochrony krajobrazu, itp. Regionalna sieć transportu drogowego i kolejowego oraz ich wpływ na środowisko geograficzne regionu. Struktura przemysłu w regionie oraz jego wpływ na środowisko geograficzne regionu. Regionalna infrastruktura turystyczna, ruch turystyczny oraz jego wpływ na środowisko geograficzne regionu. Struktura i kompetencje jednostek administracji samorządowej w realizacji ochrony środowiska i zrównoważonym rozwoju. Regionalna polityka ekologiczna. Regionalne programy ochrony krajobrazu i środowiska geograficznego. Zarządzanie ochroną krajobrazu w regionie, zarządzanie zasobami przyrodniczymi regionu.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Batorowicz Z., Suliborski A., Geografia ekonomiczna Polski. Ujęcie regionalne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993.

2. Domański R., Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993.

3. Jędrzejczyk D., Podstawy geografii ludności, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa, 2001.

4. Kondracki J., Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1988.

5. Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.

6. Starkel L. (red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1991.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

1. Domański R., Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

2. Holzer Z., Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszaw, 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ma wiedzę dotyczącą koncepcji podziału Polski na jednostki, fizyczno-geograficzne i administracyjne, rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne zachodzące w regionach Polski, konsekwentnie stosuje zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych zachodzących w regionie, ma pogłębioną wiedzę umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności pomiędzy gospodarką człowieka i środowiskiem przyrodniczym, ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z ochroną środowiska geograficznego w regionie,

Umiejętności:

stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie procesów geograficznych i problematyki ochrony środowiska w regionach, biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu geografii i ochrony środowiska, czyta ze zrozumieniem teksty naukowe dotyczące zagadnień ochrony środowiska i geografii w języku angielskim, wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z zakresu ochrony środowiska i geografii, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych, wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów dotyczących wpływy człowieka na środowisko geograficzne regionu na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie ochrony środowiska i geografii z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej

Kompetencje społeczne (postawy):

rozumie potrzebę poszerzania i aktualizowania informacji dotyczących geograficznych aspektów ochrony środowiska, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób zagadnień dotyczących geograficznych aspektów ochrony środowiska, rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi dotyczącymi geograficznych aspektów ochrony środowiska, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i geograficzną w aspekcie regionalnym oraz zna jej praktyczne zastosowania

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną: W, K

B. Formy zaliczenia

• W: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi

• K: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji kolokwium,

C. Podstawowe kryteria

W:50%+1 poprawnych odpowiedzi

K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Wróbel
Prowadzący grup: Radosław Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łuczak, Radosław Wróbel
Prowadzący grup: Radosław Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)