Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój zrównoważony

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.10-RZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój zrównoważony
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć II roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

Ochrona środowiska

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne, Znajomość podstawowych zagadnień z filozofii, etyki i ochrony środowiska. pod-stawowa wiedza o społeczeństwie i państwie, strukturach organizacji rządowych w Polsce i Europie, oraz roli organizacji pozarządowych. Umiejętność abstrakcyjnego myślenia.

Literatura uzupełniająca:

Brzęk G.: Benedykt Dybowski. Życie i dzieło. Wyd. Biblioteka Zesłańca wyd. II uzupełnione i rozszerzone 1994

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w zajęciach konwersatoryjnych: 30 godz.

Konsultacje: 3 godz.

Razem: 48 godz. - 1,5 p .ECTS


Praca własna studenta

- przygotowanie do ćwiczeń konwersatoryjnych: 15 godz.

- korzystanie z literatury przedmiotowej: 10 godz.

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i obecność na kolokwium: 10 godz.

- przygotowanie do egzaminu i obecność na eg-zaminie: 12 godz.

Razem 47 godz. - 1,5 p. ECTS


Skrócony opis:

zapoznanie studentek/studentów z wiedzą na temat zrównoważonego rozwoju, filozofii która zapoczątkowana w Polsce szybko rozwinęła się jako nauka. Wykształcenie u studentek/studentów umiejętności praktycznego zastosowania poszczególnych zasad zrównoważonego rozwoju, w celu właściwego i w pełni samo-dzielnego, świadomego podejmowania decyzji mających na celu etyczne życie oraz zapewnienie maksymalnej dbałości o przyszłe pokolenia.

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

Historia ekorozwoju – milowe kamienie na drodze, Rozwój myśli ekologicznej w Polsce i na Świecie, Agenda 21, Polska agenda – wdrożenie, Program na XXI wiek, Koncepcje zrównoważonego rozwoju, Wskaźniki zrównowa-żonego rozwoju, Karta Zdrowia Ziemi. Worldwatch Institute, Zasady i prawa zrównoważonego rozwoju Wspól-noty (Unii) Europejskiej, Trudności w wprowadzaniu zasad harmonijnej gospodarki, Stan środowiska w ujęciu globalnym, Ekokapitalizm – nowa teoria budowania dobrobytu, Człowiek w centrum uwagi zrównoważonego rozwoju

B. Problematyka konwersatorium

Człowiek jako problem, Rozwój człowieka – jednostki i społeczeństwa na wszystkich poziomach oddziaływania, Głód – choroba o zasięgu światowym, Przeludnienie Ziemi, starzejące się społeczeństwa, Inżynieria genetyczna – krok naprzód czy ślepa uliczka?, Niekonwencjonalne źródła energii. Czy wiatr, woda i biomasa wystarczą?, Gospodarka odpadami w zrównoważonym rozwoju, Antropopresja na obszarach chronionych. Parki narodowe, a turystyka, Ekstensywne rolnictwo – szansa czy zacofanie?, Nowoczesne technologie budowlane – w trosce o zasoby energetyczne, Efekt cieplarniany jako przykład długofalowych zmian klimatycznych, Nanotechnologie w służbie człowieka, Megamiasta – miejsca życia ludzi w XXI i XXII wieku, Empatia – szansą na przetrwanie gatunku?

Literatura:

- Lewandowski J.: Zarządzanie jakością. Wyd. Marcus, Łódź, 1998,

- Bagiński J.: Menadżer Jakości (Jakość, środowisko, Bezpieczeństwo). Wyd. Polit. Warszaw., 2000,

- Pochyluk R. i inni.: Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001. EkoKonsuly, Gdańsk, 1999,

- Wilk J.: Zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem. WSHiFM, Warszawa, 2001,

- Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa,1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- przedstawia historię ekorozwoju oraz stosuje podstawowe pojęcia OŚ1A_W02;

- omawia zasady oraz prawa ekorozwoju OŚ1A_W08;

- posługuje się podstawowymi wzorcami postępowania oraz wyjaśnia działanie zrównoważonych i niezrównoważonych systemów gospodarczych funkcjonujących zarówno w przeszłości jak i obecnie OŚ1A_W18;

- rozpoznaje zależności pomiędzy religiami, i tłumaczy ich podejście do środowiska oraz człowieka OŚ1A_W18;

Umiejętności

- samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe zasady ekorozwoju, umożliwiające właściwą realizację postanowień zrównoważonego rozwoju OŚ1A_U01;

- rozróżnia postawy ludzi OŚ1A_U13;

- analizuje zapisy rozporządzeń oraz spisy praw ekorozwoju OŚ1A_U25.

Kompetencje społeczne (postawy)

- samodzielnie uaktualnia swoją wiedzę OŚ1A_OŚ01

- jest odpowiedzialny nie tylko za siebie, koleżanki i kolegów, ale także za innych ludzi żyjących na Świecie ze szczególnym uwzględnieniem społeczeństw rozwijających się OŚ1A_OŚ11

- efektywnie i samodzielnie realizuje zadania postawione przez wymogi ekorozwoju przez co roztacza opiekę nad środowiskiem i ludźmi także tymi nienarodzonymi OŚ1A_OŚ11

- wykazuje wysoki poziom wrażliwości społecznej OŚ1A_OŚ11

- uczestniczy w dyskusji, wykazując otwartość na odmienne opinie i gotowość do asertywnego wyrażania uczuć i uwag krytycznych OŚ1A_OŚ09

Metody i kryteria oceniania:

W:50%+1 poprawnych odpowiedzi

K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ciesielczuk
Prowadzący grup: Alicja Kolasa-Więcek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ciesielczuk, Katarzyna Łuczak
Prowadzący grup: Tomasz Ciesielczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Ciesielczuk
Prowadzący grup: Tomasz Ciesielczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)